Spänna dressyrgjord!?!

Y

Yvvi

Hur gör ni? Jag tycker det är skitjobbigt(jag är bara1/2 dressyrryttare:p ) Står man från marken så får jag knappt upp den ordentligt och från hästryggen går det ju bara inte:eek::smirk:
Frågade dressyrryttaren i stallet o hon har samma problem...

Fram med tips o ideer!!:banana:

Sv: Spänna dressyrgjord!?!

Du får träna upp din vighet;)
Jag spänner enkelt både från marken och från hästryggen Ett tips från ryggen, trampa ner mer tyngd i motsatt sidas stigbygel innan du böjer dej ner!

Om jag behöver spänne mera så gör jag det från hästryggen. Det är bara att luta sig lite framåt och spänna med vänsterhanden.

Har inga problem med att spänna min men jag har rätt långa armar fast jag är kort så det uppväger min kylskåpssmidighet..
Spänner alltid ganska löst på marken och hoppar upp med hjälp av pall och spänner sen när hästen har skrittat lite då hon har haft lite problem med sadeltvång som yngre.

Du kanske kan skaffa en längre gjord så kan det bli lättare att spänna från hästryggen eller ställa dej på en pall om du spänner från marken.

Spänner alltid från marken, brukar släppa ner gjorden på andra sidan och dra några hål i taget undertiden jag gör i ordning.
Behövs det dras mer efter att jag suttit upp ropar jag på mamma :angel:

:rofl:

Det är ju bara det att när jag strecker mej som mest, så är ja ca 20-30 cm från spännerna:eek::rofl:

O iofs har ju dressyrryttaren ryggproblem..så det va no bara vi då;)

Ska nog börja träna vigheten kanske:angel::rofl:

det är väl inga problem?? spänner båda från marken och hästen, hur lätt som helst....

låter som du är väldigt svag.. :p

Jag KAN väl egentligen spänna uppifrån hästryggen, men varför anstränga sig i onödan :p Dessutom spänner sig min häst alltid något enormt så fort man närmar sig sadelgjordsstropparna (det som känns hårt inne i boxen, går lätt att få in en knuten näve (eller två) under tills vi gått till ridbanan)
Istället står jag på en bänk som står på ridbanan, sätter höger fot i stigbygeln och spänner därifrån. Så sätter jag andra foten i stigbygeln och svingar mig upp. (när man fyllt trettio tycker jag att det är tillåtet att bli lite bekväm, jag lever på minnet av att jag höll på med både gymkhana och voltige som yngre)

Svag ???

Hur hade du tänkt dej att någon som bara har knappt 20% av normal armstyrka ska kunna dra en sådan gjord ???

:p det stämmer la!...trodde fler tyckte det var svårt..saken är ju den att ja inte har några problem med hoppsadeln:confused::smirk:
Där kan ja dra åt på nästan alla hästar!:) De kanske e lite teknik i de:eek::cool::rofl:

Jag spänner bara från marken, når inte ner när jag sitter på.

Då hoppar jag av, eller ber om hjälp:D

Svag ???

Hur hade du tänkt dej att någon som bara har knappt 20% av normal armstyrka ska kunna dra en sådan gjord ???

Eeeh... och vart kom den faktan ifrån? :confused: Har man bara 20% av armstyrkan så är man väl dessutom svag ;)

För övrigt så tycker jag inte att det är konstigt att man kan spänna gjorden från hästryggen. Jag fixar till tränset därifrån med om det är något som inte stämmer och jag är inte särskilt smidig.

Har aldrig haft problemet och spänna den skulle jag nog kunna klara av - men hur 17 bär ni er åt för att trä tillbaka stropparna i
därför avsedda "hällorna"? Mina stroppar är rätt långa och jag kan inte nå så långt ner i alla fall..

Det beror ju på hur långt ner dom ska, men jag brukar inte ha problem med det heller... det är bara att böja sig ner :D

Sadelgjorden i sig har ju också betydelse. De med resår är ju enklare att spänna från marken (även om resåren inte har betydelse för om man inte når). En längre sadelgjord hamnar "högre upp", vilket gör det enklare att nå - även om den inte bör hamna över sadeln verkar det väldigt konstigt om du är 30 cm från sadelgjorden om du böjer dig så långt det går. Når du då ens nederkanten på sadeln?

Skaffa en lite längre gjord med resår så kanske det iaf blir lite enklare. Stretcha och kanske öva på att spänna när någon håller i hästen (och kanske också håller i dig :D), så du hittar balansen.

Jag har inga problem att nå - däremot spänner jag hellre sadelgjorden från marken, svårt att känna vad som är lagom när man sitter på tycker jag.

jo, nederkanten på sadeln nårjag nog allt;)´Men har en ganska stor häst med djup bål...så där e la problemt..Det är ju inte så att ja absolut inte kan pänna den alls, men det är ju mkt lättare på hoppsadeln....ska kanske kaffa en större:angel::p

jag kan bara spänna dressyrgjordar nu, haha, skulle spänna hoppgjord idag, höll på att inte klara det alls, haha

du kanske har för kort gjord?? den SKA inte sitta under magen på hästen, 10-15 cm från kåpan är lagom..

jag båda spänner och puttar tillbaks i flärpen. och jag har stoor häst. enda jag är rädd för är att hästen ska hoppa till mens jag håller på där nere, då har jag nog inte så mkt att ställa upp med... :p

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar