Spännpapps tak, vad kan finnas under?

Zizzy

Trådstartare
Vi ska renovera lite hemma, och vi har spännpapps tak i två av vardags rummen, huset är byggt ca 1945, och det är väl inte renoverat något vidare sedan 70-80 talet. DVS det måste göras snart, gärna för länge sedan. :D
Jag funderar vad som kan finnas bakom spännpappen, kans det avra så att det är trä tak? typ plank? (är inte så hemma på vad allt heter. )
Och då borde man kunna slipa till det lätt och måla vitt?

Vi hyr bara kåken, och vår hysresvärd tycker inte att man behöver byta ut taket, men känns jäkligt onödigt att lägga ut pengar på att riva ner tapeter, slipa golv, byta ut el, slipa fönsterkarmar/dörrar och inte göra något åt taket.
Så det måste bli så billigt som möjligt, några tips?

Är ju inte så kul om jag river ner taket och det blir jätte kostsamt att fixa till nåt nytt snyggt.. Går det sätta gipsplattor i taket i värsta fall? Rummen är rätt så stora..

Sv: Spännpapps tak, vad kan finnas under?

Men jag skulle absolut spara spännpappstaket! Varför inte bara måla på det? För mig känns det som helgerån att sätta upp gipsplattor på en tidigare spännpappstak!:crazy:

Det troliga är att det är ett planktak av sämre kvalité under spännpappen.

Det är fullt med fula hål i hela taket och det hänger ner och ät bubbligt.. Därför vill jag få bort det.....

Ta bort spännpappen. Jag misstänker att det är plank under. Betsa taket med en vit bets. :D

Ska nog testa och ta bort lite, och låtsas att det var en olycka om taket under är skit dåligt. :D:angel:
Något måste göras åt det iaf, får hoppas på det bästa att det är fint plank under. :p

Vi tog bort vårat i ett av våra rum. Det var mycket fula plankor under så vi satte upp skivor. Dom kostade inte alls mycket.

Vi har kollat under ett av våra tak också.
Och de brädorna var inte fina.
Vi skall sätta upp skivor över det hela.

Under mina pappspända tak (fast först fick jag ta ner målad tretex och plywood runt bjälkarna (skulle föreställa bjälkar utanpå bjälkarna)) fanns tapet, tapet, tidningspapper, smuts och damm och slutligen kilsågade BREDA furuplank med hundratals pappspik. I köket var planken kolsvarta av sot.
Nu är det det mest underbara levande tak man kan tänka sig med bjälkar och plank. :love: Men det tog dagar av slipning och spikurdragning.
Men det var det värt.
Huset är ett torp från 1865.
Kommer aldrig in några plattor i dessa tak så länger jag lever:devil:

Vad för typ av skivor och vad kostade dem på en höft?

Låter som ett jätte jobb!:eek:
Jag tror att taket är rätt under pappen, har tagit moppen och knackat längs taket och det känns som om det skulle vara någon typ av plank under, men jag har ju ingen aning om hur de ser ut förrens jag rivit ner pappen..

Våra hyresvärdar är snälla, de betalar allt material, men vill inte lägga ut för taken, så det får jag ta ur egen ficka. Men känns så dumt att fixa i ordning allt annat, men inte taken...

Eftersom ditt hus är från 40-talet och ett hyreshus (rätt?) så gissar jag att det är väldigt enkelt material i brädorna under. Nog inte lönt att försöka satsa på. Försök välja något som passar tiden i alla fall. Varför inte spänna upp nutt papp?

Jag håller helt med dig. Är det brädor under ett pappspänt tak i ett 40-talshus så är dessa brädor aldrig tänkta att se dagens ljus och har därför troligen inte utseendet för sig.

Det är en villa vi hyr, med tillhörade ladugårdsbyggnad. :laugh:

Det är en villa vi hyr, med tillhörade ladugårdsbyggnad. :laugh:

Men likväl från 40-talet? Alltså som Philos. skrev troligen inte tänkta att se dagens ljus:eek:
Kan du inte lyckas lossa i en liten hörna...
Pärlspont målad med linoljefårg borde passa i ett 40-talshus.
Såg på "Ernst" att "pärlspont" finns som skivor nu. Vore kanske något, lättjobbat.
Men huvaligen inte i mitt torp:angel:

Det har faktiskt funnits i ganska många år och är dessutom inte speciellt billigt, vanlig hederlig spont till tak är billigare.

Nä jag förstod att det inte var billigt (vad är det som de använder i inredningsprogrammen:angel:). Tänkte bara att det var enklare och snabbare att sätta upp än äkta pärlspont ,som jag älskar . Har just byggt ny tvättstuga (från grunden - där växte ett äppelträd innan:)) klätt den med pärlspont som en skolkorridor och målat med Kockumsgrön linoljefärg. Tapeten ovanför är Kokumsgul, min nostalgikick:love:

Jag rekommenderar hellre riktig pärlspont, den på skiva ser inte "äkta" ut. Men den är säkert lättjobbad!

kan någon svara på vad det kan kosta per kvadratmeter?

Jag rekommenderar hellre riktig pärlspont, den på skiva ser inte "äkta" ut. Men den är säkert lättjobbad!

Misstänkte att det var så med utseendet. Framför äkta vara.:)

G*s*ng*s katalog är favoritlektyr:)

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hemmet Nä inte riktigt, men jag och pojkvännen har nämligen gått och blivit med hus! Huset är byggt -53 och inte mycket är omgjort sedan dess...
2
Svar
23
· Visningar
4 611
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024