Alexandra_W
Trådstartare
Och det är just det större perspektivet som gör att försäkringsbolagen tillämpar karenstid och reservationer.Finns det inget fog för reservationen kan man som du häva den med en friskförklaring av hästen .
Fast alla reservationer är tydligen inte hävningsbara (enl bolaget).
I det större perspektivet så undrar jag som sagt fortfarande hur många som vet om reservationsdelen.
Men framförallt så i det större perspektivet innebär det här systemet att "bedrägeri" lönar sig. Att endera ljuga om när symptom visade sig och säga det var efter karensen (lätt i fall där det inte är akut) eller att behandla hästen men hålla tyst om det (bolaget tycker ju det ska informeras ändå men det gör knappast någon). I första fallet både får man ersättning och slipper reservation, i andra fallet slipper man reservationen.
Jag kan inte tycka det är ett bra system det heller. Teoretiskt kan då den som har en häst som har något med sig vid köpet men en ägare med generöst samvete plocka ut pengar medan den som har en häst som fick något efter 2 v i nya stallet men är ärligt få en reservation.
Det finns som jag ser det garanterat bättre sätt. Tex när det handlar om smittor så om den nyköpta hästen fått kvarka 2 v efter köp - om tre andra hästar i samma stall den kom till fått kvarka innan den drabbades så ja troligen smittats efter försäkringens tecknande, ersätt. Och omvänt då kan vi ta min ringorm som ex, aldrig förekommit ringorm i nya stallet, ingen annan häst har symptom. Högst troligast kom det med hästen, ingen ersättning. Etc.
Det kommer fortfarande att finnas fall som faller emellan och "drabbas" av karens fast vad det nu var skedde efter försäkring. Men det skulle ändå bli rättvisare anser jag och förhindra en del av hur snett det kan slå