Spån och torv i samma bal?

S

Superbiddi

Stallägaren har beställt hem balar med både spån och torv i.

Aldrig hört talas om att det fanns. Är de bra att ha som strö?
För och nackdelar?

Har jag lagt tråden fel så få vi be snälla moderatorn att flytta den rätt.

Sv: Spån och torv i samma bal?

haha visste inte heller att det fanns, lattjo... :P Vadå är det lixom ihopblandad i en enda röra, lr typ ena sidan spån, andra sidan torv?
Har aldrig hört talas om... visste inte ens att det fanns företag som både säljer spån och torvbalar, alla ställen jag har köpt på har antingen spån ELLER torv... :p

Ridskolehästarna på stallet där min häst står går på torvspån. Det är mestadels torv men även lite spån.. Jag tycker det är dammigt men lätt att mocka i och drygt.

Det är som en mix med spån och torv. Ser ut att vara mest torv har inte provat att använda något än då vi har lite spån kvar..

Elisha: Ok dammigt hoppas jag inte det är så min häst har kronisk bronkit och stallägarens häst också har hosta. Men jag tycker det är många som säger att torvdammar mindre än spån men jag vet inte.

Någon annan som vet för och nackdelar med denna blandning.?

Jag har börjat använda det och tycker det är en bra kombination. Det ser lite fräschare och lite ljusare ute än om man bara använder torv vilket gör det rätt mörkt i boxen annars. Tycker det funkar bra som strömedel. Har inte hittat några nackdelar än!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 886
Senast: warg
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst
  • Uppdateringstråd #2