sparkande ponny

T

Tina58

Min C-ponny vallack 6 år, har börjat sparka mot andra ponnyer vid ridlektion. Han går på en ridskola under vinterhalvåret men blir farlig för andra nu och ska inte vara kvar där. Han går med dem andra ponnyer i samma hagen och där fungerar det bra men med en lite svagare ryttare på ryggen gör han så att han trycker någon av dem andra ponnyer in i väggen och sparkar den.
Vad kan det bero på och vad kan man göra mot detta beteende? Hoppas det finns någon bland er som vet. :confused::confused::confused:
 
Sv: sparkande ponny

Du skriver att det händer när han har en svagare ryttare på ryggen. Det tolkar jag som att han helt enkelt struntar i ryttaren, eftersom denne inte klarar att säga ifrån ordentligt. Om så är fallet, borde problemet lösas med en konsekvent ryttare som är tydlig med att beteendet är oönskat.
 
Sv: sparkande ponny

Tack för svaret. Men nu är det så, att ridskolan vill inte behålla honom eftersom han är så farlig för andra. Har du en ide hur jag, som vuxen, kan jobba med ponnyn t.ex. från marken? Tidigare tränade jag led övning med honom men det kan inte räcker i detta fallet tror jag.
 
Sv: sparkande ponny

Jag förstod att ponnyn inte ska vara kvar i verksamheten. Jag menade att du bör få bukt med problemet, genom att vara konsekvent och markera att det inte är ok att sparka etc. Gör han likadant då människan befinner sig på marken, kan du säkert jobba med det från marken. I annat fall, skulle jag ta det från hästryggen.

När gör han det? Är det när andra kommer för nära honom, eller "anfaller" han de andra (till synes) oprovocerat?
 
Sv: sparkande ponny

Hej! Nej, jag såg aldrig själv vad han gjorde. Jag fick veta det av ridskolelärare. Hon berättade för mig att ponnyn sparkar mot vilken annan häst som helst. Han trycker dem in i väggen och sparkar. Han går på ridskolan sedan terminen började i augusti men började nu med detta beteende.
Jag tycker att jag är lite för tung för honom och jag har ingen just nu som kan rida han hemma. Dessutom är det inte sagt att han skulle gör så hemma också.
Men tack så mycket iaf att du funderade över mitt problem
:)
 
Sv: sparkande ponny

Kan det vara så att ponnyn lessnat på ridskolan? Flera hästar/ponnyer, under tiden jag red på ridskola, gjorde just det och blev plötsligt förändrade till det sämre. Någon började just sparka mot andra hästar på lektion, en annan började bitas under hantering... Gör han det inte hemma, kan det vara en möjlighet.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: sparkande ponny

*kl*
Har samma problem här, men detta vid uteritt. Hästen stannar och sparkar efter de andra i sällskapet. Eller vrider rumpan till och kickar efter de andra ekipagen.
Vad ska man som ryttare göra? Hur får man bort detta beteende?
 
Sv: sparkande ponny

Han får gå med de andra i hage som han jobbar med men det kan trots detta bli litet knepigt för är han ranglåg så kan han ta chansen när han märker att den andra ponnyn är "fast". Jag tycker ridskolan gör rätt, han kan ju medverka till att barn skadas. Däremot kan han fungerar i en annan grupp...

Vad man kan göra är ju se till att det inte upprepar sig- han ska inte ridas av folk som inte klarar av honom- då hittar han på grejjer och fokuserar inte på jobbet.
 
Sv: sparkande ponny

Jag känner igen problemet!

Min första ponny (en c-ponny) köpte jag från ridskola, de ville bli av med henne då hon upplevdes farlig både för andra hästar och även människor. På lektioner kunde hon backa och sparka mot andra hästar, ställa sig mitt i ridhuset och försöka bita sin egna ryttare i benen, i stallet var hon direkt livsfarlig och bet och sparkade åt allt som kom i närheten av henne! Var det barn som skulle rida henne fick en rutinerad vuxen göra iordning henne och sadla (de allra flesta tog omvägar runt henne när hon stod på gången - med rätta). Ja, du förstår.

Två dagar efter vi hade tagit hem henne stod hon lös och åt kraftfoder i boxen medans min mamma sadlade henne exakt samma utrustning som hon haft på ridskolan - vi fick med sadel och träns), utan att så mycket som vicka på ett öra. Vi hade aldrig några som helst problem med aggressivitet hos henne, och jag tränade och tävlade både dressyr och hoppning med henne, och var både iväg på gruppträningar, tävlingar och ridläger utan problem.

Det jag vill komma fram till är att min ponny inte alls trivdes i ridskolemiljö - och hon lät omvärlden veta det. Jag tror inte att du kommer ha några problem med din ponny när han flyttats från ridskolan. Han har väl helt enkelt lessnat på livet som ridskoleponny, hur trevlig ridskolan än må vara. Lycka till!

P.s. Vi skrev även in i köpekontraktet när vi sålde henne vidare att hon aldrig, under några omständigheter, skulle säljas vidare till ridskola)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp