Sparkande häst

proxygirl555

Trådstartare
Vad hade ni gjort i följande situation?

En häst i stallet är känd sedan tidigare att nästan ha sparkat sönder 2 hästar. Den fick förbud utav ägaren att stå ihop med andra hästar.

Ny fodervärd på hästen. Ska släppa ihop den med ett sto utan att ha varnat denne över tidigare händelser. Jag berättade vad som skett för storägarn och hon ville inte chansa att släppa ihop dom.

Nu händer det ännu en gång , hästen ska släppas ihop med en annan häst utan att den andre ägarn vet om det.

Hade ni gått till den andre ägarn o sagt samma sak till denne eller tycker ni att man lägger sig i? Åså säger ni inget utan hoppas att det går bra för hästarna?

Det är verkligen inte okej att släppa ihop en häst som man vet sparkar med andras hästar utan att ha informerat och gett dom en chans att säga nej.

Vi har en i vrt stall som är helt bäng med andra hästar och ingen kommer nånsin föreslå att den ska gå med andra, den får vackert gå ensam och ägaren är den som är tydligast med att den aldrig får gå med nån annan

Jag tog detta med fodervärden idag för att få denne att tänka till lite, men fick så jäkla mkt skit tillbaka. Men jag kände att hellre prata o berätta om detta än att det händer ngt åså har jag vetat om det hela tiden. Hade mått skit då.

Kände mig först dum som lade mig i ännu en gång, men när personen reagerade på det så hårt så känns det bättre. Nu har iaf jag sagt ngt ist för o vara tyst.

Förstår verkligen inte hur man kan gö så, att inte säga ngt sådant.

Klart du ska prata med den andra men sen är det tyvärr upp till dem att avgöra men jag fattar inte varför man ska tvinga en sådan häst att gå med andra hästar. Tycker dom inte om sina djur eller?!
För övrigt, det kanske beror på hur man tar upp det, tar man upp det lite frågande som infon ifall domi nte vet om detta så kan man väl inte tolka det annat än bra men tar man upp det som "hah den hästen är ju helt knäpp, den kan inte gå med andra hästar. Bara så du vet :grin:" så förstår jag att personerna vänder taggarna utåt. Nu vet jag ju inte exakt hur du sa det men jag bara nattfunderade lite på det :-)

En häst i stallet är känd sedan tidigare att nästan ha sparkat sönder 2 hästar. Den fick förbud utav ägaren att stå ihop med andra hästar.

Ny fodervärd på hästen. Ska släppa ihop den med ett sto utan att ha varnat denne över tidigare händelser. Jag berättade vad som skett för storägarn och hon ville inte chansa att släppa ihop dom.

Nu händer det ännu en gång , hästen ska släppas ihop med en annan häst utan att den andre ägarn vet om det.

Hade ni gått till den andre ägarn o sagt samma sak till denne eller tycker ni att man lägger sig i? Åså säger ni inget utan hoppas att det går bra för hästarna?

Vem är värd att skydda? Hästen som ovetandes kommer att få stryk eller en fodervärd som blir sur? Svaret är givet...

Vilken vidrig fodervärd! Verkligen ingen djurvän. Sjävklart släpper man inte ihop med en erkänd slåkula. Och här har ju fodervärden verkligen ett ansvar att berätta vad denne vet om hästen som slår.

Ersättningsskydligheten tycker jag är självklar i det här fallet, eftersom fodervärden undanhåller förutsättningar som är av intresse för den ägaren till den andra hästen.

Undrar hur fodervärden egentligen tänker och i vilket syfte hästarna ska gå ihop. Det verkar ju inte som slåkulan direkt njuter av sällskap...

Hej!

Jag har varit med om såna häst som "inte kan gå med andra, för det blir bara mos av dom", vilket vi också sett när vi testat tidigare. Vi hade 2 såna där jag jobbade och löste det enkelt med att släppa ihop monstrena med varandra (ja, vild chansning) och det funkade superbra! Dom hotade och tjurade i 2 dagar och var sen bästa vänner!!

Men med det sagt tycker jag fortfarande att alla inblandade ska veta att det är en svår häst, som har svårt att gå med andra. Vi kunde ta risken eftersom det var samma ägare på båda hästarna, jag hade inte velat vara ansvarig för att min häst hade sönder någon annans... Så ja, jag tycker gott att du kan berätta för stackaren med den nya hästen vad den ger sig in på. Det kommer ju i slutändan bli just den personen som får stå för kostnaderna. Dessutom lär det vara bättre för stallsämjan att förebygga bråk än att efteråt stå och säga att "vad var det jag (inte) sa".

/Lavinia, vars häst går själv eller med små snälla ponnyer eftersom hon blir mobbad av andra hästar.

Vad säger stallägaren? Jag vet att det kan vara annorlunda i Sverige men här i Finland tar stallägaren helt ansvar för ihopsläpp av hästar, i alla fall på de ställen jag haft kontakt med. Det är inget hästägarna donar fritt med. Givetvis kan man be om att få ha sin häst tillsammans med en annan, men det sker alltid efter godkännande av stallägaren (samt hästägarna givetvis!). Trots allt är det ju en fråga om hästarnas/kundernas trivsel och säkerhet.

Jag hade blivit oerhört tacksam om jag fick veta att den häst jag ämnar släppa min med slår sönder andra hästar. Då får min hellre gå själv. Likaså omvänt, hade jag en häst som slår sönder andra så hade jag inte velat ha på mitt samvete att släppa den med andra utan den hade fått gå själv. Vissa hästar är det bättre att ha i egen hage.
Hästar kan inte föra sin egen talan, så det måste vi människor göra för dom.

Tycker det ar jattebra att du sa till. Visst kan hastar danga pa varandra men om den har slagit sonder tva hastar ar det en helt annan sak.

Kan inte begripa hur fodervarden tanker. Tank om hasten slar av benet pa den andra och det sedan kommer fram att man visste om att den var som sadan. Gisses. Tank om man agde den andra hasten och fick reda pa att andra visste om att det kunde handa, och nu har man forlorat sin karaste hast. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till.

Har en bekant vars häst fick avlivas efter spark i hagen, kom fram efteråt att det inte var första gången den hästen sparkade. Inte så roligt.

I de stall där vi haft häst har i princip alltid stallägaren planerat och ansvarat för hagsammansättningarna, men förstås i samförstånd med hästägarna. Hopsläpp av nya hästar har alltid alla hästägare erbjudits att vara med vid. Normalt har ingen hästägare kunnat kräva att en häst skall gå eller inte gå i en viss flock om stallägaren anser att det (inte) fungerar. Vad säger stallägaren i det här fallet?

Om jag var stallägare så skulle jag inte acceptera att en känd sparkare släpptes ihop med andra hästar i första taget. I så fall med den andra hästägarens samtycke och en lång invänjningsperiod i hagar (boxar) bredvid varandra innan man vågat släppa ihop. När två hästar inte passar ihop så kan det vara "bådas fel". Dvs en del hästar passar bättre och sämre ihop. Det är också intressant att se hur flockar förändras när en individ tillkommer/tas bort. Vissa är dock alltid mer svårplacerade, t ex de som inte har fått riktigt bra uppfostran som små och vet därför inte hur man uppför sig, En sådan kan reta gallfeber på andra hästar om de inte förstår signalerna från dem. En sådan tillsammans med en som har lätt för att slå är ingen bra kombination..

Som hästägare skulle jag hellre dö än att riskera att min skadade en annan häst om jag kunnat förutse det.

Jag som själv äger en häst liknande den i exemplet vill absolut inte ha henne tillsammans med andra hästar, både för deras och hennes egen skull. Hon mår allra bäst psykiskt när hon får vara ifred (självfallet går hon bredvid andra hästar, men hon går i en egen del av hagen) och jag anser att risken för att hon ska skada någon annan, eller att de ska skada henne, är alldeles för stor om de går tillsammans. Vi har testat flera olika konstellationer, och ingenting fungerar mer än att hon är själv. Jag hade blivit helt vansinnig om någon utan min vetskap hade slängt in min häst ihop med någon annan, och jag har full förståelse för om andra hästägare inte vill ha sin häst med min med tanke på hur snabb hon är med att ta till bakhovarna. Hästen är dock snäll och trevlig mot människor, och det är inga problem med att rida med andra eller ha henne med sig på en tävlingsplats, det är när de är ensamma i hagen hon blir en djävul.

Vad säger hästens riktiga ägare? Fodervärden verkar ju inte riktigt ha hela situationen klar för sig, skulle det hjälpa att prata med ägaren och be hen förklara för fodervärden hur hästen är? Hur är stallägarens syn på det hela?

Stallägarn tyckte att det var onödigt utav mig att lägga mig i. Det skapade bara en konflikt. Men som jag sa till fodervärden, att jag tänker säga ngt för jag vill inte ha denne vetskapen och inte ha sagt ngt. De får gärna bli arga på mig och tycka att jag lägger mig i. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så mkt tjafs om en sådan liten fråga som jag ställde till personen.
Det jag frågade var ju om hon informerat den andre hästägarn om vad som hänt tidigare så att hon själv har ett val att chansa. Det kan ju funka super att släppa ihop dom, men man vill ju ändå själv ha möjligheten att få välja. O inte bli lurad.
Blev ett jäkla liv, men jag kommer lägga mig i nästa gång igen. Synd ba att fodervärden e ihop med en nära familjemedlem.

Jag tycker det är oerhört oansvarigt av fodervärden att inte meddela andra hästägare om att hästen slår så pass mycket. Visst, allt kan hända vid ett hopsläp, men är det ett känt faktum ska man givetvis berätta så andra hästägaren får väga in det i sitt ställningstagande.

Tycker du gör rätt, och kan inte förstå hur stallägaren är funtad.

Är det två ston?

Har du prata medan andra stoägaren?
Om inte .Gör det fort!

Tycker du gjorde helt rätt som påtalade att hästen sparkar, det är inte kul att stå där sedan med skägget i brevlådan! Jätteviktigt att man är uppriktig om sin häst, annars kan man verkligen snacka om konflikt om något skulle hända.
Att bero på vad stallägaren tycker, så måste det ju ändå vara sekundärt till vad hästägaren tycker. Med tanke på att det är hästägaren som står med hela risken och ev. kostnader vid skada.
Självklart kan inte hästägarna gå bananas och släppa sina hästar var och med vem som helst bara, men i mitt tycke är stallägarens uppgift mer att samordna än att bestämma i de frågorna. Hästägaren är ju ändå betalande kund till stallägaren. Och som sagt, står med risken. Nu har ju vi ett litet stall (5 boxar) men jag är väldigt noga med att både jag som "stallchef" och berörda hästägare är överens och känner sig bekväma innan ett ihopsläpp. Så slipper man mycket tjaffs om något skulle hända.

Klart du gjorde rätt som talade om hur det låg till!
Har själv råkat ut för en häst som flyttade in i vår lösdrift som aldrig sparkat någon annan och var supersnäll enligt ägarna. Stallägaren litade så klart på detta. Och det slutade med att min häst blev sparkad ganska direkt o skadad så vi inte kunnat tränat fullt ut på 1 år. Vi alla tog detta som en engångsföreteelse och 4 dagar senare, sparkade hästen ihjäl en annan i samma hage. Den fick sen gå med sin kompis som flyttat in vid samma tillfälle och hotade då att sparka stallägaren när denna kom med mat. De fick flytta efter att mobbat ut både mig och ihjälsparkade hästens ägare. Och sen visade det sig efter undersökningar att det inte var första gången som detta skett. Helt enkelt en häst som vandrade runt från stall till stall.
Så superbra av dig att tala om hur det ligger till :-)

Finns det verkligen inget man kan göra juridiskt mot människor som låter en livsfarlig häst som sparkar andra hästar fördärvade och som vandra från stall till stall utan att informera att hästen är livsfarlig?

Det låter ju helt sjukt, vad är det för fel på människor...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
414
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur