Sv: Spänd häst
Hej svejs!
Det där känner man igen....inte alls kul!
Hur funkar det om du helt ignorera det som händer och tex begär att hon ska gå i öppna?
Om man börjar lugna o klappa när det blir uppspelta så uppfattar jag nästan det som att man berömmer hästen för att den blir spänd?! Det bästa tror jag att helt ignorera det som händer, vara helt lugn själv titta åt ett annat håll o kräva att den jobbar istället. Då måste de fokusera sig på jobbet. (Jag vet att detta är lätt att säga men mindre lätt att genomföra när hästen är som en tickande bomb)
Jag klappar henne lite lugnande på manken i ett försök att få henne lite trygg. Uppspelt är inte riktigt rätt ord för min dam, skräckslagen är mer passande
Och det är när jag känner hjärtslagen genom sadeln och hästen skakar i hela kroppen, som jag försöker lugna henne med klappar. Samtidigt som jag försöker låtsas som ingenting. Oftast så vet jag inte ens vad det är hon reagerar på. För det mesta något ljud eller någon rörelse långt borta i horisonten...
Jag försöker jobba damen i små volter eller öppna när hon blir spänd, men oftast så blir hon så spänd att hon blir stel som en planka, huvudet rakt upp och det går inte att ta i tyglarna över huvud taget.
I onsdags red jag för tränare. Skrittade fram medan föregående ryttare red klart sin lektion. Jobbade damen på volter för att hon inte skulle kunna titta på den andra hästen. När sedan den andra hästen är klar med sin lektion och lämnar banan så fortsätter jag jobba på volt och låtsas som om det regnar. Som en blixt från klar himmel så står sedan min dam på bakbenen, försöker slänga sig efter den andra hästen och studsar runt med mig hängades på sidan.
Jag hann inte med kan man ju lugnt säga. Hon fullkomligt exploderar även om jag försöker jobba henne och få henne koncentrerad på mig.
Hon är superkänslig, minsta lilla man sitter fel eller tar för mycket tyglarna så protesterar hon. Jag lär mig verkligen rida på rätt sätt
Så bara jag kan hinna med att känna när hon blir superspänd och kunna hantera det hela så blir det nog riktigt bra. Gör jag bara rätt så går hästen kanon.
När jag rider ut och lämnar stallet så bryr hon sig inte ett dugg om att sällskapshästen står i stallet och skriker, men möte med en vilt främmande häst framkallar värsta separationsångesten...
/Lizzie