Spår och sök för dummies

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare summer love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 936
S

summer love

Skulle någon snäll kunna förklara vad spår och sök egentligen innebär och vad som skiljer dom åt? Jag har bara hört lite grann om båda, till ex att det finns person- och viltspår bl.a.

Om ni även skulle vilja lägga ut enkla spår eller sök "övningar" som en nybörjare kan använda skulle det vara bra :)

Sv: Spår och sök för dummies

Om jag missar nåt eller förklarar fel får någon gärna rätt mig :-)

Spår:
1) Läggs från punt A till punkt B av en eller flera person. Hunden ska efter en tid (0 min- xx antal dygn) följa det spåret som personen/arna gått. Hitta saker som personen lagt ut under vägen. Låg nos. Kan läggas på alla sorters underlag; gräs, äng, skog, asfalt etc.
2) Viltspår är samma som blodspår tror jag. I övrigt samma som ovan.

Sök:
1) Tävlingsmässigt så sker det i ruta om upp till 50x50 m. Hela rutan är avvallad med människodoft. Flera personer ligger i rutan, hund och förare går på stig i mitten och skickar åt båda håll, hunden kommer till baka till föraren med rulle munnen och visar var figuranten ligger. Alternativt kan hunden skallmarkera vid figuranten. Hunden ska känna av var rutan slutar. Hög nos.
2) Räddningssök är inte lika fyrkantigt som "vanligt" sök men jag vet inte exakt hur det går till.

Beroende på hundras och ålder så kan man börja med att hunden ser figuranten gå iväg och gömma sig bakom en gran el dyl.
Jag säger som många andra, ta hjälp av en tränare som kan titta på dig och din hund. Lycka till!

Sv: Spår och sök för dummies

Generellt kan man säga att i spår-arbete så skall hunden prioritera markbunden vittring och i sök-arbete luftburen vittring.

Person-spår handlar alltså om att hunden med "nosen i marken" skall följa en persons förflyttning i terrängen.

Person-sök/Sök handlar om att hunden med "hög näsa" skall finna en "stillastående" person som "gömt sej" i terrängen.

Viltspår handlar om att hunden skall följa ett personspår som "förstärkts" av en klöv som släpas på marken och blod som droppas/stämplas med ojämna mellanrum.

/Swat

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 533
Senast: ildiko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 243
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka