Sparkade sig mot magen...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Red_Tee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 162
R

Red_Tee

Min D ponny valack betedde sig mycket märkligt idag, jag tog in honom och borstade och gjorde iordning som vanligt för ridning, han var lugn i gången som vanligt.
Nåväl vi kom ut på gårdsplanen och jag skulle sitta upp, då ville han inte stå still som han brukar, så jag fick be en annan person hålla i.
När jag väl var uppe så kändes det som han "sköt rygg" och ville knappt gå framåt, samtidigt som han viftade med benet mot undere delen av magen.
Jag satt av efter 100 meter och gick tillbaka till stallet, under den tiden fick han nästan panik och stannade och sparkade mot magen och sparkade bakut och var mycket konstig?

Tog av sadeln och tänkte tömköra lite istället men det gick inte alls, han bara gjorde som innan med sparkarna och sparkade bakut.

Jag kände igenom hela hästen, tänkte om han fått något insektsbett? kände ingenting men däremot blev han lite smått irriterad när jag kände runt skapet och framför där? inte så lätt att veta om han har ont heller, eftersom han är kittlig där ioch kan lägga öronen bakåt på grund av det, fast i detta fall var det ju onormalt beteende som spelade in också :crazy:

Tacksam för svar!

Någon som har haft dessa symptom på sin häst eller vet någon som haft det, och kan ge lite tips på vad det kan vara?

Jag uteslöt kolik eftersom han hade en lindrig form av det för några år sedan, men med andra symptom, och han har inte ont i ryggen angående det att han "sköt upp ryggen", för han är kontrollerad av ET ganska nyligen.

Sv: Sparkade sig mot magen...

Du, jag tycker det låter som kolik i alla fall... :crazy:
Var han orolig i boxen sen när du ställde in honom?

Första gången när jag ställde in honom i boxen som hade han bråttom in, men sedan blev han lugn, att jag uteslöt kolik var för att han verkade ha magen igång för han "la en hög" fem minuter innan vi gick in i stallet.
Sedan gjorde han inga tendenser till att vilja lägga sig?

Min D ponny valack betedde sig mycket märkligt idag, jag tog in honom och borstade och gjorde iordning som vanligt för ridning, han var lugn i gången som vanligt.
Nåväl vi kom ut på gårdsplanen och jag skulle sitta upp, då ville han inte stå still som han brukar, så jag fick be en annan person hålla i.
När jag väl var uppe så kändes det som han "sköt rygg" och ville knappt gå framåt, samtidigt som han viftade med benet mot undere delen av magen.
Jag satt av efter 100 meter och gick tillbaka till stallet, under den tiden fick han nästan panik och stannade och sparkade mot magen och sparkade bakut och var mycket konstig?

Tog av sadeln och tänkte tömköra lite istället men det gick inte alls, han bara gjorde som innan med sparkarna och sparkade bakut.

Jag kände igenom hela hästen, tänkte om han fått något insektsbett? kände ingenting men däremot blev han lite smått irriterad när jag kände runt skapet och framför där? inte så lätt att veta om han har ont heller, eftersom han är kittlig där ioch kan lägga öronen bakåt på grund av det, fast i detta fall var det ju onormalt beteende som spelade in också :crazy:

Tacksam för svar!

Någon som har haft dessa symptom på sin häst eller vet någon som haft det, och kan ge lite tips på vad det kan vara?

Jag uteslöt kolik eftersom han hade en lindrig form av det för några år sedan, men med andra symptom, och han har inte ont i ryggen angående det att han "sköt upp ryggen", för han är kontrollerad av ET ganska nyligen.

Kolik( de kan ju ha ont fast de lägger en hög), eller irriterad av flygfän?Kanske kliar?

Din beskrivning tyder ju på någon form av magproblem, nu måste det ju inte ge kolik precis på stunden men jag skulle nog se upp. Har en erfarenhet av detta beteende, och koliken kom senare ca 1 vecka efter att hästen börjat göra så här.

Sådär gjorde min valack också för ca 2 veckor sedan. Jag var ute och gick med honom. Rätt vad det var så tvärnitade han och började kicka ilsket mot magen. Han stampade även hårt i backen med bakbenen. Efter någon minut så fortsatte han gå som ingenting och jag har inte märkt något efter heller. Jag vet ju hur han reagerar mot flygfän, det här var på ett annat sätt! Det verkade inte vara kolik heller...Det var ett märkligt och helt oväntat beteende.

Vet ej vart du bor men älglössen är väldigt bitska och mkt svåra att upptäcka, det kan ha varit något sådant.

Hade en valack som gjorde sadar och det visade sig vara ett insekts bett i skapet. Nasta dag var skapet svullet men hasten hade lugnat ner sig, det gick over nan dag senare efter bahandling.

Tänkte också på de eländiga älglusarna,det kan driva den lugnaste till vansinne.-å fula är de oxså!:D/L

Tack för alla svar! Idag kände jag igenom honom igen och då "viftade" han med bakbenet när jag kände innanför bakbenet och upp i ljumsken, eller vad det heter :o

Tog bort en fästing som satt där, vet inte om det kan varit den som sög blod och det gjorde ont?
Älglöss finns det gott om här och de biter hårt, men de brukar ju lämna små typ "myggbett" efter sig? har inte kännt något sådant.

Sedan är han ju kittlig också, så man vet ju inte riktigt om det är av det obehaget han viftar med benet?
Han är iallafall pigg och glad och äter och dricker och springer i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 171
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 000
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31