Spångång i stallet

Penny_Lane

Trådstartare
*Hur djup bör den vara? Alltså Hur djupt bör spånen vara?
*Är det tilllåtet?

Skall gjuta i det som skall bli stall och jag har alltid drömt om en spångång i mitten av stallgången. Stallgången är 5 meter bred så ca 3 meter borde bli lagom. På två ställen skall jag ha 3 m gångar (till hage och skötselplats) skall man ha spångång där oxå?

*Någon som har spångång? Och kan ge mej lite tankar kring hur det fungarar/inte fungerar.

Mvh Penny i byggartagen

Sv: Spångång i stallet

Har för mig att det är avnahdlat i boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som du säkert kan låna på biblioteket.

De stall jag varit in i som har spångång har haft väldigt trevlig ljuddämpning av den :) och det finns ingen som helst halkrisk. Vet inte hur djupa dessa varit, dock. Fyllningen har varit spån, ibland blandat med lite sand. Vattnas vid behov för att inte damma, och krattas/ mockas vid behov.

Mesta jobbet kan jag tänka mig är att byta allt, och packa till det nya. Men det behövs förmodligen inte göras så ofta beroende på hur man sköter den.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft spångång i stallet och skall lägga det i mitt nya stall. Ungefär 2-5 cm tycker jag är lagom, men det märker du lite grann när du krattar den hur den blir. Även väldigt tunt blir rejält ljuddämpande, men inte så snyggt kanske.
En del har rensopat en bit framför boxarna och andra(som jag) har spån hela vägen. Om man vill ha kanter på den så är det nog lämpligt att ha en kant i trä som håller spåndelen på plats.
När du handlar spån får du se till så att du får sågspån och inte hyvelspån för hyvelspån är väldigt svårt att kratta. Att ha lite sand i som ang skrev håller det bättre på plats, men jag tycker att det ser lite smutsigt ut.
Om man underhåller gången väl, dvs vattnar och krattar den ofta så är det sällan man behöver byta ut hela gång.
Extra snyggt blir om man krattar i fiskbensmönster:
||////////||
||\\\\\\\\||
||////////||
||\\\\\\\||
Då får man bort allt på ett snyggt sätt.

En ridskola i närheten har spångång, men själv har jag inte det

Liknande trådar

Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 941
Senast: lillkillen
·
M
Anläggning Har lite funderingar... Stall för 8-10 hästar ska det vara. Främst islandshästar men kanske någon annan också. 1. Är det bäst att ha...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Immer
·
G
Hästmänniskan Ja, nu sk amin dröm alltså kanske bli till verklighet, vi kanske ska bygga ett nytt fint stall!:d Men skulle behöva lite hjälp av er...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama