spån och mockning

Sv: spån och mockning

med undantag när hon ska föla då. då har hon ett tjockt lager halm och spån.

inte för att hon ska ha föl då men ändå

Jag har en tjock spånbädd till min häst och mockar ut allt smutsigt varje dag. Det är alltid en stor röra i boxen vilket betyder att han inte är renligt för fem öre

Den enda du har haft som din egen.
Hur ska du kunna veta hur juni har det i sin box ? Du har inte träffat henne sedan i höstas och du vet ju inte hur jag mockar och gör ?
Varför skapar du sådana trådar? bara nyfiken annie.

hej jag har en fråga. vad har ni för strö i eran box? är badden tjock eller är det bara ett tunt lager.?:confused:
jag har spån i till mitt sto. hon har ett tjockt lager spån. det trivs hon bra med. tycker jag hur mockar ni på för sett är era hästar renliga ev sej? det är min häst hon är mycket renlig av sej.hon lägger allt där bak. det brukar bildas stora högar där bak så det är mycket lätt mocka ut hoss henne.

hej jag har först ett 1 dm lager med torv för att bädden ska bli värmande för hästen. sen ett ca 2 dm lager spån för att det ska bli så mysigt och lätt mockat som möjligt.:laugh:

Har råspån men byter till kutterspån då det blir kallare, eftersom vi har kallstall, och råspånet fryser annars.

Har väl ca ett 15 cm tjockt lager, och fyller på när det behövs, annars får stora pållen håret bortskavt på ena bakbenet, han ligger på det när han sover.

Ibland blandar jag råspån och torv, blir lätt att mocka bort kisset då, då det bildas lite tjockare kakor av det, som är lättare att mocka ut.

Kutterspån är jobbigare att mocka i, råspån går fort och enkelt, det enda som följer med är skiten, inte en massa spån.

Har halmbädd till gubben. Ca 30 cm bädd med någon dm löst halm ovanpå.
Tar ut varje dag skithögarna och ev uppsparkad blött halm. Får då och då skala av den så den inte blir för tjock...:laugh:
Lägger in ca 2-3 balar (ca 7 kg st) per vecka + att han alltid har ren halm att äta i sin "halmhörna".
Gubben är renlig, brukar max bli en rågad kärra varje dag.

Jag har en väldig skitig kille som jag provat allt till! Torv, spån, halm och torvmix.
Just nu har jag ett relativt tunt lager av torvmix utblandad med lite extra spån. Det har visat sig fungera bäst (bortsett från halm, men det går inte att ha i nya stallet). Att ha bädd är en mardröm med denna häst. Allt kissas ner på två sekunder och ibland när han får tråkigt bestämmer han sig för att gräva upp allt. :cool:
Jag mockar ut både kiss och bajs varje dag.

Min kille är väldigt renlig av sig. Skiter på ett ställe och sprider inte runt det. Har spån till honom men hade gärna velat ha halm men det finns bara tillgång till spån där jag ha honom uppstallad så då får man ta vad som finns =)
Han har ingen bädd utan jag mockar ut både skit och kiss men han har tjock lager spån(ca 15-20 cm), dels för att han gärna "gräver" ner sig och hamnar på betongen om man ha för lite spån och få då sår på haserna.

KL

Här kör vi med kutterspån.... Kamel är väldigt lortig av sig... tror han spinner som en helikopter runt runt medans han skiter:p... de andra är hyffsat renliga... Vi har ett ganska rejält lager spån, ca 2 dm i varje.... lite tungmockat men våra pållar gillar att rota ihop spånet å ligga ner under natten:D

Permanentbädd med ett rikligt lager av spån ovanpå. Funkar bra då hästen är renlig av sig och inte gräver runt.
Skit och blött spån åker ut, men inga grepar ner i bädden!

Har tidigare provat med papper en gång, funkade hyfsat men tycke det dammade fruktansvärt mycket - och såg fult ut... Var bara en såndär kul "prova på grej".

Innan jag flyttade använde jag spån utan permanentbädd då jag hade värmeslingor i golvet. Bädden var väl en ca 20cm tjock med gummimattor under. Funkade också bra och är helt klart min favorit:)

Men måste väl erkänna att permanetbädden börjar få pluspoäng, sålänge jag inte behöver tömma ut den till våren:angel:

Senast ändrad:

Jag har spån till mitt sto. Det funkar väldigt bra och jag tycker det känns fräscht!
Innan hade jag torv, men jag fick intrycket att det såg mer sketet ut med torv. Enklare med spån :)
Jag mockar ut kiss och bajs dagligen och är väldigt noggrann.

Dock måste jag byta stall nu... I det nya stallet får man inte ha spån och min häst skulle tydligen vara känslig/allergisk emot torv, enligt min hovslagare.
Tips på vad jag kan använda istället för spån?

Min häst går på torvbädd, tjock och mjuk.
Hon är alltid väldigt renlig av sig och bajsar på samma ställe! <3
Ska köpa sågspån och blanda lite, har gjort det tidigare och jag ÄLSKAR det.

Bara spån tycker jag blir super äckligt efter ett tag, alldeles blött och så...
Bara torv känns så mörkt och "ofluffigt".
Men blandar man så blir det bäst! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 154
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 470
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka