Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så ett kolikanfall under karensen (som bolaget får reda på då men vi låtsas för diskussionens skull att alla är ärliga) ger en livslång karens för kolik och komplikationer? Shit, det kan jag tycka är ruskigt hårt i så fall! Att sätta en 6- eller 12-mån karens borde väl kunna sortera ut "riskindividerna" från de individer som åt något olämpligt eller fick en fis på tvären?
Men då är reservationerna striktare under karensen än under en vanlig förändring. Tex när jag höjde försäkringen på min ponny så fick han - helt väntat - reservation på höjningsdelen för magtarmsjukdomar. Han var behandlad för magsår innan. Jag hade eg förväntat mig en livslång reservation - men 12 månader och sen omprövningsbar om inte behandlats för eller haft symptom på magtarmbesvär.
Så om en kolik under karensen troligen ger livslång reservation är de hårdare där.
Nästa gång ska jag verkligen dubbelkolla att det inte blivit något glapp i försäkringen - tänk om hon fått kolik av foderbytet och så hade man stått där med en försäkring sen som man kan glömma helt vad gäller kolik. Något som ju kan dra iväg fasansfullt i kostnad och där man verkligen vill ha försäkrat...
Tänk på att få bort reservationen innan hästen fyller 15 (eller är det 16), annars blir du aldrig av med den.
Vilket bolag har du?
Jag bytte från begränsad till full vet vård. Jag uppgav att hästen haft problem med en tand och frågade specifikt om försäkringen då täcker tandrelaterade problem i framtiden. Fick till svar att reservationen endast gäller den ena tanden han har haft problem med, sker det samma med en annan tand så täcker försäkringen. Det har jag fått svar på skriftligt.
Så att sätta reservation på "hudproblem" pga att din häst haft ringorm låter väldigt girigt!
B fick 12 månader karens på kolik när jag tecknade seniorförsäkringen hos Agria.
@Alexandra_W kan det ha att göra med hur mycket skador /sjukdomar du haft på så mycket olika hästar och har nyttjat skadeförsäkringar allmänt ? FB byter ju info om detta och du har ju haft otroligt mycket med alla hästar du haft genom åren ?
Jag trodde du hade Folksam ?
Om byten av FB sker - allmänt - så blir ju kollerna extra ibland , det är ju så FB funkar ....
Låter lustigt att du kan ta bort en reservation dagen efter typ ? Det måste du ha missförstått ?
Ja alla FB sätter reservation som sagt och karensen gäller . Jag förstår verkligen inte vad problemet är ?
Problemet är att TS inte tycker om villkoren på försäkringen.Ja alla FB sätter reservation som sagt och karensen gäller . Jag förstår verkligen inte vad problemet är ?
Är det konstigt? Det enda som behövs för att slippa reservationen är en friskförklaring. Givetvis måste man visa att hästen är sjuk om det visat sig att den har en hudåkomma. Eller hur tänker du? Att man ska ta för givet att hästen blir frisk och utan följdproblem?Vilket bolag har du?
Jag bytte från begränsad till full vet vård. Jag uppgav att hästen haft problem med en tand och frågade specifikt om försäkringen då täcker tandrelaterade problem i framtiden. Fick till svar att reservationen endast gäller den ena tanden han har haft problem med, sker det samma med en annan tand så täcker försäkringen. Det har jag fått svar på skriftligt.
Så att sätta reservation på "hudproblem" pga att din häst haft ringorm låter väldigt girigt!
Varför är det hårt att man inte får höja försäkringen utan att påvisa att hästen inte längre har problem närvden tifigare haft det? Det är snarare en naturlig följd, så det funkar. Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning avsedd att täcka upp för ägare även där bförsäkring saknas, ännu inte gäller.Det är snarare generöst att ge dig en chans.Ja, när jag höjde Ws försäkring (hos IF) fick han 12 månader för magtarmproblem iom magsåret. Och räckte med djurägarförsäkran ang att hästen inte behandlats för eller visat symptom på magtarmsjukdom för att häva (kan kanske vara svårt få ett vetintyg på sånt, men de kunde krävt t ex en gastroskopi för att häva t ex). Så om de skulle som det påstods sätta livslång karens på kolik som inte kan hävdas om hästen har ett kolikanfall under karensen känns det jävligt hårt.
Varför är det hårt att man inte får höja försäkringen utan att påvisa att hästen inte längre har problem närvden tifigare haft det? Det är snarare en naturlig följd, så det funkar. Försäkringsbolag är ingen välgörenhetsinrättning avsedd att täcka upp för ägare även där bförsäkring saknas, ännu inte gäller.Det är snarare generöst att ge dig en chans.
KL
Nu blir jag fundersam (har inte läst allt finstilt) men anmäler ni alla skador/sjukdomar till era bolag? Det gör inte jag så länge kostnaden ligger under självrisken (och jag har ganska hög självrisk). Ska man anmäla allt oavsett?
Nej som sagt .KL
Nu blir jag fundersam (har inte läst allt finstilt) men anmäler ni alla skador/sjukdomar till era bolag? Det gör inte jag så länge kostnaden ligger under självrisken (och jag har ganska hög självrisk). Ska man anmäla allt oavsett?
KL