Spänd trav

C

concierge

Även om skritten är avslappnad och bra så blir tranven ändå "stel" oavsett om man jobbar från marken eller uppsuttet. Har länge funderat över detta men vet inte vad det kan bero på, hästen är för övrigt inte stel eller har något problem.
Hon har för övrigt ett stort steg och väldigt svårt att korta det i traven och samtidigt behålla takten, beror nog på svaga bekben.
Har provat att trava vid longering och när jag jobbar från marken men direkt hästen börjar trava åker huvudet upp och ryggen sänks, har ingen aning om vad jag kan gör för att hjälpa hästen att slappna av i traven.
Hon har tappat en hel del under betet, det ser man i hagen då hon galopperar och nästan "ramlar" in i galoppen. Så nu blir det att börja om med allt samt få starkare bakben då hon inte sätter sig i onödan. Skritten går bra och där följer bakbenen med nu, hon orkar dock inte gå i form och hålla takten i traven utan vill slängtrava på bogarna. Därför kommer vi vänta ett tag med traven. Men nu när vi ska "börja om" vill jag jag få traven så bärig som möjligt, även om det kommer ta år. Innan betet har hästen inte heller haft någon vidare trav men det har hela tiden gått framåt, iallafall skritten och galoppen.

Sv: Spänd trav

Smyg in i traven. Inte öka skritten, utan behålla en lugn och fin skritt och bara viska "vill du trava?".

Vilken nivå hästen är på vet jag faktist inte :crazy: . Men det "svåraste" hon kan är väl öppna i trav, dvs. inte långt utbildad.
Hon är 22 år, väldigt pigg, varmblod.
I vintras började vi träna formen med henne, att hon ska bära sig med bakbenen, vilket resluterade i att hon började galoppera i höger varv som hon inte tidigare gjort. Det borde bero på att hon blivit lite starkade i bakbenen. Jag förväntar mig inte att hon ska bli någon häst som kan gå svår dressyr osv. utan jag nöjer mig med om hon kan gå i en så korrekt form som möjligt, som hon orkar. Då hon är överbyggd bak ställer det till det lite och on får svårare att sätta sig.
Men för övrigt tycker hon allt som har med att röra sig är jätte kul, hon är i bra kondition (dock inte lika bra som hon hade innan betet) och har även bra grund kondition. Skritten funkar som sagt jätte bra, där är hon avslappnad och lösgjord men så fort hon hör ordet trav rusar hon nästan iväg och ska ha kul. Galoppen går sådär, innan betet kunde hon ha en fin galopp men för tillfället är det bara just efter fattningen hon galopperar i en bra och bärig galopp, efter det ska hon skengaloppera, troligen för att hon inte ritkigt orkar.

Det är kanske något som sitter kvar sedan hon gick på banan?
Jag vet en gammal travare som hade enorma problem att fatta en fin, bärig trav. Men efter mattes idoga arbete och målmedveten träning lyckades de en dag! På banan lär de ju sig att trava fort, inte trava bärigt. Och sånt är inte lätt att bygga bort, även om det var länge sedan.

Rider du på bana, eller? Blir det mycket runt, runt? Så här spontant så känner jag bara att träna mycket ute i terrängen, skritt, trav, olika tempon, oilka underlag, klättring.

Hon har aldrig gått på banan, tyvärr. Så jag kan inte tro att det är något sånt. Hon kan ha en fin trav och så man aldrig att den helt blir avslappnad, det är det jag vill att den ska bli, hon småspänner sig hela tiden.
Visst, tränar man mycket skolor och annat som är "jobbigt" blir hon till slut lösgjord och avslappnad, men då blir det jag som är problemet för jag orkar inte "rida" riktigt den tid hon behöver :crazy: , får väl börja träna upp musklerna. Jag hade inte tänkt på det innan utan kom på det just nu, red ju igår och försökte rida så ordentligt som möjligt men sen säger min kropp stopp.
Hon har en rejäl framåtbjudning, nästan för mycket ibland därför tycker jag att hon blir lite svårare att rida ibland än andra hästar men på något sätt är hon ändå lättare än andra hästar. Hennes ägare brukar vara ute och låta henne få springa av sig, det kan ju bero på att hon inte kommit igång än så det kankse blir bättre när hon blivit helt igångsatt. Vi har tagit det väldigt lugnt den här sommaren när vi börjat sätta igång henne och tömkört och longerat mycket samt jobbat från marken.
Ute i skogen är hon mest riden så jag tror inte att det kan ha att göra med att hon kommer ut för lite, snarare tvärt om. ;)

Tack för tipsen iallafall :bow:

Jag menar inte att hon kommer ut för lite, jag menar att ensidig träning på bana, kan innebära att hon blir mera spänd. Träning ute i terrängen är mer avslappnande.
Att vara ute och låta henne "springa av sig", är inte bra träning. Det blir bara värre av det!

Börja trava ur öppna (om ni gör öppna ok i skritt) och så fort hon ramlar iväg så blir det skritt igen. Man måste smyga i gång i trav med, liksom bara sätta takten försiktigt i höfterna. Oftast så blir det bara ett eller två steg trav i början innan de faller iväg och om hon skuttar igång så ger du för kraftiga hjälper.

Kanske det skulle funka att ta traven steg för steg vid handen. Först på volt för då kan hon ju sladda ut lite och småfuska men orka göra rörelsen. Noga med avslappningen och att hon är böjd och så peta igång på inner bak. Då blir ju traven per automatik samlad då hon inte skjuter sig in i traven utan "kliver in" i traven.

Känner igen symptomen på min lilla tös som tycker att det går jättebra att kuta runt i skogen hela dagen men inte orkar mer än ett halvt varv på volt i bärig samlad trav. Och absolut inte längs spåret då det genast blir svårare. Då far huvudet upp o ryggen ner. Från backen blir traven så samlad att hon tar halva steg men troligtvis så blir det sån påkänning av mig på ryggen att det blir för mycket.

Då jag lyckas behålla böjning o avslappning blir reaktionen att hon bara saktar av och stannar då det blir för jobbigt. Det känns som en trevligare och mindre slitsam reaktion än att flänga iväg.

Men som sagt, prova från backen tills traven är riktigt samlad och balanserad så kanske du kan behålla det från ryggen sen, o skilja på rolig snabbtrav och samlat arbete.

Lycka till, vi är fler där ute som kämpar :)

nitus skrev:
Kanske det skulle funka att ta traven steg för steg vid handen. Först på volt för då kan hon ju sladda ut lite och småfuska men orka göra rörelsen. Noga med avslappningen och att hon är böjd och så peta igång på inner bak. Då blir ju traven per automatik samlad då hon inte skjuter sig in i traven utan "kliver in" i traven.

Känner igen symptomen på min lilla tös som tycker att det går jättebra att kuta runt i skogen hela dagen men inte orkar mer än ett halvt varv på volt i bärig samlad trav. Och absolut inte längs spåret då det genast blir svårare. Då far huvudet upp o ryggen ner. Från backen blir traven så samlad att hon tar halva steg men troligtvis så blir det sån påkänning av mig på ryggen att det blir för mycket.

Då jag lyckas behålla böjning o avslappning blir reaktionen att hon bara saktar av och stannar då det blir för jobbigt. Det känns som en trevligare och mindre slitsam reaktion än att flänga iväg.

Men som sagt, prova från backen tills traven är riktigt samlad och balanserad så kanske du kan behålla det från ryggen sen, o skilja på rolig snabbtrav och samlat arbete.

Lycka till, vi är fler där ute som kämpar :)

Känner igen det där med huvudet upp och ryggen ner. Nu har det dock blivit mest skritt för min del, troligen ska jag trava lite från marken nästa gång.
Red med grimma sist för att använda händerna så lite som möjligt, oj så fint hon gick. Fick endast till skritten korta stunder, får börja träna upp mig själv så jag orkar hålla kvar henne i rätt form. Man kände verkligen hur hon bar upp sig själv, har inte hänt många gånger, måste vara max 5:e gången hon går så efter sommarbetet. Hon har än inte blivit helt igångsatt. Får väl rida lite mer med grimma också så att jag inte kan försöra med händerna. ;)

Vad menar du med "orka hålla kvar henne i rätt form"?
Måste du kämpa för det? Det är väl hästen som ska ta i och du bara visa vägen?
Om du sitter och spänner dig så kan det lätt smitta av sig till hästen.
/T

Tez1 skrev:
Vad menar du med "orka hålla kvar henne i rätt form"?
Måste du kämpa för det? Det är väl hästen som ska ta i och du bara visa vägen?
Om du sitter och spänner dig så kan det lätt smitta av sig till hästen.
/T

När jag skrev "orkar hålla kvar i rätt form.." menade jag att när hästen går i rätt form, det blir ju lättare att sitta "rätt" då. Då vill jag böja mig framåt efter sisådär 10 min för att den övre magmusklen (?) säger till :o :crazy: (magen ska tränas upp, vill kunna sitta avslappnat på hästen utan att det tar stopp) Jag brukar aldrig sitta och spänna magen, att jag tänker på det hela tiden "nu måste jag spänna magen" eller benen eller vad det nu kan vara. Förut har jag haft lätt för att spänna mig och bli stel i kroppen när jag red men nu tycker jag att det har försvunnit.
Det var efter att en tränare visade mig hur jag skulle ta förhållningar med handen det rubbade hela min sits och hela jag, missuppfattade troligen henne för jag spände armarna något jag vet inte vad, satt även och kutade med ryggern och spände mig på något konstigt sätt så mina axlar mådde inte bra efter ridpassen. Så sen i våras har jag jobbat med att få en avslappnad sits och att försöka inverka med sitsen så mycket som möjligt. Jag har ju börjat rida i grimma och utan att använda tyglarna ibland :idea: -stolt- Det kankse inte är så mycket att skryta om, men jag har inte kunnat göra det tidigare/för 1 år sedan så jag är nöjd iallafall :D

Men det kan vara sm du säger att det smittar av sig till hästen. Det kankse är för att jag "tappar sitsen" som det blir fel.
Men angående traven gör hon likadant (spänner sig) även om inte någon sitter på.

Du ska visa hästen ramen, om du är utan stadga kan hon kasta omkring dig hur hon vill. Problemet i ridning är oftast inte att man borde slappna av mer, utan att man borde lära sig vilka muskler man ska använda, hur och när.
Det är lätt att tro att en spänd arm eller ett spänt axelparti betyder att man är spänd i hela kroppen, ofta är det tvärtom - en annan kroppsdel som är för avslappnad. För dålig stadga i bålen och höftparti ger ofta hård hand. När mittenpartiet kan vara stabilt kan armarna bli lösa och mjuka.

Bra att det kommer upp frågor kring hur ryttaren sitter. Själv har jag suttit och fått mycket framvikt på mig själv => hästen tycker det är otrevligt, far iväg i mega tempo och huvudet upp. Vad jag då alltid fått höra är "korta tyglarna!", vilket resulterade i ännu mer framvikt och obalans, pga av att hästen drar mig framåt :eek:

Äntligen börjar jag hitta sitsen i trav (med hårdträning i ett halvår). Till trådskrivaren: Försök att hitta hästens travtempo. Du tycker det är lättare att rida med grimma, antagligen för att hästen inte har något att skjuta ifrån på och du måste rida mer balanserat. Bry dig inte om formen så mycket utan tänk på din balans och hästen kommer efter... Magic! Jag vet, jag blev ganska chockad när jag äntligen red en häst och den lyssnade på mina säteshjälper, takten alltså. Det svåra är att lära om sina gamla vanor.

Lycka till och tänk på att gamla vanor är svåra att bli av med för både häst och ryttare!

Jag har ett liknande problem! Vill gärna höra hur det går!
Min Eske blir åxå spänd i traven av och till. lite passig och kort, lixom.. Men när han går i form går det finfint, men det minsta spänningar, så blir det "mongo". :smirk:

Jag har märkt att ju mer jag jobbar med just lösgjordhet i skritt, desto bättre har hästen bärt sig i traven, och då menar jag att hästen verkligen sätter in sitt bakben under tyngpunkten och bär upp sig i skritt , böjd från svans till nos och inte hänger på tygel eller lina utan att man verkligen få hästen att "själv" gå lösgjord.
Om hästen inte orkar i traven så är det för tidigt att sätta hästen i trav, så fortsätt jobba hästen i skritt och där göra en del andra övn.

Har en häst som själv har en mycket fin och bärig trav medans islänningen har haft svårt att hitta traven men går nu mycket lösgjord och med mer bärighet.
Hon har åxo blivet lugnare och släppt på spänningar.

Detta behöver inte ta så lång tid om man gör lite och ofta och inte tröttar ut hästen, gärna att du låter hästen trava bara lite i början och sakta av innan hästen hinner spänna sig....lite men ofta!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle absolut arbeta hästen på lina med chambon. Den hjälper hästen att länga sin överlinje och hänger då helt löst. En otroligt bra hjälptygel tycker jag, (även om de flesta AR ryttare inte använder hjälptyglar) När hästen längt sin överlinje kommer ryggen upp och bakkärran arbetar bättre. På detta sätt har jag sett många hästar hitta takt och balans i trav. Det fina med en chambon är ju att den visar vägen för hästen och när hästen sänker sin nacke upphör inverkan helt. Om du inte använt en sådan förut finns det kanske någon som kan hjälpa dig i början? Prova!

Både jag och nej till en chanbong, men visst kan man prova.
Min häst hade lite ont i ryggen och var då väldigt spänd och när hon sedan fick regelbundna massagebehandlingar så börjad hon slappna av ...skulle rek dig att låta nån gå igenom din häst. typ hästmassör...
Det märktes inte att pållen hade ont i ryggen förrän jag började massera, hon ville knappt stå still och slog och sparkade!

Man ska inte "tvinga" en häst i form , utan den ska ju komma om hästen mår bra och man låter hästen jobba bra.

Nrj tvinga tycker jag inte heller man ska göra. Det är just därför jag är så förtjust i chambon. Den tvingar inte utan visar vägen. Hästen får själv välja hur låg nacken ska vara beroende på var den hittar sin balans. Inspänningstyglar och sånt som låser hästen använder jag inte. Men hästen är ju inte skapad för att bära oss människor och då måste man ibland visa vägen för den så att den kommer att använda sina bärande muskler. När dessa är mera tränade kommer hästen inte behöva vägvisningen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 974
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama