spån och mockning

annie_cool

Trådstartare
hej jag har en fråga. vad har ni för strö i eran box? är badden tjock eller är det bara ett tunt lager.?:confused:
jag har spån i till mitt sto. hon har ett tjockt lager spån. det trivs hon bra med. tycker jag hur mockar ni på för sett är era hästar renliga ev sej? det är min häst hon är mycket renlig av sej.hon lägger allt där bak. det brukar bildas stora högar där bak så det är mycket lätt mocka ut hoss henne.

Sv: spån och mockning

Vi har vanligt sågspån, och min häst har en tjock permanentbädd som jag bara tar bort bajset från varje dag.

okej. jag brukar mocka åt alla hästrna här ( det är 3 sammanlagt, min kompis äger 2 , och jag en)

jag har spån till mina men mockar ut kiss och bajs varje dag!
min ena är väldigt renlig av sig och tanten hon e extremt skitig hon grisar ner hela boxen.

Jag har spån i boxen till pållen. Tjockt lager då han är stor och tung och behöver det.
Mockar ur piss och skit och han är ofta ganska renlig. Brukar lägga högarna lite varstans men är duktig på att inte sprida runt det. Kissar bara på ett ställe.

så är det med mitt sto kissar för det mästa bara på ett ställe.( ja med undantag då hon är brunst då). då kissar hon lite här och var. små svätter mycket.

Min står på spån. Ser till att ha rikligt med strö eftersom att min häst gärna ligger ner och sover på nätterna. Mockar alltid ut kiss och skit när jag mockar.

M-oaa

Har också vanligt spån (ej kutter eller klyv utan fint). Ja, vad är ett tjockt lager? Relativt tjockt skulle jag vilja kalla det :) Har inte bädd utan tar ur allt kiss och bajs varje dag.

jag hatar när hästarna inte får nån bädd i sina boxar.. de ska ha nått att sova på

jag hatar när hästarna inte får nån bädd i sina boxar.. de ska ha nått att sova på

"Bädd" brukar man ju i vardagligt tal kalla permanentbädd. Dvs - man tar inte bort kisset utan bara bajshögarna. Det kan bli begreppsförvirring :)

Mitt sto står på kutterspån. Jag mockar ut kiss och bajs varje dag, men jag river inte runt i det torra utan det får bilda en "bädd" iochmed att det packas när hästen går på det. Jag har ganska mycket strö i hennes box då hno trivs bäst med det, men inte för mkt då det blir väldigt svårmockat då.

Permanentbädd är jag inget fan av, tycker det lätt blir lite äckligt. Iallafall om man har en grisfis som jag :p

Om du menar "bädd" som något strö i boxen, så tror jag tom att det är lag på att de måste ha någon form av strö i boxen :)

jag har ett tjockt lager spån till mitt stos box. hon är lätt att mocka ut hoss som tur var.

*KL*

Kutterspån, permanentbädd. D är hyfsat renlig, han kissar på ett ställe, gräver lite när han ska rulla men ingen större fara. Skiter där han står, men bra på att inte röra runt det. L är en gris, skiter 75% på ett ställe men resten där han står, kissar här och där, och rör sen runt en hel del.

ska nog fixa till min häst box nu till vintern hon ska få extra mycket spån. måste köpa en saltsten till hon har igen.

*kl*
juni har en ganska så tjock bädd i sin box och det ska hon ha.. hon är mycket lätt att mocka ut hoss.

Har haft både halm, spån, torvmix och torv till min. Just nu står hon på bete men i höst kommer hon ha en spånbädd för hon kissar extremt mycket så det går åt så himla mycket spån, fast med ett halmlager längst upp.

Min står på halm, tycker det är bäst. Han har alltid nått att pyssla med och han är mindre grisig än på spån. Har mycket halm i boxen.
Mockar ut kiss och bajs varje dag.

jag har halmpellets bädd nu i stallet mockar ut bajs och det blöta fläckarna. Jag har provat det mästa och fastnat för halmpelletsen kommer att kombinera med långhalm till de som ligger mycket när halmen är skördad. Då kan jag minska lite på pelletsbedden och ändå få en bra bädd åt hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 155
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 470
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka