Spåra importerad häst

KesoNeso

Trådstartare
Hej.

Vet inte om jag postat denna tråd på rätt ställe, men jag hoppas det.... :)

Jag har köpt en häst som jag skulle vilja se om jag kan få reda på lite mer om.

Hon har en brännmärkning som syns lite dåligt, men jag tror att det är oldenburgarens märkning. Jag kan även se två siffror under.

Sedan har jag även ett chipnummer som enligt uppgift ska vara holländskt.

Jag har försökt googla runt men hittar inte någonstans hur man kan gå vidare med denna information.

Hon har nämligen av någon anledning ett svenskt pass, och där fanns inte uppgift om varken det holländska chipet eller brännmärkningen.

Ursäkta lite rörigt inlägg...... :angel:

Sv: Spåra importerad häst

Vet inte om det skulle hjälpa men... En bild på märkningen kanske? (även om den syns otydligt)
En long shot är väl att googla på chipnumret eller kanske kolla något holländskt online register om numret finns med.

Raka frysmärkningen så att du ser den tydligt kan ju vara en bra början.
Jag förmodar att det svenska passet alltså är med härstamning okänd?

Modig korn: Tyvärr är det så otydligt så det syns inte alls på bild. Man ser det bara i ett visst ljus och om man tittar snett bakifrån.
Står man mitt framför så ser man inte alls att där är något.

Googlat numret har jag provat utan resultat, och min förhoppning var att det kanske finns något sådant holländskt register men jag hittar inget själv. Därför tänkte jag att prova om någon här visste.

Via: Jag har faktiskt funderat på att raka området, men jag är ganska säker på att jag sett rätt så jag tänkte man kunde prova där.

Ja, hennes svenska pass är med helt okänd härstamning.
Och den förra ägaren hade blivit av med passet så jag gjorde en ny chipavläsning och det var då vi upptäckte det holländska chipet. Så det var ingen som visste det fanns innan.

och....
Tack så mycket !

Mvh

Vad får dig att tro att hästen är chippad i NL? Och inte här i sverige?

Hon har pass och är registrerad i asrp här i Sverige, och hon även ett svenskt chip.
Men när jag skulle göra om signalementsbeskrivningen och chipmärkningen nu för att förra ägaren blivit av med passet, hittades två chip.
Då var det registratorn på asrp som sa att det ena var ett holländskt nummer.

Så jag har utgått från det, känns som att hon borde veta om hon sa så.

Ingen som vet någon hemsida, eller något förbund man kan maila eller så, för att spåra ett holländskt chipnummer......?

Tusen tack! Det var något sådant jag letade efter.

Tyvärr fanns inte hennes nummer registrerat, så jag får väl inse fakta.....

Konstigt dock om hon har ett chip och det inte är registerat? Eller så har jag fått fel information så det är något annat land.

Tack igen iaf!

Tyvärr kan jag som sagt inte säga med hundra procents säkerhet, men det ser ut som oldenburgmärket. Tror att det kommer bli att jag rakar henne och ser om det går att tyda då.

Siffrorna under syns dock så pass så de ser jag ganska säkert vilka de är.

Kan man spåra hennes härkomst på dem då?
Vad står de siffrorna för egentligen? Det är ju bara två siffror så jag trodde inte det gick att använda den informationen till något.

/ S - som fick tillbaka lite hopp :bump: :)

Det är de 2 sista siffrorna i registreringsnumret innan årstalet när hästen föddes som bränns in, alltså den tredje och fjärde siffran från slutet.

Oj, där hängde jag nog inte riktigt med. :confused:

Jag vet inte hur deras registreringsnummer är.

Skulle du kunna ge ett exempel? Om vi säger att hon är född 1993 och siffrorna som är brända är 4 och 9, och man gör övriga siffror som kryss.

Hur skulle det bli då?

Du får ursäkta, men jag är inte så insatt i det här :angel:

Om din häst är av rasen Oldenburgare, registrerad i Oldenburg Verband och är född 1993 blir det

33333xxx4993

Är osäker på antalet siffror (alltså antalet X) i reg.numret, men såhär;

XXXXXXX4993

Jag ska kolla igenom passen i stallet imorgon och se om vi har någon oldenburgare här, och kolla exakt hur många siffror det är. Fast det kanske är samma hos alla förbunden.. hm, jag ska se vad för info jag kan få fram!

Nästa steg vore då att höra av sig till avelsförbundet med infon du har (även signalementsbeskrivning av hästen) och se vad de kan få fram. Chipnumret kan också vara aktuellt, det kan ju trots allt vara tyskt! Framförallt eftersom det inte fanns i den holländska databasen. Det borde inte vara omöjligt att få fram information!

KL
Tjuvar din tråd lite.

Vi har en skimmelvalack med holländskt pass o chip. Okänd stam, född -04 reggad som Lusitano utan stam.

Så långt allt väl, men han är brännmärkt på 3 olika ställen som inte är inritat i passet.

vä hals bakom öronen, BS, vä sida snett nedanför manken 05 och på hö sida bakom öronen 193.

05 skulle kunna stå för att han är född 05 vilket även veterinären som besiktade honom igår trodde på. Han har ett stort tungt smalt huvud, långa rejäla ben, 165 hög, smal i bog o över korset. är idagsläget mager så det är svårt att se hur han egentligen ska se ut. Gillar att hoppa, har inget vidare steg, här kan man kalla det för undertramp, det är långt mellan bak o fram hovar....bra galopp.

Man blir ju lite nyfiken på vad han är för något och vad han varit med om i sitt liv. Kom till Sverige från Finland men har som sagt ett Holländskt pass.

Någon som har ngt förslag ang brännmärkningarna? obs, det är inte frysmärkningar enl veterinären som är van vid att både frysmärka o brännmärka (från den tiden man fortfarande gjorde det)

Oldenburg registrerar varmblod inget annat. Ponny och kallblod i detta område registeras i Pferdestammbuch Weser-Ems e.V.
Deras brännmärken är
wem-p.gif

wem-sonst.gif

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 986
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur