Sparkande häst

Stallägarn tyckte att det var onödigt utav mig att lägga mig i. Det skapade bara en konflikt. Men som jag sa till fodervärden, att jag tänker säga ngt för jag vill inte ha denne vetskapen och inte ha sagt ngt. De får gärna bli arga på mig och tycka att jag lägger mig i. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så mkt tjafs om en sådan liten fråga som jag ställde till personen.
Det jag frågade var ju om hon informerat den andre hästägarn om vad som hänt tidigare så att hon själv har ett val att chansa. Det kan ju funka super att släppa ihop dom, men man vill ju ändå själv ha möjligheten att få välja. O inte bli lurad.
Blev ett jäkla liv, men jag kommer lägga mig i nästa gång igen. Synd ba att fodervärden e ihop med en nära familjemedlem.

Låter som om du är smartare än både fodervärden o stallägaren tillsammans...

Stå på dig, du gör helt rätt!!

Vad hade ni gjort i följande situation?

En häst i stallet är känd sedan tidigare att nästan ha sparkat sönder 2 hästar. Den fick förbud utav ägaren att stå ihop med andra hästar.

Ny fodervärd på hästen. Ska släppa ihop den med ett sto utan att ha varnat denne över tidigare händelser. Jag berättade vad som skett för storägarn och hon ville inte chansa att släppa ihop dom.

Nu händer det ännu en gång , hästen ska släppas ihop med en annan häst utan att den andre ägarn vet om det.

Hade ni gått till den andre ägarn o sagt samma sak till denne eller tycker ni att man lägger sig i? Åså säger ni inget utan hoppas att det går bra för hästarna?

Jag är lite kluven, har själv haft en häst som sparkat. Att hästen hon gick med var väldigt PÅ och inte gav sig berättades aldrig vidare. Utan bara hur hemsk min häst var som hade sparkat honom. Mamman till ägaren av hästen gick runt och och visade upp en flisa från ett griffelben som dom opererat bort från en tidigare häst för att visa vad min häst gjort ( och NEJ griffelbenet var inte av den hade bara fått en smäll). Så jag tycker att man skall vara säker på sin sak att det verkligen är en bråkstake till häst innan man talar om det för alla. Min häst fick gå ensam i nästan ett år efter denna historia, sen flyttade jag henne till ett nytt stall talade där om att hon tidigare sparkat en häst. Den nya stallägaren tyckte inte det var så farligt så jag släppte ihop med hennes häst, gick prima. Hade aldrig mer trots ytterligare stallbyte problem med hopsläpp. Vad jag vill ha sagt är att det är inte alltid rätt att sätta denna stämpel på en häst. Det är lite som med oss, inte alltid ens fel att man träter.
/B

Det är ju skillnad på att slå och slå kan jag känna. Givetvis kan man ju alltid informera även om ens häst blivit trängd, jagad etc och har varnat, varnat etc den andra innan den till slut slår mot en sån som bara rusar fram snurrar runt och tok-kickar.

De flesta hästar kan ju slå i sas " rätt/fel läge" om man provocerar dem nog och de inte kan fly alt har sagt till och varnat den andra hästen.

Vissa hästar har dels skevt språk och även skev energi. De kan inte läsa andra hästar och svarar därför inte normalt. De kan både åka på däng eller vara de som ger sig på andra.
Mina har båda varit såna. Den bästa rehaben för båda har varit att gå med en riktigt snabb, smidig och ranghög häst som gått som hingst länge och tog problemen framifrån sas. Han tolererade inte skit. Men var så otroligt snabb i att hålla sig undan att han klarade sig skadefri även från den av mina som hellre slogs än flydde.
Numer kan min som tidigare råkade i fighter släppas med i stort sett vem som helst. Han är inte en sån som söker konflikt mer.
Efter fd hingstens fostran har han gått i storflock med ca 30 hästar utan problem, släppts med diverse olika konstellationer på bete och i stallflyttar. Det har aldrig varit tillstymmelsen till problem med honom. Andra har dock slagits men han hållit sig undan nu ca 4 år.

Visst kan jag berätta att han när jag fick honom kunde flippa ur. Han kunde gå fram och hälsa och iom att han är så reaktionssnabb snedtända innan andra hästen ens reagerat och hunnit snurra runt och slå.
Men jag ser inte att han igen idag skulle reagera likadant oprovocerad. Han tål rätt mkt provokation utan att det hittills har lett till sparkar eller ens hot. Och det säger jag också.

Tyckte du gjorde rätt som sa. Jag hade viljat veta, jag vill ju inte ha en skadat häst, bara för att den vill ha en kompis till sin. Jag själv hade sett till att hålla min i egen hage om den gjort så, skulle nog vilja gräva ner mig om min hästa sparka så hårt att hästen måste tas bort. Jag själv har ett sto som vaktar sin kompis och hon tycker inte om andra ston. Kompisen är ett sto. Så jag varnar andra och håller mina i egen hage. Hon vaktar sin kompis. Men nu så ska hennes kompis få bli en ängel och hon ska gå med mitt nya sto på 7 år och ett till sto på 2 år och valack 4 år. Men denna gång har hon ingen att vakta och för många att jaga , så jag hoppas på att hon sköter sig. Hon är ju faktiskt äldst. Men Hade jag haft kvar hennes kompis, hade jag aldrig satt ihop hela flocken. För då hade det blivit bråk.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
414
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur