spåning på hingst

Sv: spåning på hingst

ägaren har ingen aning om pappan, enbart att han var ett fullblod...tyvärr men tack för ditt svar:bow:

Ägaren är är inte samma som uppfödaren? Borde det inte gå att lista ut vilken hingst som är den skyldige charmören i det här fallet. Även om han inte är godkänd så underlättar det ju absolut om du ska avla på henne.
U

Hon försökte att få tag i uppfödaren men det var fel telefonnummer och fel adress så hon gav upp, där är liksom ingen som vet vad min häst gjort innan hon var 9 år...

På semin stoet så fick jag faktura på seminavg, stationsavg och de några dygn sen fick jag ytterligare en faktura på de sista dygnen, hade 20 el 30dagar på mig att betala, fakturorna kom nån vecka efter att jag hämtat hem stoet. Sen skickade Flyinge en faktura på 16dygns avg ca en vecka - tio dagar efter att hon var konst. dräktig, hade 10dagar på mig att betala den vill jag minnas.

På det andra stoet betalade jag när jag hämtade hem henne.

På vissa hingstar är det ju språngavg, då betalar man i samband med första betäckningen eller seminationen. Vissa kräver dock att den ska vara betald innan man betäcker/skickar.
Det är väl för att vissa inte betalr för sig gissar jag.

Levande fölavg betalar jag ju nu i maj/juni om fölen föds levande och fortfarande lever efter 5 eller om det är 7 dagar.

Hon försökte att få tag i uppfödaren men det var fel telefonnummer och fel adress så hon gav upp, där är liksom ingen som vet vad min häst gjort innan hon var 9 år...

Ok, sedan gavs det upp? Det är inte omöjligt att det lkan löna sig att försöka lite till. Har du namn på uppfödaren och vart den bodde så är det en bit på vägen.
U

ok men då blir det iaf inga klumpsummor...känns liksom mer speciellt om man skaffar ett föl själv...är det något speciellt man ska tänka på vid förstföderskor och att hon då tillhör den äldre ´kategorin?

Det kan ju vara bra att göra en gyn koll på henne och se så allt står rätt till samt ta en bakterieprov på livmodern, väljer du en seminhingst så gör de detta på stationen men ska du ha en naturligt betäckande hingst så kan det vara bra att göra det innan.

I övrigt så skulle jag välja en hingst som man vet har bra fertilitet.

ja ok, måste man åka till klinik för att gör gyn koll och ta bakterieprov? Var tar man reda på hur pass bra fertilitet en hingst har?

nej det kan din vanliga gårdsveterinär göra, annars kan du åka till en seminstation, alla gårdsveterinärer är inte så vana vid just sånt här men det är ju bara att fråga.
Bakt provet skall tas i brunst.

Vill starkt avråda dig att använda Donnerfly till ditt sto. Han lämnar ofta rejäla avkommor och passar bättre med ett lättare och nättare sto.
Hästen på min avatar är efter honom och det är ingen lätt och nätt sak ;) Han har ändå fullblod i tredje led...

Skickar ett PM där du kan se fler bilder på honom.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 823
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka