T

Tjalfe

För några år sen fick jag och min cocker spaniel prova på att spåra och hon var jätte duktig! Nu har det legat på hyllan ett tag och jag skulle gärna vilja prova på det igen. Det jag kommer ihåg var att en person skrapade lite med fötterna i marken på ett ställe och sedan gick iväg och gömde sej. Efter en stund kom jag med hunden och sänkte handen vid spåret och sa "spåra". Kommer ihåg att det fungerade jätte bra då. Men nu behöver mitt minne friskas upp lite. Någon som kan hjälpa mej?

Sv: Spåra

Jag har ingen erfarenhet av just spårning, då jag bara gått lydnadskurser med min hund.
Men att du inte går en kurs i spårning för att friska upp minnet? Det är ju både roligt och nyttigt, så får man träffaa ndra hundfolk mm. :)

Tyvärr har inte min närmaste klubb någon spårningskurs och det blir för långt att åka/tar för lång tid att åka till grannkommunens klubb:(

Det finns många sätt att lära in spår på!

Men personspår kan vara bra för sociala hundar, då dom får hög motivation. Du kan alltid be en vän göra sådär, stampa av och sedan traska iväg in i en skog. Sedan kan personen vänta där en stund, för att du sedan ska släppa på hunden.

Annars kan du enkelt kolla din hunds intresse; Du går utan hund ett litet spår (50 meter eller så), lägger en burk med godis eller leksak i slutet, går ut i skogen (se till att fortsätta rakt fram efter leksak/godis),låter det ligga i 20-30 min. Sen tar du med din hund och korsar spåret. Dvs hunden får spontant gå över det utan att du säger något. Du kan alltid stanna till lite och se om intresset finns.

Hon har spårat väldigt mycke på egen hand! Om någon annan familjemedlem har varit ute och gått tidigare så spårar hon efter.... Tar nog med min kille ut i skogen med henne nån dag för han är hennes bästa vän typ så honom vill hon säkert spåra.
Ska han gå iväg själv då och sen jag kommer efter eller räcker det med att jag vänder på hunden och "håller för" ögonen på henne så hon inte ser vart han går?

Weeei vad bra, tänkte köra i denna ordning

• Valpkurs
  • VILA
  • Vardagslydnad
  • LITE VILA
  • Spår
  • Sök

Vi har inte kommit länge, vi får se hur det går med detta först!

Jag har ju en liten tanke på att utbilda henne till Räddningshund, vi kanske aldrig kommer så långt men vi ska försöka iaf...

Zagas mormor och morbror är ju räddningshundar :D så det finns ledet iaf och hon visar redan prov på otroligt mod...

Men men, det känns avlägset just eftersom Zaga verkligen röjer gärnet här i lägenheten och inte lyssnar ett dugg...

(Även till TS) Jag skulle välja att gå längre än 50 meter innan placering av belöningen. 50 meter för en hund, det är ingenting. Med lite otur och för hunden - bra förhållanden - så kan den lätt vinda in föremålet. D v s den får korn på saken och söker med hög nos. Den spårar alltså inte. Detta gör att den kommer att komma långt ifrån spårkärnan och bli mindre spårnoga. Säg heller 100-150 meter. Det är liten eller ingen skillnad för hundens del. Den har inget måttband ;)

Hur noga man bör planera träningen beror på vad man är ute efter. Jag tränar med sikte på att tävla och erövra championat, då får man vara mer noggrann än om det "bara" är aktivering. Oavsett så är nosarbete ett utmärkt sätt att trötta ut vovven, ffa fysiskt.

Lycka till i spårskogen!

(Även till TS) Jag skulle välja att gå längre än 50 meter innan placering av belöningen. 50 meter för en hund, det är ingenting. Med lite otur och för hunden - bra förhållanden - så kan den lätt vinda in föremålet. D v s den får korn på saken och söker med hög nos. Den spårar alltså inte. Detta gör att den kommer att komma långt ifrån spårkärnan och bli mindre spårnoga. Säg heller 100-150 meter. Det är liten eller ingen skillnad för hundens del. Den har inget måttband ;)

Lycka till i spårskogen!

Det är här din skicklighet som spårläggare kommer in i bilden ;) Du som spårläggare måste ta reda på åt vilket håll det blåser, och utgå ifrån det när du lägger ett spår. De första 6 månaderna jag spårade med Nemi spårade vi alltid i medvind, och nu är hon så medvetan om vad som förväntas av henne att hon inte skulle drömma om att vinda i motvind.

Hur långt spåret ska vara beror på vad för spår du lägger. Jag som t.ex lägger precisionsspår kan inte göra spår som är 150 meter långa i början av träningen. För det första skulle det döda min rygg, för det andra vill jag ha en hund som enbart spårar i spårkärnan, och att kräva det av en nybörjarhund en så lång sträcka är att döda spårlusten, de blir riktigt trötta efter 30 meter i början. Det allra första spåret jag gör är inte mer än 5 meter. Fast då var Nemi inte mer än 9 veckor ;)

Vilken bra artikel! Jag har börjat intressera mig lite för spår då min hund har upptäckt att hon har en näsa (vinthund) och att den är jättekul att använda sig av.

Nu blir det förvisso inget seriöst spårande för vår del (hon är 13 år - upptäckte näsan för knappt ett år sedan :angel:), men de spårövningar vi har försökt oss på hittills har hon tyckt varit jättekul - hon är som unghund på nytt!

Håller inte med dig där. Det beror helt på vilken metod du använder när du ska spåra. Jag vill ha en hund som har drivet framåt oavsett, varför längden på spåret inte spelar så stor roll. Vanligt är att man skapar drivet genom att det i slutet finns något åtråvärt för hunden. Det gör inte jag - istället kan belöningen lika gärna komma från mig, när som helst. Det är faktiskt bästa sättet (jag har provat många eftersom jag tränat/utbildat både mina och andras hundar under a 10 år) att få en hund som hela tiden håller fokus på spåret. Risken med att ha belöning i slutet är att den endast blir noggrann just mot avslutningsskedet. Belöningen ska inte KOMMA ifrån själva spåret (så som att t e x lägga godisbitar i fotstegen - vilket du antagligen gör med tanke på "skulle det döda min rygg") utan från föraren.

Att avgöra vindriktningen, tja - det har ingenting med skicklighet hos en spårläggare att göra :cool: För mig är skicklighet att på kort tid få en mycket spårnoga, säker hund som älskar att spåra. Då gör den också ett bra jobb. Att sätta lagom kriterium, perfekt timing och bra förstärkningar... DET är skicklighet. Avgöra de fysiska förutsättningarna, det kan ju vem som helst klara...

Vidare är det inte helt fel att ha en hund som faktiskt vindar i motvind, under förutsättning att man har kontroll på beteendet och med säkerhet kan läsa sin hund - och därmed avgöra vad den egentligen gör. Vid svåra förhållanden kan detta hjälpa att finna ett tappat spår eller en missad apport. (På kommando vill jag också ha en hund som väljer bakspår, för att kunna gå tillbaka. Men det är sin egen lilla sak...)

Ett "spår" på 5 meter är inte ett ordentligt spår. Även om hunden har nosen i backen och ser ut att spåra, så följer den endast lukten av slutet - inte vägen fram till det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 774
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 456
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 902
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit