Spannmål = dåligt för hästar???

S

Sandrew

Ett påstående från en vän: Spannmål är inte bra för hästar, de är inte konstruerade för att äta det...

Åsikter??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spannmål = dåligt för hästar???

Nja, hästar är ju egentligen GRÄSÄTARE (grovfoderomvandlare) och det kanske ligger viss sanning i det där. Men att det skulle vara direkt dåligt för dom om man ger rimliga mängder... det tvekar jag på.

milly skrev:
Nja, hästar är ju egentligen GRÄSÄTARE (grovfoderomvandlare) och det kanske ligger viss sanning i det där. Men att det skulle vara direkt dåligt för dom om man ger rimliga mängder... det tvekar jag på.

Jo visst jag håller med, jag tror inte att det kan vara bra i för stora mängder. Känner dom som har tagit bort spannmålet helt och ger endast musli (utan spannmål) och mineraler till sina hästar. Är sugen på att testa men eftersom jag kan träna min häst ganska hårt ibland så krävs det att han klarar sig på det. Tror att det skulle funka....ska ta reda på lite mer runt de att sluta med spannmål, man måste få det att funka lika bra (han har fri tillgång till grovfoder ute på dagarna och ger inte så tok mkt kraft som många andra gör)

Och vad är Müslin gjord av? Vad jag vet innehåller många müslisorter majs och jag vet inte om det är naturligare för hästarna?

Om grovfodret täcker behoven för hästen, varför skall man ens ge kraftfoder då? Kraftfoder skall fungera som ett komplement i foderstaten, där bristerna finns. Om inga sådana finns, är det överutfodring vi pratar om.:crazy:

I övrigt håller jag med tidigare skribent, hästen är ju först och främst grovfoderomvandlare sen får nog spannmål anses som den mest naturliga kraftfoderkällan kontra färdigfoder. Dock är det ju så att spannmål inte alltid passar in som komplement, det kanske krävs mer än så. Annars kommer man mycket långt med en bra grovfoder, samt havre.;)

Sandrew skrev:
Jo visst jag håller med, jag tror inte att det kan vara bra i för stora mängder. Känner dom som har tagit bort spannmålet helt och ger endast musli (utan spannmål) och mineraler till sina hästar. Är sugen på att testa men eftersom jag kan träna min häst ganska hårt ibland så krävs det att han klarar sig på det. Tror att det skulle funka....ska ta reda på lite mer runt de att sluta med spannmål, man måste få det att funka lika bra (han har fri tillgång till grovfoder ute på dagarna och ger inte så tok mkt kraft som många andra gör)

Jag säger som Boj - behövs verkligen kraftfoder om du nu har fri tillgång på hö? Eller äter inte hästen tillräckligt mycket av det? Har det dåliga värden som du kompletterar med kraftfoder?
Man behöver inte ge kraftfoder bara för att hästen jobbas/rids. Det beror på värdena i ditt grovfoder... och om hästen är villig att äta tillräckliga mängder av det för att täcka behoven.
En svårfödd häst som går väldigt hårt kanske ändå måste ha någon slags kraftfoder för att komma upp i den energimängd som håller den i hull. Och så finna det hästar som helt enkelt inte äter mer än en begränsad mängd hö, trots att man erbjuder dom fri tillgång på det, och då måste man ta till kraftfoder istället.

Men för övrigt så...

Alla spannmål innehåller stärkelse. I vilda hästars föda ingick inte så mycket stärkelse, åtminstone inte i vår del av världen. Hur det är med stärkelseinnehållande vilda växter i tropiska trakter vet jag inte.

Man kan spekulera om att hade stärkelse varit ett viktigt naturligt födoämne för urhästen skulle sannolikt hästen utvecklat en längre tunntarm så att den kunde tillgodogöra sig stärkelsen bättre.

Rätt använt är spannmålsstärkelse ett utmärkt energikomplement. Dock kan man försörja också den högpresterande hästen lika bra på fett och fibrer. Havrestärkelsen är den snällaste = mest lättillgängliga av våra vanliga spannmål. HH

Sandrew skrev:
. Känner dom som har tagit bort spannmålet helt och ger endast musli (utan spannmål) och mineraler till sina hästar. )

Jag trodde spannmålsflingor var huvudingrediensen i de foder som kallas musli? Men jag kan ha fel. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama