Fattar inte i vårt hus att tvättstugan har ljuset igång hela jävla tiden, det finns sensor i torkrummet, inte så hemskt svårt att fixa det i tvättstugan med kan jag jo tycka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det borde ju kunna gå att ställa in så att man drar ner på antalet tända gatlyktor osv efter ett visst klockslag? Jag håller med om att det är bra att ha mycket gatubelysning när barn ska hem från skolan, men att ha igång alla lampor överallt även vid kl 2 på natten kanske är lite onödigt?Kan väl dock till viss del förstå det, om det är områden med mycket barn som ska gå/cykla hem från skolan ensamma i mörkret. Då kan det nog påverka en hel del ändå?
Tänkte på det när jag var i Arninge sent härom kvällen och Costcos parkering var upplyst som en fotbollsplan under match. De hade inte ens öppet då. Parkeringen utanför var också upplyst men inte lika mycket och inte lika starkt. Tänker att på den går också människor till och från stationen och där behövs lite ljus för trygghetens skull, men inte på en parkering som inte används.Se på deras hemsida!
https://www.energimyndigheten.se/va...mqbUZIx3GLXkpzAgd3yUPRUCEbaxywYxoCkewQAvD_BwE
Men det jag blir sur över. om vi nu alla ska hjälpas åt att spara! varför ska då det tillåtas att dessa reklampelare ska vara tv apparater med reklam. så bränner energi. Och de stor Ledskyltarna som de vid mässor och likande bränner energi många timma då knappas någon tittar på dem.
Och alla skyltar på affärerna, de är tända hela natten, för nu när vi ska spara så måste alla veta var Biltema, ICA och COOP är kl 2 på natten. önskar att man kunde släcka dem.
Det fins en gångväg där jag bor som tänds när man går på den.Hörde om nån kommun som dragit ner på sin gatubelsyning om det var 30% eller till 30%. Men så satt det sensorer någonstans, så kom nån där, så gick belysningen upp på full styrka. För att sen tonas ner om ingen rörde sig där. Tyckte det lät toppen!
Det borde ju kunna gå att ställa in så att man drar ner på antalet tända gatlyktor osv efter ett visst klockslag? Jag håller med om att det är bra att ha mycket gatubelysning när barn ska hem från skolan, men att ha igång alla lampor överallt även vid kl 2 på natten kanske är lite onödigt?
Så var det möjligen kanske innan medvetenheten kring elkonsumtion blev så stor men nu har jag svårt att tro att det förhåller sig så. Alla försöker ju dra ner. Men det gäller ju att sätta in åtgärderna på det som drar mkt och inte slopa det som redan är energisnålt."Problemet" med led är att alla tänker som du. I och med att de inte drar "något alls" kör alla på. Resultatet blev att det blev mycket mer billig belysning som i slutändan drog lika mycket som den gamla belysningen.
Det är inte så mycket energibesparing som det är psykologiskt.Vad trist att de tar bort adventsljusstakarna! Det finns det ju ingen anledning till. Med led-lampor i drar de ju nästan ingenting.
Reflexer? menar du att folk använder sådana?För mig som har dåligt mörkerseende är omställningen mellan upplyst och helt mörkt betydligt jobbigare än om det är någorlunda kontinuerligt mörkt. Jag skulle alltså klart föredra om man släckte alla onödiga ljusskyltar (de som står längs min väg kan man se var de står flera kilometer bort) och hade den mer ögonvänliga gatubelysningen tänd vid övergångsställen, korsningar och andra ställen där man riskerar att ha fotgängare. (Reflexer är sällan tillräckligt, folk brukar nöja sig med en eller två per person och det säger mig ingenting om hur många de är, vilken storlek de har och vart de tänker ta vägen.)
Hur ska du göra det när folk är lata och bortskämda. Jisses vad det skriks på sociala medier ens över att det pratas om att man ska fundera på sin elanvändning och försöka minska den.Är inte expert på området men att dra ner på onödig konsumtion tidigare och jobba mer på folkförankringen hade säkert inte varit fel.
Jag hade tänkt ranta lite i mitt inlägg om det rådande politiska läget, bristen på solidaritetstänk i den regerande klassen, hetsjakten på alla som intresserar sig för miljö och klimat samt naiviteten att tro att vi kan köra på som vanligt om vi bygger fler kärnkraftverk och driver allt med batterier. Orkade inte utan kortade inlägget.Hur ska du göra det när folk är lata och bortskämda. Jisses vad det skriks på sociala medier ens över att det pratas om att man ska fundera på sin elanvändning och försöka minska den.
Den här "krisen" bevisar tyvärr återigen för mig att människor i grupp är idioter även om individer kan vara smarta.
Se på deras hemsida!
https://www.energimyndigheten.se/va...mqbUZIx3GLXkpzAgd3yUPRUCEbaxywYxoCkewQAvD_BwE
Men det jag blir sur över. om vi nu alla ska hjälpas åt att spara! varför ska då det tillåtas att dessa reklampelare ska vara tv apparater med reklam. så bränner energi. Och de stor Ledskyltarna som de vid mässor och likande bränner energi många timma då knappas någon tittar på dem.
Och alla skyltar på affärerna, de är tända hela natten, för nu när vi ska spara så måste alla veta var Biltema, ICA och COOP är kl 2 på natten. önskar att man kunde släcka dem.