Sparkande unghäst

R

Rattfylla

Igår hittade min åring på nått nytt. När killen stod och höll henne helt fredligt i hagen vände hon sig om och slog bak ut för att sedan sticka iväg. Hon är väldigt lätt i rumpan. Detta vill vi självklart stoppa innan de är försent och nån människa kommer allvarligt till skada. Hur ska vi ta oss till?

Det är väldigt typiskt åldern, men det verkar som att hon visste att hon gjorde fel eftersom hon pep iväg?

Eller så var det inte riktat mot er utan bara ett glädjeskutt iväg?

Jag har kört enligt filosofin att de behöver en viss frihet som unghästar, precis som barn även om man inte kan tillåta dem att skada andra.
Jag väljer nog att själv inte hamna i de situationer där de kan utgöra en fara för mig i så stor utsträckning som möjligt, sen är jag ganska hård i de situationer där de bara MÅSTE uppföra sig, som tex att ledas till och från hagen (man håller sitt 5 åriga barn i handen över ett övergångställe även om de skriker :o )

Jag tror inte på att gå in och strula med dem för mycket så tidigt, tror och tycker att de behöver sin barndom..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V