Spåra och söka - hur gör man?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har en snart 2-årig Boxertik som jag gärna vill ut i brukssvängen med.. det jag tror skulle passa min hund bäst är sök, men jag vill även träna spår och då undrar jag hur man lär hunden att separera de två på ett vettigt sätt så här i början?

/JES

Ta en sak i taget och lär in det nosarbetet ordentligt först. Lämpligast är att börja med spår så att man inte får en hund som lyfter näsan och försöker vinda istället för att spåra. Det kan bli så om man kör sök först.

Ja, så har jag också hört att man ska göra..
Ska ta med mig en vän som kan mer om bruks än jag som ska hjälpa mig lägga spår i början, för min hund vindade redan på valpkursen för över ett år sen så nu gäller det att få ner nosen i backen.
När kan man anse att spårandet är väl befäst nog för att börja med sök då?

/JES
*är bra sugen på sök, men har ändå tänkt börja med spår*

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 044
Senast: snöflingor
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 038
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar