Sparkad- senskada

Welsh

Trådstartare
Vårt ena fölsto har idag blivit sparkad på vä fram och fått en skada på ytliga senan under knät.:cry: Jättekul med tanke på hennes fölunge.
Senan är nu nerkyld, stoet installad i box och veterinär kontaktad. Vis ka avvakta tills vidare och låta henne stå på box dagtid samt ute i ensam hage nattetid (för fölets skull) om det inte blir värre så kommer veterinären ut på måndag (u-ljuda ett annat sto)
Någon som har fått liknande skada som har ett hum om hur länge konvalecenten är? Sommarpremiering i slutet av augusti då hon ska A premieras:cool:

Sv: Sparkad- senskada

Ytliga böjsenan, eller talar vi sträcksenorna på framsidan av benet?

Vad gäller senskador så är det ju tyvärr dryg konvalescens på dem, bättre med sträcksenor än böjsenor dock. Men för premieringen, måste hon göra ngt mer än att skritta? Alltså för att få sitt A? Däremot kan det ju bli knepigt visa fölisen om mamma inte ska/kan springa.

Men som sagt, sträcksena eller böjsena?

På baksidan av benet. Precis under framknät. :cry: Dumma fullblod som sparkade henne.

Fölis ska inte visas så det är bara stoet. Iof ska hon visas i trav med men jag ska undersöka om det går att få det pappersvägen istället.
Fölen visar vi på utställningen i höst på hemmaplan, då ska även du och tandkrämen komma är det tänkt:devil:

Tandkrämen har fortfarande ingen man, så jag antar han fortfarande är paria i utställningssammanhang? =/

Och med ingen man menar jag alltså ingen man alls, den är helt bortrakad, inte ens stubb utan nedrakat med 1 mm skäret.

Ang senskadan förresten, så som jag fattar det är det en misstänkt senskada än, som ul:as på måndag? Då finns ju förhoppningen att det är falskt alarm, men annars så konvalescensen är ju dryg som sagt. För mig har det i första skedet efter första ul varit 6 veckor på boxvila, med dagliga promenader vid hand (hur länge har berott på hur ill/inte illa skadan varit) som sakta utökats. Sen nytt UL och om allt går som det ska och läkningsbilden är god så fortsatt boxvila/liiten hage om lugn och ökad skritt. Nytt UL efter 6 nya veckor.

Valackens var ju på djupa böjsenan, fick den i början av oktober. Läkte enligt regelbok, och var upep i 60 minuter skritt vid hand, boxvila och minihage vid jul. Beräknades få komma ur 'arresten' till mars - april, och då hunnit komma till uppsutten skritt och börjat lägga in trav.

Jag satte allt på ett kort på julafton och släppte ut honom med kompisarna dock, var ju i hans fall en fråga om livskvalitet i än högre grad än annars. Han brallade och sprang och allt annat man inte får, men chansningen gick hem, och dessutom så som bonus körde han rekordläkning, och i februari, 4 månader efter skadan gick det inte se ett spår av den på UL. Dock tar det ju längre tid än så för att senan ska vara fullt 'reparerad' och uppbyggd igen.

Så är det en senskada så kan nog trav i augusti kännas uteslutet. Samtidigt så hur många meter trav handlar det om? trava 'en löpargång upp och ner' gör de ju med jämna mellanrum i konvalescensen, och så mkt mer borde hon väl inte behöva trava? Fast frågan är väl vad det blir för kvalitet på traven. Men de borde väl kunna ordna det pappersvägen? Kan man höja hästar postumt så ;)

Min medryttarhäst har samma skada som din. Han var iväg igår och ul. Domen blev 4 veckors strängd boxvila med återbesök.
Konvalecent i minst 6 månader!
Så det blir ingen höjadare......

Jag hoppas att det "bara" är ytliga senan, men det är faktiskt omöjligt att bedömma vilka senor som blivit skadade utan UL.

Är gaffelbandet och förstärkningsbandet skadade ska hon inte röra sig alls....

Har hon visat hälta eller går hon som vanligt?

Zinka band kan man köpa på apoteket och de är lite kylande och avsvällande.

Jag har tyvärr erfarenhet av sådana här skador, och de läker ofta, i sinom tid och med kontrollerad rörelse.

Hoppas det inte är allvarligt.

Hm vår veternär pratade inte om lindning el full boxvila. Tvärtom så skulle hon få röra sig men inte springa omkring. Därav att hon får vara ute på nätterna i en mindre hage utan annat sällskap än fölet. Möjligen att han uljudar senan på måndag, inget han pratade om. Jag har full tillit till S.A så han vet nog vad som ska göras. Vi ahr ju aldrig skador på våra ponnier peppar peppar så hon är nog bra i morgon igen ska ni se:angel: Tv får hon stå i boxen och sova. Fölis brukar gilla att få vara inne när det är varmt. Lindor är uteslutet hursom helst med en spjuver till 4 mån föl. Hon tuggar och drar i allt. INgen grimma sitter på i hagen.

Jag har också full tillit till honom.:)
Men man kan i alla fall inte bedömma huruvida vilka senor som är skadade utan UL.

Hoppas att det inte är någt allvarligt.

Han är ganska kraftigt halt, rejält svullen
Lindades innan hela förra veckan, men då det inte är min häst och ägarna var på semester så kunde jag inte göra så mkt mer än att följa det de sa till mig att göra.
Han hade en känning för ca 1 1/2 månad sen som gick över av sig själv, kort efter det så började han svullna lite, var dock hel och ren då. Sen under en natt så kom detta ordentligt.
Zinka band hade han på sig när han kom från vet och det ska vi fortsätta med.
Exakt vilken/vilka senor som var darbbade kan jag inte svara på då jag inte var med då undersökningen gjordes.

Han hade en känning för ca 1 1/2 månad sen som gick över av sig själv, kort efter det så började han svullna lite, var dock hel och ren då. Sen under en natt så kom detta ordentligt.

men..hästen va väl inte hel och ren om den va svullen? eller vad menar du?

Det låter som om det är en stor skillnad trots allt. Vårt sto har blivit sparkad av en annan häst. Veterinären lät positiv då senan trots allt inte är överansträngd utan "bara" skadad. Troligen är det en blödning i senskidan runt senan. Med lite tur så är senan i sig inte skadad. Oavsett så blir inte senan bättre bara för att han kommer ut tidigare och uljudar den. I dags läget så mår hon bäst av att bara få vara i sin lilla hage/box. Vill inte utsätta henne för en transporttur till klinik när veterinären kommer på måndag. Blir hon sämre så är han bara 15 min ifrån färjläget:bow: Fölet var glad över att få komma ut i hagen nu på kvällen. Stoet såg rätt så nöjd ut hon med. Inga ohyrer som flög omkring och en lagom stor hage som fölet kunde raca omkring i med mammasto i mitten. Hon har rullat sig i boxen och det känns också bra, det hade hon inte gjort om det livet var för hemskt.

Nja hel var väl kanske att ta i men han var ren i gången och pigg och framåt.
På ägarens inrådan reds han, dock mest skritt. (nu sen 1 och en halv vecka tillbax så har han stått, på bete tom förra fredagen, inne på nätterna mellan fre-ons denna vecka och total boxvila from igår)

Hur halt är hon?

Igår avlastade hon benet helt men tog stöd på det när vi tvingade henne att gå mellan box och hage. I hagen har hon rört sig någon meter men inte mer. Sätter enbart ner trakten på det skadade benet. Så fort man rör det svullna området flyger hoven upp.
Efter en natt i liten hage så går hon bättre men nu är hela benet svullet. Enl stallägaren som tog in henne i morse så ser det ut som en typisk blödning, varmt o svullet. Veterinären tycker fortfarande att vi ska avvakta till måndag.

Ännu mer positivt (hoppas jag) Idag går hon så gott som felfritt i skritt ( vill ej trava henne). Svullnaden har gått ner lite grann och hon ömmar ej över senan vid palpering. Det måste väl vara ett gott tecken. Om 11 timmar kommer veterinären och tittar på henne.:laugh: Känns lite positivt iallafall.:bump:

Positivt ja =) Men 'släpp inte restriktionerna' innan senan är UL.ad. Smärtan och hältan viker ofta fort på senskador.

Håller dock tummarna det är falskt alarm!

(OT - men kan man visa mr snaggad eller får man lynchningsmobben efter sig då?)

Låt manen växa ut och kom till oss i oktober. Jag lovar att inte lyncha dig;)

Den hinner inte växa ut. Den skavs liasom av lika snabbt. På sin höjd får man några cm svintostubb.

Så det lär bli 'skinhead' eller ingen utställning. Han gör sig rätt bra som skinhead iofs, men det är ju inte så de ska visas alls, därav min fundering om han är paria eller ej? Skratta, fnysa och himla med ögonen kan ni få, så länge DOMAREN låter bli det *s*

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej Är det någon som har erfarenhet av PRP-behandling av senskada? Min häst har fått en skada på ytliga böjsenan vänster fram. Ska nu...
Svar
2
· Visningar
3 189
Senast: Toxid
·
M
Hästvård Vi köpte en 18årig läromästare som i december blev jagad av vår unghäst och fick en 30% senskada på yttre böjsenan. Hon vilade helt 2...
Svar
12
· Visningar
2 048
Hästvård Hej- Jag har haft häst i många år men varit väldigt förskonad från skador och har därför ingen koll på skador i benen. För runt 10...
Svar
1
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka