Spänt kors + höger galopp

Sv: Spänt kors + höger galopp

Ja, men jag tycker de är lättare på han att jobba med galoppen från ryggen, då jag longerar blir de lätt att han tycker att jag kan bli lite "läskig", han fjantar och blåser med näsan + att han sätter in bakdelen då vi ska fatta höger galopp, då slutar de med att vi blir ovänner.
Tömmköra går då helt Ok.

Men vet ni va! Va ute och red alldeles nyss och då fattade han höger :D eller hmm, jag vet inte om de var höger galopp, de han jag inte se, men han fattade från högerskänkeln iallafall OCH de blev galoppsprång ca 4-5 stycken :)
Men nu till mitt nästa problem, hur ska ja lyckas se att de blir högergalopp?
Särskilt då de bara blir några få språng?

Höger benet höjer sig högre vid höger galopp. Hästen börjar med vänster bakben, sen tar den höger bak & vänster fram och sist höger fram som då höjs mer, titta på bogen så ser du att den höjer sig mer :) Vet att det är svårt, har problem med det själv, speciellt eftersom hästen har all sin tjocka långa man på höger sidan :crazy: Allt för att det ska bli svårare :D

Min häst är rätt lugn vid longering, så tror jag ska testa det någon dag, brukar löslongera i rundcorall, tycker det är bra.

Tack.
Hans galopp har blivit mycket renare och mjukare + att han fattar alltid högergalopp :) nästan iallafall.
Tror nu de var för att han var så stel i korset som han fick problem med galoppen, nu då jag täckar han på natten har högergaloppen kommit fram som om de alltid har varit där :)
Hoppa har vi börjat med också, hoppade Oxer för första gången igår :) 50 cm alltid en början :D

Förlåt, är bara så himla glad just nu!
Lycka till med din häst och galoppen!

Tack.
Hans galopp har blivit mycket renare och mjukare + att han fattar alltid högergalopp :) nästan iallafall.
Tror nu de var för att han var så stel i korset som han fick problem med galoppen, nu då jag täckar han på natten har högergaloppen kommit fram som om de alltid har varit där :)
Hoppa har vi börjat med också, hoppade Oxer för första gången igår :) 50 cm alltid en början :D

Förlåt, är bara så himla glad just nu!
Lycka till med din häst och galoppen!

vad roligt att höra!! :) kan mycket väl vara det det berodde på.
jag kämpar vidare med min häst och tänker inte ge mig i första taget :D

De låter bra! :D Duf år uppdatera mig då du får framsteg :)

För det första är det ju nåt som är fel, eftersom han knappt vill fatta den galoppen. Ta ut en duktig massör, om inte det släpper efter några gånger så tycker jag du ska kolla upp den hos en ET eller kotknackare.

För det andra, har den problem med rygg/kors är det klart som f**n att den ska ha täcke när det är kallt. Min har med haft problem med kors/njurar.
Först tillrättaläggning av kotknackare 2 gånger och med massage flera gånger i veckan och täcke på så blev det bra till slut. Går alltid med täcke under +5.
Tycker du ska vara extra försiktig med din häst och ha täcke på!!
Lycka till!

Min var likadan och hon hade en låsning i korset som en ET fixade!

Tack för alla svar och tips!
Kan nu säga att galopperna funkar super just nu! Börjar t.o.m. få sammling i galoppen.
Tror fortfarande att korset spökar lite så ska se om jag får tag på någon i sommar som kan kolla.
Har riktigt ont om pengar just nu, mamma sponsrar om hon har pengar men de har hon inte heller :/

Ska jobba mesta delen av sommaren så då lär jag få pengar, ska köpa in riktigt bra täcken då.

Lite tips inför i sommar då jag tänker låta hästarna gå ute dygnet runt nån vecka då vi ska renovera upp stallet lite.
På natten hur ska jag göra då?
Om de ser ut att bli regn så lägger jag ju självklart på ett regntäcke, men om de skulle va soligt på kvällen och de slår om på natten?
Finns de ngt täcke som jag skulle kunna lägga på han om de skulle bli regn senare eller en kallare och lite blåsigare natt.

Hur gör ni med hästar med kännsligare rygg/kors?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 009
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 254
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 840
Senast: Exotizc
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 919
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar