Spår i snö

sjoberga

Trådstartare
Är det någon som ser direkt vad det här är för djur som lämnat spår i snön?

Stort som en liten människohand ungefär.

5A2868F3-9552-47F7-9586-97F39C20B3EB.jpeg
 
Då gissar jag också på hund (dotterns) även om jag tyckte de var lite ovanligt stora. Ska göra en ovetenskaplig jämförelse om snön är kvar när de kommer på besök nästa gång!

Eller så har nån granne skaffat en större hund, men oftast tycker jag de jagar med ganska små hundar.
 
Att skilja varg- och hundspår är nästintill omöjligt när spåren är i samma storlek. Olika hundraser har olika form på tassarna som kan vara mer eller mindre lika en vargs. Vissa är i princip identiska, andra ser man direkt skillnad på. Så det är omöjligt att säga utifrån en bild. Detta avtrycket är likt nog för att kunna vara en varg, men kan likväl vara en hund.
 

Ensamt djur (alltså inga skospår av människa alls i närheten) som sprungit in och ut i skogen och på vägen, med ganska exakt 10cm från botten till toppen. Snö är kul!

C69E979F-12C9-42F9-8689-E5EDA6AC06CF.jpeg
 
Generellt sett så spretar en varg mer med tårna än en hund och om den har sprungit rundor, hit och dit så låter det mer som en hund som varit ute på egna äventyr.
 
Har den sprungit in och ut ur skogen gissar jag på hund, en ensam varg mer håller sin riktningen ditt den är påväg utan att "hoppa runt och leka".
In och ut var iofs en beskrivning av att den kom från bergssidan genom “passet”, ut på vägen ca 50 meter och sedan vidare in i skogen på andra sidan. Det är ett hyfsat rakt spår som visar en ganska jämn marsch-takt.
 
Snön ser lite smält ut? Då är ju spåren lite större. Skulle gissa på hund.

Svårt att avgöra om det är varg och hund på bara ett avtryck så, ta bild på flera så man ser hur det gått, varg och hund sätter tassarna (höll på att skriva fötterna...) olika, varg i mer rakt spår än hund.

Påminner om min huskys! Jisses vilka avtryck han kan lämna!
 
Snön ser lite smält ut? Då är ju spåren lite större. Skulle gissa på hund.

Svårt att avgöra om det är varg och hund på bara ett avtryck så, ta bild på flera så man ser hur det gått, varg och hund sätter tassarna (höll på att skriva fötterna...) olika, varg i mer rakt spår än hund.

Påminner om min huskys! Jisses vilka avtryck han kan lämna!
Längs vägkanten

A64C67B8-1637-4841-872F-382E45F754D5.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
999
Senast: Sannnu
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 228
Senast: hollypolly
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
919
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp