Spänna dressyrgjord!?!

Sv: Spänna dressyrgjord!?!

Jag som är kort och tjock, högerhänt med stelopererad tumme på högerhand och för stor häst (mkh 12 cm högre än jag är lång) drar färdigt gjorden från marken innan jag sitter upp. Skulle det behövas så drar jag gjorden uppifrån...
Har man sadel som passar behöver man inte dra av hästen på mitten (jag rider bomlöst, hästen har kroppsform som en tunna), har man en bra gjord med resår så underlättar det, och har man bra balans och inte sitter snett så behöver man inte dra åt så mkt man ortkar av den anledningen heller...

Jag tyckte det var svårt att spänna dressyrgjord i början, men det är bara att öva. Som någon sa så blir det lättare att trampa ner i motsv. stigbygel. Nuförtiden tycker jag att det är lättare och enklare att spänna dressyrgjord än vanlig ;)

när jag skaffade första dressyrsadeln (1900 frös ihjäl) så upplevde jag samma sak (har dessutom väldigt korta armar) men sedan upptäckte jag att det egentligen inte var svårt utan snarare bristen på vana.

Prova att ställa dig upp i sadeln, lägga lite mer vikt i andra stigbygeln, och spänna med ena handen. Kan kännas som att du ska tappa balansen och trilla ner huvudstupa i början men det är bara en känlsa, så öva på du

Varför har dressyr- och hoppsadlar olika gjordar ? :P

Jag fick hem min nya sadel+sadelgjord idag :banana:
Och jag har inga problem att spänna sadelgjoden.
Fast jag tycker det är svårare från marken än från ryggen :p

På ryggen är det ju bara att böja sig lite :)

En del hopp (farmförallt terräng-) sadlar har också långa stroppar, det är av samma anledning. Bättre känsla, närmare hästen, och mindre skav. Ps det finns dressyrsadlar med korta stroppar också..

Från marken: använd pall om du har :)
Från ryggen: Sträck dej xD hahah.. men du kan ju kanske skaffa längre gjord så hamnar den lite högre upp... inte vet jag! för mej funkar de fint...

Ja, jag kan spänna sadelgjorden när jag sitter i sadeln men för mig finns det en mycket avgörande anledning att jag INTE gör det. När man hänger ner åt sidan har man ingen som helst överblick över omgivningen och i det närmaste obefintlig balans om hästen skulle hoppa till. Jag ser det helt enkelt som en säkerhetsgrej, trots att mina hästar alltid har stått stilla och inget någonsin har hänt.

Istället börjar jag alltid varje ridpass med att leda hästen i minst fem minuter och under den tiden spänner jag gjorden lite i taget tills jag har rätt längd och kan sedan sitta upp från en pall. Detta borde vara betydligt trevligare för hästen och dessutom mycket bekvämare för mig.

Om du upplever det svårt att spänna gjorden från marken kan du prova att stå på något under tiden, det ger dig en annan vinkel och du utnyttjar kroppsvikten mer än bara armstyrka.

Du kanske kan skaffa en sådan där sadelgjord med fjäder på rullspännena. Det kanske underlättar lite. :idea:

du får träna höger hand i vänster tå och vice versa medan du rider :D

nej men om du inte har extremt kort överkropp och en sadel med specialsydda långa kåpor för människor med långa ben. :p köp en längre gjord eller träna vigheten!

Ha! Först så gäller det att ha mod, man måste våga!
Det ska kännas som om man hållet på att tippa i backen, annars är du nog inte i närheten av gjorden ens. :D

men som många sa, lite mer vikt i den andra stigbygeln, föra tillbaka den skänkeln o kittla de lite i ljumsken :angel: brukar faktiskt under lätta. jag spänner dessutom alltid med motsatt hand, så jag kan hålla i mig med den andra. funkar rätt bra för mig iaf.

Finns en särskild dressyrgjord, med nåt slags fjäder i själva spännet, som gör det lättare att spänna gjorden från ryggen. Men vart man köper den vet jag ej. H**ks kanske. Sen om den är hållbar eller inte, eller fungerar överhuvudtaget, kanske någon annan vet.

Jag leder min häst ett par minuter sedan drar jag gjorden, går något varv till sedan drar jag den igen sedan sitter jag upp. Känner jag att den behöver dras mer så sitter jag av då min häst har en aning svårt att stå still + en ovig ryttare:angel:

Börja träna horseball? Där ska man kunna ta bollar från marken i galopp.

Jag kan bara ta bollen från marken i skritt än så länge :p Men jag tror min kapacitet stannar där för tillfället.

Dressyrgjordar är nemas problemas för mig, kan jag tillägga ;)

Typ ställ dig på en pall innan då för att spänna gjorden..

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar