Sparkar med hoven ...

T

Tooveee

Jag ber om ursäkt om tråden hamnat fel, flytta på den isåfall.
Jag har en sommarhäst som hela tiden sparkar med ena framhoven i marken om jag ska gå iväg men han vill inte för att han hellre vill stanna där och äta gräs(han gör endast så på ängar, gräsmattor m.m). Har ni nåt tips på hur jag får honom att sluta? Jag har testat sparka och trycka med skänklarna men det hjälper inte och inte ens att slå honom hårt med spö hjälper? :confused::eek:

Sv: Sparkar med hoven ...

Om du kan hantera sporrar så skulle jag testa det. För han verkar inte lyssna på dina skänklar.
Annars får du vara envis och inte ge upp. Den som är envisast vinner i slutändan.

Lyssnar han inte på det snälla trycket så sparka till ordentligt så lär han sig snart att lyssna på det lilla.

Min medrytteponny kan ta å snurra runt och vägra gå ibland å då tar jag å sparkar till ordentligt eller petar till henne med spöt. Då brukar hon lyssna men ibland får vi "bråka" en stund tills jag vinner för jag e hemskt envis ilband :P..

Jag håller inte med dig!
Sporrar ska inte bankas in som en bestraffning av hästen. Jag tycker inte heller att man ska sparka den i magen.

till ts
Nu förstår jag inte om hästen stannar tar ner huvudet och börjar beta och sedan sparkar med hoven? Eller om den bara stannar och sparkar med hoven. I vilket fall som helst så äta ska den inte göra när man rider den, då hade jag dragit upp huvudet (men det är kanske självklart. Sedan är det meningen att den ska fram. Det finns olika knep att ta till och många tips i andra trådar. Ett är att vänta ut hästen tills den tröttnar. Det är kanske inte så lätt om den sparkar med hoven. Ett annat tips som alltid fungerar om min häst stannar är att snurra runt den på en liten volt. Det tycker hon är jättebesvärligt så då går hon i stället. Ett tredje är att hoppa av hästen och gå iväg med den (detta finns det delade meningar om).
jag hade struntat i att den sparkar med hoven. Det hade jag inte brytt mig om.
Du kanske kan rida tillsammans med någon, eller be ngn förlja med och gå vid sidan om några gånger så att den vänjer sig vid att gå i stället för ngt annat.

Nej nej nu missförstod du mig.. De va två het olika allternativ att antingen prova att rida med sporrar men det är inte så bra om man inte vet hur man ska hantera dom..
Aldrig att jag skulle få för mig att sparka sporrar i sidan på hästen..

Sen menade jag att lyssnar han inte på det snälla trycket så ta det hårda det funkar i längden och hästen lär sig snabbt att den ska lyssna på det lilla trycket..

Sen finns ju andra tips som att försöka backa hästen om den vägrar gå framåt. Eller som Forest Autumn säger snurra runt hästen ett varv så den vaknar lite.. Även jag har tagit å hoppat av någon gång när hästen verkligen vägrat gå förbi något å ledit hästen förbi...

Vrid runt honom, alltså ta tygeln till dig så långt du kan och dra runt honom ett varv och fortsätt sedan framåt.

Okej men jag har sparkat hur hårt som helst till slut men spö är nog det enda som hjälper... :/

Om det funkar med spö så tycker jag att du ska använda det...

Eller så försöker du att träna hans uppfostran.. Du får göra små övningar för att visa honom att han ska lyssna på dig.. Och så får du skippa att rida den vägen ett tag tills han lär sig att lyssna på dig..

Prova med olika gångarter och halter och få honom att lyssna så uppmärksamt som möjligt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II