Spansk skritt

C

CassaMy

Hur lär man hästarna spansk skritt? iaf hur man lär dom början, vet en ponny i stallet som "viftar" med ena frambenet när man lägger skänkeln lite framför sadelgjorden.
Någon som vet något smart tricks? Skriv gärna något annat kul tricks om ni vill också :)

Sv: Spansk skritt

jag lärde min förra ponny att lyfta på benet när jag sa höger eller vänster (beroende på vilket ben) och peta lite med ett spö. Hon skulle sparka upp benet o nudda spöt som jag senare höll framför. Dock var detta på backen och vi hann inte fortsätta för hon blev skadad och flyttade

Tack för tipset! :) får försöka lite senare iadg, lika bra att börja ;)

Det beror ju förstås på om man vill ha riktig spansk skritt eller enbart frambenssprattel.
Riktig spansk skritt kommer bakifrån och hästen måste sätta under sig bakbenen ordentligt innan frambenslyften lärs in.

Precis som nämts så är det skillnad på spansk skritt och frambenssprattel. Spanska skritten görs väl samlad. Då kan man från marken börja lära in att hästen ska lyfta benen mot spöet i komb med att man lite lyfter den sidas hand som hästen ska lyfta benet. Jag lägger tygeln lite mot halsen med. Hela hästen ska då redan vara i form och väl samlad.
Uppsuttet sen så lägger man spöet mot bogen och lyfter i handen som man gjort från marken. Även här rider man först ihop hästen och sätter den.

Sen ska man när man lär in sånt här vara säker på att man vet vad man gör. Det är en rörelse många hästar tycker är lite festlig och gärna kan ta till då man inte vill det om man är försiktig.
Och ska hästen hanteras av andra får man vara säker på att inte de råkar ut för att hästen tjongar ut ett framben så de får det på sig då de håller på med den och inte förväntar sig det om de råkar göra något hästen kan tolka som hjälperna för spansk skritt. Det kan räcka med att man touchar den när det står på gången eller leder den i värsta fall.

Jag gjorde bort mig lite då jag först började rida en PRE som är tränad spansk skritt. Jag glömde bort det någon gång i början och lade spöet mot halsen då han inte tog tygeln(som vi svänger med genom att ge tryck likt inom western och inte genom lednade). Då flög frambenet ut och hästen gick i en antagligen mkt dålig spansk skritt. Sen visste jag inte hur jag skulle få den lille clownen att sluta. Han hade ju jätteskoj! Jag valde att gasa mig ur det då han inte slutade då hjälpen upphörde. Och har sen förstått att det var rätt.
Låt inte hästen själv välja när den gör spansk skritt. Det kan bli ett problem.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 458
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama