Spänd häst

Miiikaela_

Trådstartare
Jag har ett sto som är sjukt spänd på tävling. Kan spänna till ibland hemma men de gångerna är verkligen lätträknade men på tävling är hon i regel alltid mer eller mindre spänd. Hon blir då tittig, tappar bjudning etc. Det mesta blir farligt i form av staket, domare, blommor etc. Jag kan ofta rida ur det i alla fall även om det inte blir så mycket extra och jag får kämpa som en gnu, men det har fungerat okej. Det blir nu tyvärr mer tydligt då vi gått upp till msv:c nivå och jag behöver ha henne med mig till 100%, då för henne är det en hög nivå.

Hon har alltid varit sån här och hon har varit min i snart 4 år. Är det någon som har något tips på hur man kan öva det här eller något man kan tänka på? Utöver just att träna på att tävla för det gör vi redan, och det hjälper till viss del men inte helt. Finns det någon med liknande häst/erfarenheter som har något tips? Eller ska jag helt enkelt acceptera att det är såhär hon är och kämpa vidare som en gnu :) skulle inte säga att hon är stressad eller ogillar att tävla men hon blir bitvis spänd och blir då svår att rida då ridbarheten går ner långt på skalan. Så tänkte som sagt bara höra om någon har något tips ;)

Sv: Spänd häst

Min häst är också väldigt spänd och kan skygga på tävling. Det som har hjälpt mig mest är att nöta tävlingssitutioner, hitta de verktyg som behövsför att snabbt kunna runda till formen och komma intill med benen samt att prata högt när jag rider runt banan innan start, då vinklar han öronen mot mig och vänder fokus dit istället för att fokusera på något annat.

Jag har haft en häst som var sådan, och trots att vi verkligen åkte runt o tränade o tävlade frekvent gick det aldrig över, han var också väldigt olika, kunde nolla en runda på ett ställe och nästa gång vi åkte o tävlade var han bara helt spänd och svarade inte fram alls, men han "fastnade" ofta på saker och människor runt omkring.
Men generellt med mer "normala" hästar tror jag på att dels åka o träna o tävla ofta, framförallt träna på olika platser och alltid kräva att hästen är lydig o svarar fram för skänkeln o lyssnar, att inte du spänner dig eller rider annorlunda eller förväntar dig att hästen ska strula.
Det är ju bra om man "bara" tränar för då kan man verkligen rida igenom det, på tävling är risken att man släpper igenom beteendet, eller så får man offra några tävlingar, åk på pay and ride/jump?
Sedan alltid vara konsekvent på träning att den lyder och svarar fram, den ska vara superkänslig hemma för då kan du förhoppningsvis ändå få fram den på tävling sedan.

Vi åket hemifrån ganska ofta, ibland mer och ibland mindre. De går lite i perioder. Åker på träning, tävling och ibland även till annat ridhus. Så vi är iväg relativt ofta. :)

Jo jag har ju känt med tiden att ju mer jag lär mig rida henne desto bättre har ju situationerna gått att "rädda". Men vi får helt enkelt träna vidare på att hitta de rätta och snabba knapparna. Det mesta handlar ju om ranking, men hon kan vara svår att nå då hon gärna går in i sin egna lilla bubbla och då är svårpåverkad. Inte att hon låser sig eller är stressad utan hon är mest i sin egna bubbla och kan antingen rulla på där fast i snigeltempo eller så skyggar hon och tittar mycket. Men då är det den svåra vägen att gå, traggla och öva och traggla och öva lite till. Det där med att prata skall jag dock testa :)

Man får ju säga att jag ibland blir liiite avundsjuk på det hästar som ser ut att inte bry sig och mest tuffar på oavsett. Tyr att min lilla åsna är bäst på många andra sätt. Synd bara att aldrig få visa hur fin hon faktiskt är :)

Att jag rider annorlunda, spänner mig eller förväntar mig att hon skall strila tror jag nye att jag gör. Jag har ömsom slutat att ha förväntningar, tävlar för att träna och för att jag tycker att det är roligt, de gånger det går bra är endast en bonus.

Jag har under åren offrat många tävlingar men det ger aldrig intimt med sig tyvärr. Men vi tragglar på i alla fall. Ibland går det och någon gång kanske det släpper. Men jag ska vara ännu mer noga med att hon lyssnar framåt på alla nya platser i är på. Hemma är hon i regel äldst framme och lydig för skänken, med vissa undantag. Hon är ju trots allt ett sto, med lite humör ibland ;) men det kan alltid bli bättre. Planerat in 3 träningar innan nästa tävling också, hoppas vi kan sätta upp dressyrstaket och hela kitet så vi kan träna på att tävla på träning :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 489
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama