• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
J

Jossan

Hur tidigt i dräktigheten kan man känna magrörelser?
När är det just rörelser, och när utvecklas det till riktiga sparkar?
Förklara ni som kan!

MVH/

Josefine

Sv: Sparkar?

Jag kände nog det vid ca 150 dagar. men man kan nog känna tidigare.
Läs boken att bli med föl . Där står det hur utvecklingen sker.
Mitt sto är nu 170 dagar och det brallar ordentligt i magen nu. I bland ser man att hon är irriterad stampar med frammbenen mm. :bump:

From ca månad 7 kunde jag, om jag la handen under magen strax framför juvret, känna att det rörde sig. Ibland kunde det röra sig på sidana v magen osså. From månad 8 var det rejäla och synliga rörelser/sparkar.

Jag ska hem och läsa Att bli med föl, men undrar om nån kommer ihåg hur stora de är. Vet att det stått förut men hittar det inte... Vår pålla ska föla 2a april, så det är precis 7e månaden nu! Längtar så... hennes första fölis också så det blir spännande!

Min donna skriker åt magen när det är för mycket liv där inne, hon är ca 200 dagar gången... :cool:

/// ghost

(Gammal tråd)

Så, i teorin, skulle jag kunna se och känna rörelser på en häst som var gången ca 4,5 månad, dvs ca 130 dagar?
Nu pratar vi inte stora karate-sparkar, utan mer en aning, små rörelser långt bak på magen, att andningen inte ser ut som vanligt (dvs magen rör sig mer in och ut, än normalt, i otakt sas)...?

Tacksam för svar!

MVH/

Josefine

Vet inte om jag är helt fel ute, men min pålla har fått två föl och jag har varit med om många andra dräktiga ston. Vad jag fått förklarat för mig är att fölungen, när den är så stor att man skulle kunna känna sparkar, ligger på rygg och således sparkar uppåt/inåt på stoet. Så under magen går det inte att känna sparkar. Man skulle kunna känna på sidan på stoet, men man kan trots allt inte vara helt säker, för aktiva tarmar kan orsaka samma fenomen som en sparkande hov... Men nog tyckte jag att jag såg/kände en och annan spark :smirk: Önsketänkande eller sanning...inte vet jag, men en härlig känsla iaf.. :)

Jag fick visat av veterinär vart jag kunde känna, när min egen häst var dräktig. Det var långt bak på magen, precis framför flanken, ganska långt ner på buken, men inte under magen.
Där kände jag rörelser då, men då var hästen långt gången, och det var riktiga sparkar.
Nu är det mer rörelser, precis som jag beskrev.
Kanske är det bara tarmarna, men det jag undrade var om det var teoretiskt möjligt att vid 4,5 månad överhuvud taget märka av ett föl i magen.

MVH/

Josefine

"Det var långt bak på magen, precis framför flanken, ganska långt ner på buken, men inte under magen".

Jag började se och känna rörelse efter 6,5 månader, rörelserna var i trakterna framför virveln...som beskrivet ovan.

Har oxå sett dessa rörelser alldeles framför virveln i månad 6 ungefär.
Har inte sett efter tidigare, men det kanske syns då med?
Det tar väl ca 6 månader för MIG att fatta att stoet verkligen ska ha ett FÖL!! Så därför har jag inte tittat tidigare!! :D

Hahaha... jaa, det brukar ju vara så. :D

De flesta verkar ha börjar känna sparkar vid 6 månader, men om ett förmodat föl nu är ungefär lika stor som en kanin (läste från den länkade sidan ovan), borde man ju kunna ana den?

/Jossan

Lånar knapp...

Jag kände fölis röra sig i magen på mitt sto i förrgår, ca 155 dgr. Igår kunde jag inte låta bli utan var tvungen att känna igen och där var den, fölis.
Jag känner mittpå och även lite framför virveln.

Ashäsftigt :)

mvh Eva

Javisst är det häftigt! Gott nytt till dej och din blivande fölis! :)

mmm...värre häftigt än när jag själv väntat barn!!
Jag tror nog att jag är lite hästtokig ändå :idea:
God fortsättning!
mvh Eva

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 837
Senast: Skjøldur
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
434
Senast: Mirre
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025