Spänd i en muskel.

juvelen

Trådstartare
Jag har upptäckt att min starthäst är spänd i en muskel. Skulle gärna vilja veta hur/varför spänningar kan uppstå i den och vad just den muskeln har för funktion.
Någon kanske kan hjälpa mig?

Sätter in några bilder så ni förstår ungefär var jag menar.
26057446.jpg

26057486.jpg

Muskler är inte riktigt min starka sida:o

Sv: Spänd i en muskel.

Det är bakre delen av triceps som böjer bogleden och sträcker armbågsleden.

Jag vet inte om jag är ute och snurrar men jag har fått en känsla av att det är ett område som har stor påkänning om hästen går snett med huvudet.

Åtminstone om det är på ena sidan vilket jag tolkar ditt inlägg som som.

Stretchas genom de rörelser som för frambenet framåt. Gärna genom att ha böjt ben ta bakom carpus och lyfta så högt hästen kan och hålla kvar i det läget 8-10 sek.

Just där pilen är brukar hästar med ömma framkotor få reaktioner.

När hästen håller huvudet åt sidan (framknärelaterat)så tycker jag att M brachiocephalicus mer ofta blir ett problemområde. Men det finns säkert båda sorter....

Massera, stretcha är bra sätt att lösa spänningarna men om minsta lilla misstanke om kotan så kolla upp den.

Håller med ovanstående talare;)
Massage och streching är mycket bra Radital värme liniment brukar kunna mjuka upp hårda och spända muskler samt har (om inget ändrats senaste tiden) 0 timmars karens:banana:

"Min" vet. från MK kommer till helgen så han får kolla upp henne för säkerhets skull. Tror inte det är något i kotorna, reagerar ingenting när jag böjer men han får kolla ändå.

Hon var öm i en sula efter starten förra veckan, har nu satt sulor. Men spänningen kanske kommer därifrån och det tar ett tag innan muskeln börjar slappna av.

Brukar stretcha efter snabbjobb/lopp men jag kanske ska börja göra det även efter vanliga motionsrundor?

Det brukar jag göra när jag har ett problem och sen lägger jag ner när det släppt! :idea:

Fast efter jobb och dressyrpass stretchar jag alltid.

"Min" vet. från MK kommer till helgen så han får kolla upp henne för säkerhets skull. Tror inte det är något i kotorna, reagerar ingenting när jag böjer men han får kolla ändå.

Alltid en bra idee om man inte hittar felet själv.

Hon var öm i en sula efter starten förra veckan, har nu satt sulor. Men spänningen kanske kommer därifrån och det tar ett tag innan muskeln börjar slappna av.

hmm låter bra tills vet kan kolla upp. Jag hade kanske lagt raditals värme salva på muskeln. Fungerade rätt bra på tuss:love:

Brukar stretcha efter snabbjobb/lopp men jag kanske ska börja göra det även efter vanliga motionsrundor?

Alltid strecha;) jag gör det konstant.

Hon var UA enligt vet. som även kände igenom muskeln och tyckte att den kändes stabil. Har även haft ut equit. som hittade lite spänningar vb, hf men inga större fel som jag trodde, hon fick lite nålar och laser.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 669
Senast: Capybara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka