Spänd häst

lizzie

Trådstartare
Ni som har spända och nervösa hästar. Har ni några bra rips på övningar för att få hästen psykiskt lösgjord. Gäller främst i ridningen då jag har en dam som väldigt lätt spänner sig. Behöver få lite tips på övningar som gör att hon kan koncentrera sig på mig istället för att glo på allt runtomkring.

Så länge hon är spänd kan man ju inte göra något vettigt med henne :crazy:

Hon blir även lätt spänd i stallet också och har en tendens att boxvandra.

Någon som har några tips?

/Lizzie

Sv: Spänd häst

Jobba den från marken:bow:

Typ såhär:

Rid också mycket på volter och överböj eller skjut ut baken:p Det funkar toppen på min pålla:bow:

Lycka till!!

Tack för tipset!

Jobbar damen mycket från marken och det funkar bra. Det som är svårast är att hantera hennes spändhet när man rider. Jag har en MYCKET alert dam, både på gott och ont. Hon blir spänd snabbt som sjutton och jag behöver tips på hur man hanterar detta. Försöker hålla mig lugn själv och klappa henne lugnande på halsen. Men det är lite jobbigt att sitta på ett nervöst vrak som är färdig för explosion.

Värst är det när jag är ute och rider och möter andra hästar. Då flippar hon ur helt, gör helomvändning och ska efter den andra hästen. Försöker man få henne att koncentrera sig på att gå rakt fram så stegrar hon sig :crazy: . Hon får som värsta separationsångesten.

Vet att mycket ligger hos mig som ryttare, minsta lilla JAG spänner mig och blir nervös så blir ju hon etter värre... :angel:

/Lizzie

Hej svejs!
Det där känner man igen....inte alls kul!
Hur funkar det om du helt ignorera det som händer och tex begär att hon ska gå i öppna?
Om man börjar lugna o klappa när det blir uppspelta så uppfattar jag nästan det som att man berömmer hästen för att den blir spänd?! Det bästa tror jag att helt ignorera det som händer, vara helt lugn själv titta åt ett annat håll o kräva att den jobbar istället. Då måste de fokusera sig på jobbet. (Jag vet att detta är lätt att säga men mindre lätt att genomföra när hästen är som en tickande bomb)

Hej svejs!
Det där känner man igen....inte alls kul!
Hur funkar det om du helt ignorera det som händer och tex begär att hon ska gå i öppna?
Om man börjar lugna o klappa när det blir uppspelta så uppfattar jag nästan det som att man berömmer hästen för att den blir spänd?! Det bästa tror jag att helt ignorera det som händer, vara helt lugn själv titta åt ett annat håll o kräva att den jobbar istället. Då måste de fokusera sig på jobbet. (Jag vet att detta är lätt att säga men mindre lätt att genomföra när hästen är som en tickande bomb)

Jag klappar henne lite lugnande på manken i ett försök att få henne lite trygg. Uppspelt är inte riktigt rätt ord för min dam, skräckslagen är mer passande :angel: Och det är när jag känner hjärtslagen genom sadeln och hästen skakar i hela kroppen, som jag försöker lugna henne med klappar. Samtidigt som jag försöker låtsas som ingenting. Oftast så vet jag inte ens vad det är hon reagerar på. För det mesta något ljud eller någon rörelse långt borta i horisonten... :crazy:

Jag försöker jobba damen i små volter eller öppna när hon blir spänd, men oftast så blir hon så spänd att hon blir stel som en planka, huvudet rakt upp och det går inte att ta i tyglarna över huvud taget.

I onsdags red jag för tränare. Skrittade fram medan föregående ryttare red klart sin lektion. Jobbade damen på volter för att hon inte skulle kunna titta på den andra hästen. När sedan den andra hästen är klar med sin lektion och lämnar banan så fortsätter jag jobba på volt och låtsas som om det regnar. Som en blixt från klar himmel så står sedan min dam på bakbenen, försöker slänga sig efter den andra hästen och studsar runt med mig hängades på sidan. :crazy:

Jag hann inte med kan man ju lugnt säga. Hon fullkomligt exploderar även om jag försöker jobba henne och få henne koncentrerad på mig.

Hon är superkänslig, minsta lilla man sitter fel eller tar för mycket tyglarna så protesterar hon. Jag lär mig verkligen rida på rätt sätt ;)

Så bara jag kan hinna med att känna när hon blir superspänd och kunna hantera det hela så blir det nog riktigt bra. Gör jag bara rätt så går hästen kanon.

När jag rider ut och lämnar stallet så bryr hon sig inte ett dugg om att sällskapshästen står i stallet och skriker, men möte med en vilt främmande häst framkallar värsta separationsångesten... :confused:

/Lizzie

Vill bara tala om att du är inte ensam. Min dam är precis likadan vissa dagar, jag vet att det är jätte jobbigt :cry:
Har du haft henne länge? Om inte så kan man väl hoppas att det blir bättre med tiden. Det är så jag tänker med min i varje fall, har inte haft henne så länge.
Är hon väldigt glad för godis? Kan en morot göra skillnad? Låte lite konstigt men min är väldigt mat fixerad (hade det nog inte så lätt under sin uppväxt) och ibland har jag tänkt tanken när hon blir sån att en morot hade gjort nytta, vilket man ju aldrig har just då :D
Då bryter man lixom fixeringen vid det som händer runt omkring för ögonblicket och tuggreflexerna utsöndrar endofiner (eller nåt som är lugnande i varje fall).
Har du testat räddningsdroppar? Man ger några droppar innan ridning och det tar udden ur de värsta explosionstopparna säger de som fått de att funka. Kanske värt ett försök för att komma ur en ond spiral?

Hej!

Har också en häst med mycket stark flyktbenägenhet. Det är emellanåt mycket, mycket jobbigt :cry: även om min häst med åren blivit bättre (han är 16 nu). Det enda tips jag kan ge är att DU i alla lägen måste framstå som den som har örnkoll på situationen (inte så lätt, jag vet ;) ). Det som hjälpt mig mycket är hjälp från en NH tränare där jag fått verktyg för att bli en bättre ledare - en ledare som hästen vågar lita på även i "otäcka" situationer. För mig har det inte funkat att försöka ge hästen uppgifter, inte när det slår slint helt - då är det bara att försöka få ekipaget att bli stilla eller undvika att hamna i diket :smirk: . Tror också på att försöka "ignorera" istället för att klappa och lugna.
Lycka till!!

Jag har inte haft min dam så länge, köpte henne i mitten av augusti förra året. Så jag tycker att jag fortfarande är på "lära känna-stadiet".

Jag föll ju för hennes känslighet så jag måste ju lära mig hantera det hala :angel:

Min tränare har i alla fall inte än sagt åt mig att sälja hästen, och hon var ju med när jag provred. Jag är väl medveten om att jag kommer få lägga ner jobb på damen. Det är ett sto med mycket humör och vi (min tränare och jag) har kommit fram till att vi INTE ska utmana humöret. Det får helt enkelt ta lite tid att nå målet, men att jag hela tiden "har med mig" hästen. :bump: men jag har inte bråttom.

Det är en dam med mycket nerv helt enkelt och det är hennes personlighet så det kommer aldrig att försvinna. Dock måste hon lära sig att hantera möten med andra hästar ;)

Jag har räddningsdroppar hemma, men inte ens tänkt på att använda dem vid vanlig ridning. Men man kan ju alltid prova.

/Lizzie

Min dam är 9 år så hon är ju i alla fall vuxen. Kan ju hoppas det blir lite lugnare med tiden. Jag vet att jag måste vara superlugn i alla lägen, men ibland är det inte lätt :angel: Vet man att hästen ska flippa ur så är det ju lätt att det knyter sig i magen... :crazy:

Men min tränare har hopp om oss, även om det kommer ta tid. Håller på med grundridning i dagsläget och jobbar med att få damen avspänd vid ridning. Gör jag helt rätt så går hon klockrent, men minsta lilla jag får vikten fel eller blir för hård i handen, så visar damen det tydligt. För att vara lika tydligt med att visa att hon är supernöjd med tillvaron när jag gör rätt. Så det går inte att göra några småmissar eller luddiga hjälper - det tolereras ICKE! :D

Problemet för mig är att få ordning på kroppen... :angel: framför allt då när hon blir spänd. Ska jobba mer på detta att ignorera saker och ting. Tränaren säger samma sak - skit i allt runtomkring och RID...

Jag har jobbat jättemycket från marken så hästen litar på mig och jag tränar ledarskapsövningar regelbundet. Damen är inte speciellt ranghög så det har inte alls varit svårt att få henne trygg med mig på marken. Gäller bara att få henne att först att det även gäller när matte sitter på ryggen .

/Lizzie

Blomextrakt som har lugnande inverkan.
Jag har själv sett effekt av det men inget varaktigt. Vet däremot de som använder de med mycket gott resultat när de transporterar och så. Det är ju så olika på hur de reagerar på örtpreparat.

Vad är det för ras på din pålla?

Gott att du redan är inne på den biten med ledarskap etc. Tror att det kommer att bli bättre och bättre! Att det funkar när du funkar är ju ett jättebra tecken, gäller "bara" att hålla kvar den känslan! :)

Vad är det för ras på din pålla?

Gott att du redan är inne på den biten med ledarskap etc. Tror att det kommer att bli bättre och bättre! Att det funkar när du funkar är ju ett jättebra tecken, gäller "bara" att hålla kvar den känslan! :)

Pållan är ett polskt halvblod, har full stam på henne, nästan 50 % fullblod och resten trakhener. Funderar ibland på om det är fullblodet som tittar fram när hon blir spänd :angel: De som ser henne första gången tror ofta att hon är renrasigt fullblod.

Har också börjat fundera på fodringsdelen. Hittills har hon fått 0,5 kg havre, 1 kg korn och 0,5 betfor + 10 kg hö. Har nu köpt hem Krafft Groove 125 och håller bort att plocka bort havren mot Grooven istället. Jag har aldrig råkat ut för någon häst som blir "tokig" av havre, så jag vet inte riktigt hur de brukar bete sig då. Men tänkte att det kanske inte skadar att testa och se om Grooven kan ha en lugnande inverkan på damen.

/Lizzie

känner igen problemet, har själv en häst som har väldig separationsångest, och värst är det vid ridning. Han spänner sig, skriker och blir okoncentrerad vid minsta ljud om han är ensam. Är det andra hästar med bryr han sig inte ett dugg.

Det går i rätt riktning för vår del, han spänner sig allt mer sällan. Det beror troligen på att vi lär känna varandra bättre och han litar mer på mig som ledare, ledarskapsövningar har hjälpt endel.

Har hört att det finns örter som verkar lugnande på hästar med nerverna utanpå kroppen (innehåller bla valeriana mm) utan att ta bort energin. Det ska få hästen mer koncentrerad på sin uppgift sas. Vet inte om det funkar, men det kan ju vara värt ett försök.

Sen funderade jag också på om du behöver ge kraftfoder överhuvudtaget? Jag ger inte min kille något kraftfoder alls, endast grovfoder i form av hö och lusern, det täcker hans energibehov.

Lycka till!

Sen funderade jag också på om du behöver ge kraftfoder överhuvudtaget? Jag ger inte min kille något kraftfoder alls, endast grovfoder i form av hö och lusern, det täcker hans energibehov.

Lycka till!

Jag har prövat att ge bara hö så mycket hon orkar äta, men det räcker inte till. Hon var fruktansvärt mager när jag fick hem henne och totalt omusklad. Hon såg ut som tjuren Ferdinans mamma :crazy:

Det har tagit hela vintern bara att få upp damen i hull och sedan ska det byggas muskler, så hon behöver ha MYCKET mer energi och protein än vad "tabellvärderna" säger.

Räknar med att det ska räcka med att ge henne bara hö så småningom (om jag får tag på med tillräckligt bra värden).

/Lizzie

Att ge havre korn o betfor tycker jag verkar allt för energigivande till din pålle!? Det är ju inget de direkt får upp hullet av heller. Varför inte ge lusern istället?
Min pålle som oxå var väldigt mager när jag fick hem henne har funkat hullmässigt på fri tillgång på grovfoder + lusern + soja + lite olja.

Jag skulle nog också se över foderstaten och ta bort havre, korn & betfor. Krafft eller lusern kan ju vara möjliga vägar, som sagt. Jag ger dessutom min magnesiumtillskott som också dämpar stissiga hästar.

Jag känner igen ditt problem. Jag har också en häst som kan bli mycket spänd och nervös helt plötsligt. Oftast är det olika plötsliga ljud som får honom att stelna till.

Har det blivit bättre eller sämre under tiden du ridit henne, hennes osäkerhet har säkert även mycket med dåligt förtroende för ryttaren. Jag har ridit hästen i ett år nu och jag tycker att den senaste tiden har vi utvecklat vårat samspråk med varandra och han litar mer och mer på mig.

Vi har dessutom tagit bort allt foder som innehåller havre och har istället gett ett pelletsfoder helt utan havre som fungerat väldigt bra. Jag tror fodet heter cool och är speciellt framtaget för lite spända och nervösa hästar som inte kan äta havre. Att sedan komplettera med lusern, som någon nämde tidigare, för att hon ska hålla hullet samt att ev med lite rapsolja är mitt tips.

Att ge havre korn o betfor tycker jag verkar allt för energigivande till din pålle!? Det är ju inget de direkt får upp hullet av heller. Varför inte ge lusern istället?
Min pålle som oxå var väldigt mager när jag fick hem henne har funkat hullmässigt på fri tillgång på grovfoder + lusern + soja + lite olja.

Just kornet har hon svarat väldigt bra på just hullmässigt. Däremot så håller jag på att plocka bort havren.

Mer än 10 kg grovfoder petar damen inte i sig - hon är kräsen dessutom.

/Lizzie

Jag skulle nog också se över foderstaten och ta bort havre, korn & betfor. Krafft eller lusern kan ju vara möjliga vägar, som sagt. Jag ger dessutom min magnesiumtillskott som också dämpar stissiga hästar.

Hon får Biomag i dagsläget så hennes magnesiumbehov är tillgodosett. Min förra häst svarade väldigt bra på Biomag, hon blev helhispig när det blev för lite magnesium.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar