spån och mockning

Sv: spån och mockning

hej jag har en fråga. vad har ni för strö i eran box? är badden tjock eller är det bara ett tunt lager.?:confused:
jag har spån i till mitt sto. hon har ett tjockt lager spån. det trivs hon bra med. tycker jag hur mockar ni på för sett är era hästar renliga ev sej? det är min häst hon är mycket renlig av sej.hon lägger allt där bak. det brukar bildas stora högar där bak så det är mycket lätt mocka ut hoss henne.

Jag har torv och spån blandat i den ena boxen, ren torv i den andra.
Går utmärkt :)

Har två till tre säckar i varje box..

min står på spån. Mockar ut allt varje dag även fast han är renlig och skiter på samma ställe och även kissar på samma ställe. Har haft bädd men är inte så förtjust i det.

Har ordentligt med spån vill inte att han hamnar på betong golvet. de andra i stallet har dock mkt mindre spån inget spån i fram kant och inget i bakkant kanske är en 5 cm tjockt. mitt är runt 2 dm alltså 20 cm

Har spån, just nu ligger det inte mycket i boxen men han står ute än. Brukar ha tjockt lager. Tar bort bajs och kiss.

Jo jag vet att det funkar.. det funkar super på min häst också men jag personligen tycker inte om det därför har jag det inte i dagens läge :)

TS tror nog att bädd betyder att man har något i boxen och har man ej bädd står hästen på betong typ.

Till TS
"bädd"=permanentbädd
"ej bädd"=mockar ur allt bajs+kiss varje dag

Mina står på ca 30 cm halmbäddar.
Tjockt lager med ca 50 cm tomt vid bortre väggen där de oftast bajsar.
Behöver bara dra med spade så följer det mesta med.
Har tomt framtill vid vattnet och höet.

Tar bort synligt kiss och lägger på ca 1,5 bal i veckan.

Har provat lite olika strö till min häst:

Spån/torvbädd; torv i botten som kalkades och vattnades och sen mkt spån. Det gick inte på en vecka var hela bädden uppriven.

Spån; tog mig 30-40 min att mocka dagligen (ja, jag är nogrann) och hästen sov på betongen då han vandrade runt så mkt att allt spån hamnade längs väggarna. Fick liggsår.

Torv; då ville han inte ligga och sova på natten

Halm/torvbädd; outstanding! torven brinner bra och värmer fint på nätterna. Alltid torrt på ytan (har massa halm). Hästen står lungt och fint i boxen och det tar mig 5 min att mocka! Mockar ut pisshalm ca var 5:e dag.

Jag har halmpellets i mina boxar. Funkar jättebra tycker jag, men det är lite dyrt att köpa in men det räcker desto längre. Och sen mockar man ju bara ut bajset. Ibland kan det bli lite packat med då vänder jag bara på boxen upp o ner och det som är "blött" torkas upp med det torra. Så jag mockar aldrig ut kisset. Innan hade jag kutterspån och det tog jättelång tid att mocka men nu med halmpellets så tar det max 5min/box :)

Min häst är ganska renlig av sig (bajsar bara längst bak) så lämnar alltid 40-50 cm helt utan spån där. Däremot har en benägenhet att inte lyfta på fötterna när hon går i boxen...det leder till att allt spån rörs runt och tenderar att hamna längs väggarna och längst bak. I kombination med att hon lätt får liggsår på haserna krävs mycket spån (ca 30 cm med spån)och en liten bädd. Mockar dock alltid ur hela boxen och allt kiss typ en gång i veckan för att det inte ska bli ofräscht. Och allt bajs mockas självklart ur varje dag:p oerhört noggrant, kan inte stå ut med att det finns bajsploppar kvar, haha:angel:

Fungerar fint för mig och spånåtgången blir inte så stor, ca 4 balar i månaden,1 i veckan. strör även lite halm ovanpå för sysselsättningens skull!

Har lite olika beroende på vad jag har hemma, för tillfället har jag ett lager spån i botten och tjockt med halm ovanpå. De har halm till haserna när de kommer in (halvblod o arab) :laugh: men det trampas ner lite under natten.
Är nog det jag tycker funkar bäst iom att spånet suger upp kisset så halmen är nästan alltid torr.
Har på senaste tiden testat knepet med att ha en remsa längst bak i boxen som inte har någon halm som toalett och peppar peppar det verkar funka på unghästen hoppas gamlingen ska fatta principen med :)

Min ena är som din. Hon har växelstöbädd eftersom det blir svårt att få en jämn permanentbädd när hon lägger allt och även kissar på ett och samma ställe. Den andra har permanentbädd men torv i det undre lagret och spån ovanpå.

I mitt stall är det permanentbäddar som gäller.
Stora hästen har en tjock torvbädd under och sedan halm ovanpå. Ponnyn har enbart halmbädd.
Hos stora hästen får jag ta ut lite mitt i boxen med jämna mellanrum eftersom han kissar på samma ställe, men hos ponnyn tar jag bara ut bajshögarna. Båda bäddarna är fina och luktfria och totalt ca 45cm tjocka.

Skall tilläggas kanske att jag har dränerat jordgolv som botten i mina boxar.

Kl

Har testat både halm, spån av båda sorter, torv och papper.

Vill hälst ha torv med halm över men pappa vill inte ha torv då det brukar följa med in i huset:D.

Så nu har jag halm tycker inte det finns nått bättre då det är ljust, luktar underbart, tycker dem ligger mer ner när jag har det och dem behöver inte stå utan mat inne.

Jag har inte bädd till mina då det inte skulle funka om det skulle riva upp den då vi i samma byggnad styckar vilt.

Har ett tjock lager då jag annars har märkt att en av dem blir tjock i benen annars.

Kram

har haft spån, men har nu tvingats byta till torv :mad:
har väldigt tjockt lager och mockar ut både kiss och bajs varje dag.
hon är väldigt renlig, men aningen jobbig med kissandet då hon kissar på minst två ställen varje natt och dessutom är det alltid olika ställen.
hennes box är 18 kvm, så det tar ett tag att leta igenom hela boxen efter allt kiss.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 154
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 470
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka