Spark på bakben, linda??

fannykarlsson

Trådstartare
Jaha, i förrgår kom hästen in från hagen och var svullen och hade två små sår. Förmodligen spark, på bakbenet. Inte halt, men bara svullet.
Nu har det gått 2 dagar och svullnaden har inte lagt sig, bara blivit "jämnare" över hela benet om man säger så.

Såren har läkt igen men svullnaden kvarstår.

Använder Kylgelé på honom, men tycker ni att jag ska linda+ kylande under natten också? Är det bra att linda vid spark eller blir det bara stelare?
Har de inte blivit bättre tills imorgon ska jag rådfråga veterinär om hur jag ska göra... Men är mycket tacksam för svar!

Senast ändrad:
Sv: Spark på bakben, linda??

Inte linda. Vid svullnad gäller 2 regler, kyla och rörelse!
Kyla särskilt i det akuta skedet.

Håller med ovanstående! Dock med tillägget att man måste ha i åtanke att en svullnad alltid kan innebära en skada på exempelvis en sena eller liknande och då kan för mycket motion förvärra skadan. Kyla å andra sidan är alltid bra i det akuta skedet.

Tack! Jag kylade varje dag och joggade honom. Skritt och endast lite trav. Hade på jodopax omslag 1 natt och efter det blev det betydligt bättre! Han är nu bara lite svullen precis på sparkpunkten, men annars är det över! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 090
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 423
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama