Spänna draglinorna??

Joyride

Trådstartare
I dag när jag körde märkte jag att vagnen följde hästens rörelse och blev i och med det rätt oskönt att åka vagn. KOlla på draglinorna och tyckte väl inte att svängeln rörde sig så mycket(svårt att titta då jag körde själv)

Kan det vara draglinorna som töjt sig? Eller kan det vara så att jag sela längre bak, men det kan ju inte vara så lätt heller att sela för långt bak eller?

Sv: Spänna draglinorna??

Be någon annan köra eller leda hästen med vagnen påkopplad så du kan stå bredvid och se ordentligt hur det ser ut, om hästen drar i skaklarna eller linorna.
Har linorna faktiskt töjt sig kanske du ska köpa nya i stället, är ju inte så bra om de är försvagade.

Det är mycket möjligt att linorna töjt sig lite.
Om det är läder så töjer det sig alltid. De flesta draglinorna har insydda nylonband för att slippa för mycket töjning men även det töjer sig lite.

Det behöver inte betyda att de blir sämre i hållbarhet men givetvis beror det på hur mycket de töjt sig. 1-3 cm skulle nog ses som normalt tycker jag.

Jag har bara nylonlinor och de töjer sig efterhand och ganska mycket.

Handlar det om så pass lite så är det ju självklart ok, såg framför mig hur de var helt utdragna liksom ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023