Sv: sparkande ponny
Jag känner igen problemet!
Min första ponny (en c-ponny) köpte jag från ridskola, de ville bli av med henne då hon upplevdes farlig både för andra hästar och även människor. På lektioner kunde hon backa och sparka mot andra hästar, ställa sig mitt i ridhuset och försöka bita sin egna ryttare i benen, i stallet var hon direkt livsfarlig och bet och sparkade åt allt som kom i närheten av henne! Var det barn som skulle rida henne fick en rutinerad vuxen göra iordning henne och sadla (de allra flesta tog omvägar runt henne när hon stod på gången - med rätta). Ja, du förstår.
Två dagar efter vi hade tagit hem henne stod hon lös och åt kraftfoder i boxen medans min mamma sadlade henne exakt samma utrustning som hon haft på ridskolan - vi fick med sadel och träns), utan att så mycket som vicka på ett öra. Vi hade aldrig några som helst problem med aggressivitet hos henne, och jag tränade och tävlade både dressyr och hoppning med henne, och var både iväg på gruppträningar, tävlingar och ridläger utan problem.
Det jag vill komma fram till är att min ponny inte alls trivdes i ridskolemiljö - och hon lät omvärlden veta det. Jag tror inte att du kommer ha några problem med din ponny när han flyttats från ridskolan. Han har väl helt enkelt lessnat på livet som ridskoleponny, hur trevlig ridskolan än må vara. Lycka till!
P.s. Vi skrev även in i köpekontraktet när vi sålde henne vidare att hon aldrig, under några omständigheter, skulle säljas vidare till ridskola)