"Spara" på äldre hästars tänder?

C

CeciliaAndersen

Tandläkaren var ute hos oss idag, min ponny (24 år) har tappat en kindtand och det kan ev. vara tandlossning på G :cry:
Det är ju normalt på äldre hästar, och hästar kan ju så gott som leva utan tänder ändå, man får ju ge dem mat därefter.

Men frågan är nu. Finns det någon möjlighet att "spara" på hästens tänder?

Ni som har äldre hästar, hur gör ni?

Sv: "Spara" på äldre hästars tänder?

Det jag kan komma på är ju att man kan byta ut delar av grovfodret mot uppblötta lucerpellets. Lätt att sörpla i sig.

det vi gjort för vår gamling (37 i år) är att kolla tänderna minst en gång om året, och absolut ingen "rutinraspning" utan bara när/där det verkligen behövs.

vår veterinär använder maskin med trissa på, och bara just där hon ev. har hakar osv.

hon får ganska mkt. lusern samt "fin stråigt" grovfoder (hon äter inte när grovfodret blir för "grovt")

låt bli att raspa om det inte verkligen behövs. min har inte varit raspad på flera år nu, och innan det har det tagits minimalt för att spara tänderna.

ger blöt mat och fint hö. inga hårda pellets eller obehandlad säd (så som tex havre).

man kan ju blöta all mat(kraftfoder)

En foderexpert sa på en föreläsning att man bör krossa och blöta en gammal hästs foder för att spara på tänderna.

Som många andra skrivit redan.. Uppblöt maten ordentligt så den är "lös" och grötig. Samt ge "fint" hö, inte grovt, alternativt ge uppblött lusern som alternativ istället för en viss mängd hö, men kan ju förstås inte ersätta det helt

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gamling, 24 år i år, som är i fint skick och får mycket beröm för att han fortfarande är pigg och fräsch. Han har dock börjat...
Svar
9
· Visningar
1 548
Senast: Masse
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 980
Senast: Cocos
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 716
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka