spansk sadel till kort rygg?

R

racerkorv

Hej hjälp mej: vilken spansk sadel passar till rejält kort rygg? Jag har en espaniola startrekk men jag sitter inte bra i den. Jag tippar framåt tycker jag så jag hänger...
snälla tipsa mej!

Sv: spansk sadel till kort rygg?

Varför sätter du inte ihop panelerna mer fram? Espaniolan är ju extremt enkel att balansera om eftersom den är så reglerbar!

MM gjorde det idag och det blev ju bättre så klart (dum i huvet) MEN min tränare anser att jag behöver en mer uppbyggd sadel för att hjälpa hästen att jobba med ryggen.... Jag är lite frågande till hur det faktiskt ligger till med sånt men jag tänkte jag kunde kolla i alla fall. Men egentligen är det välan inte sadelns hårdhet eller uppbyggdhet som lyfter ryggen på hästen, det är ju muskulaturen som måste byggas upp om inte jag är ute och cyklar... men hon tyckte inte det var så viktigt med kort sadel till kort rygg heller såg jag så jag får väl ta den diskussionen när vi träffas igen.... hon vill att jag ska låna en epona, men den är för lång. Min häst har knappt 45 cm sadelläge;-)

Hästen var också nöjd med panelflytten! Tack för rådet!
:idea::angel:

Nån av amazonas sadlar kanske, jag vet dock inte exakt hur korta de kan göras men det står säkert på hemsidan. men det har ju de extra korta som det heter ISI tror jag, de är ju mer uppbyggda och så:)

Att man trivs i sin sadel är jätteviktigt, lika viktigt som att hästen trivs! Sitter man rätt kan man hjälpa hästen att jobba rätt. Skynda dig inte att byta sadel - det blir inte alltid bättre - nu när du har hittat ett sätt som du kan balansera om sadeln på efter dina och hästens behov. Sj'lv har jag en vikt handduk under framvalvet för att lyfta sadeln framtill så att jag inte ska trilla framåt. Lycka till!

Känner igen det där med kort rygg, inte många bomlösa som är såpass korta. Lyckligtvis brukar det inte göra så mycket iom att trycket inte ligger an hela vägen.

Tips: byta paneler till mer upphöjda fram (om det finns?) eller helt sonika padda upp fram under sadeln - det har jag gjort, enkel variant om man vill kunna testa sig fram och justera fram och tillbaka, paneler är lite väl dyra för att köpa nya varje gång hästen musklat sig någon centimeter.

Som sagt - bomlösa är tacksamma att balansera om. Man har ingen bom man behöver ta hänsyn till (blir ju knas om stoppningen är alltför avvikande mot bommens form) så länge man är nöjd med själva sitsen. Vilket jag iofs också byggt om på min, men tror inte det finns färdiga alternativ för det till Españolan. Onödigt att hamna i "prova ut sadlar i all evighet"-träsket om man är nöjd med själva modellen på sadel men behöver justera lite.

Nu måste jag fråga en sak: jag har lärt mej att man ska ha tre fingrars bredd från där sista revbenet börjar till sadelns bakkant för att se längden på sadelläget. Det senaste jag fick höra var att det var en handsbredd från höftbenets spets! Educate me!!! Vad är rätt, det är stor skillnad på de måtten!

Ingen expert på det där, brukar själv kolla så den inte ligger på ländryggen helt enkelt! :p
Men det första är mer logiskt eftersom en handsbredd blir så olika proportionellt sett till hur stor häst men mäter, särskilt om man mäter från höftbenet - det kan vara rätt långt bak från sista revbenet!

Vikten dvs panelen - inte läderkanten - ska inte gå bakom sista revbenet. Sedan får man tyvärr kanske leva med att sadeln är någon cm för lång ibland om hästen tycker att det är ok.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 908
Senast: JohannaB
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
268
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka