Sparkar med frambenen.

B

Bellson_

Hej .. jag har en 5 årig valack som är jättego och snäll . men om han står i stallgången eller i sin box och man inte är hos honom hela tiden , typ om man grejar med en annan häst eller om man ska blanda mat eller hänga upp singa saker i skåpet så börjar han sparka och skrapa med frambenen . det är oftast efter man har ridit han håller på så . och om han står i boxen är det extra jobbigt för då sparkar han med framhoven i väggen .. hur ska jag göra för att få honom att sluta , om jag går fram och ryter åt honom lyssnar han för en liten stund , men han får ju ändå sin vilja igenom eftersom att jag kommer fram till honom . och om jag står en bit ifrån och skriker hjälper det ingenting :confused: :crazy: någon som har samma problem eller vet hur jag ska göra ? / Tacksam för svar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sparkar med frambenen.

Har själv det problemet. Har fått tipset att strunta totalt i hästen när den gör så. Jätte svårt har det vart då det har dånat i hela stallet...men han har blivit mycket bättre på bara några veckor. Nu skrapar han inte alls lika mycket på stallgången.
Hemskt att behöva stå ut med...men det bästa.Tycker även synd om alla andra i stallet som måste stå ut.

okej , ja vi har ett väldigt litet stall också , så det låter kan jag lova , när han sparkar mot själva järnkanten som är på boxdörren är det inte heller så kul .. :crazy:

Ta en blomspruta och Spruta vatten på benet han sparkar med. Obehagligt för hästen och du kan så en bit ifrån och "ignorera" honom, vilket gör att han inte förstår vart det kommer ifrån, utan bara finner det obehagligt att stå och sparka..

Läste någonstans att man kan hänga en gummimatta i en list upptill på boxväggen, så att den kommer en bit från själva väggen och sedan hänger löst ner till golvet, tydligen så är det obehagligt för hästen att sparka på den (eller kanske är det så att den inte får önskad effekt av sitt sparkande, dunder och brak och uppmärksamhet???) så då slutar den snart med tilltaget. Har inte provat trixet själv, har ingen häst som sparkar i boxen...

MartinaN svar är :bow: Hästen gör ju detta utav antingen uttråkning, vill ha uppmärksamhet och otålighet.

Ett annat tips man kan ha är att du har någotning som låter illa i hästens öra när den träffar tillexmpel en boxväg. Stå vänd ifrån hästen när den börjar sparka å kasta in den där prylen i en väg i närheten av honom. Detta har jag provat på en uppmärksamhetskrävande häst som även är grymt otålig av sig å det funkade.

Bara uppmärksamhet han vill ha. Min gjorde så när jag fick honom. Är det inte så farligt att du kan strunta i det, så försök å gör det. Annars banna och slå till lite på benet när han gör det.. Har funkat för mig. Men helt har det inte försvunnit... Tycker det är lite sött nu när han inte vill jag ska klappa nån annan tex...;)

min häst har också de där grejerna för sig.
han har nåt slags tics o måste alltid sparka i väggen när han har fått mat..trodde det berodde på hästen som står i boxen bakom, men han gör det även när den inte är inne. så jag har klätt väggarna med gummimattor så han inte ska lyckas sparka ut brädor, som han har gjort ett antal gånger.
när han är uppbunden i gången kan han stå o stampa med frambenen, ett tag stampade han alltid när jag la på sadeln, men det har han slutat med nu.
tror det beror på att han otålig och har tråkigt..
min häst lyssnar väldigt mkt på rösten och vet precis vad "NEJ!" betyder, så det brukar funka bra.. jag har knäppt med fingrarna också t ex när han har stått o tramsat o lyft benet man ska linda o så, det har funkat rätt bra med, det e väl ljudet som e lite konstigt.. o så har jag berömt mkt när han har slutat stampa o sparka, det måste man komma ihåg att göra!
hoppas det går bra!

lånar sista knappen.
jag har en likadan häst, problemet med henne är qatt hon sprakar när man inte är i stallet, typ mitt i natten kan man vakna av att hon håller på, sprakar ut brädor, cementen ryker, väcker alla de andra hästarna, och det gör hon avsett om hon har en häst bredvid sig eller inte, är man i stallet gör hon oftast inte så, så att bestraffa på något sett är ju inte ens lönt.
Hon sätter i gång vid 4 på morgonen , då hon anser att det är dags att få frukost, innan tände hon lampan med men nu har vi satt för den! Det är inga små sparkar, det smäller ordentligt, hon använder både fram och bak!!! Tacksam för alla tips så jag följer denna tråden, hoppas att du får ordning på din häst!:)

hej..
försök att ignorera honom ,för de mesta så vill de bara ha ens uppmärksamhet :smirk: min åring har oxå börjat vid matning men han får inget så länge han håller på,då kan jag bara gå ut en stund eller hålla på med annat..funkar..nu står han bara och äter hö och kollar upp så fort jag råkar röra mig istället :D vet att det kan vara svårt.. :p
har oxå läst att det ska funka att sätta gummimatta mot väggen för att de inte ska lyckas leva om så mycket..inte lika kul då ;)

ha det så bra med din häst! /Terese

tack för tippset. ja jag försöker ignorera henne helt, men man håller på att bli tokig när hon sätter igång tidiga mornar, vid 04, och man vaknar av henne. ska titta efter sådana mattor, vet någon var man får tag på dem,

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar