Sover han "för" mycket?

Freddie

Trådstartare
Viktor är ett år och sover mycket för sin ålder, 11-12 timmar på natten och mellan 3-5 timmar på dagen, alltså 17 timmar per dygn i vissa fall. Är det "för" mycket? Jag väcker honom bara i undantagsfall, om vi ska iväg på ngt tex. Han sover dessuom ofta tre ggr per dag, vilket också verkar vara mkt i jämförelse med jämnåriga. Han är väldigt aktiv när han är vaken, men det är ju många andra ettåringar också.

Kan ett barn sova för mycket?
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Jag skulle nog passa på och njuta medan det varar, så länge han verkar pigg och frisk i övrigt:)
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Kan inte svara på din fråga, men jag har ororar mig för att min son sover för lite. Han är 12 v och sover ca 12-13 h/dygnet.
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Jag har faktiskt rätt tråkigt när han sover dock :D. Som nu, han somnade kl 12.30 och sover fortfarande. Samtidigt är det förstås skönt att vila upp sig lite.
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Alla mina tre har sovit upp till 20 timmar/dygn upp till ett-års ålder, sedan har de sovit kanske 15-16 timmar/dygn.

Åldrarna nu: 16, 13 och snart 6 och alla tre är normalt utvecklade i både språket och motoriken under sina första år och framåt :D

Njut av att du har ett barn som sover bra. Tro mig, det varar inte så länge :cry:

*Gnist som har barn som nu aldrig tycks vilja sova :eek: ;)
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Min son har alltid varit väldigt aktiv så han sov nog ca: 15- 17 timmar/dygn upp till 2 års åldern.

Då började det påverka kvälls läggningen så jag fick börja begränsa sovandet på dagen.
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Oj. Det var mycket. Men jag tror inte det kan bli för mycket.
Tror att barn, om man låter dem, styr sina sovtider bäst själv.

Min 15-månaders sover ca 10 h på natten och 1-2 h på dagen.
Så runt 11-12 h/dygn.
Han är extremt aktiv när han är vaken. Om man jämför med många andra barn i hans ålder.
Förstår inte hur han orkar.
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Tror inte att du ska oroa dig ett dugg. Mitt barn sov mellan 12-14 h på natten och säkert 3 h på dagen. Är 4 nu och frisk o pigg på alla sätt. ärligt ska jag säga att jag bara tyckte att det var skönt...
 
Sv: Sover han "för" mycket?

Min numera 18-åriga dotter sov 12-14 timmar per natt och sov middag ett par gånger per dag, sammanlagt bortåt 16-18 timmar tills hon var bortåt 3 år. Vid 3-5 år sov hon middag minst 2 timmar per dag vid ett tillfälle.
Hon har sovit 12 timmar per natt under hela skoltiden, fram till högstadiet. Då var det mycket bråk om sovning. Hon ville såklart inte lägga sig när hon skulle ha behövt vilket skulle ha varit vid typ 19-20 på kvällen (konstigt...???) så det var ett h-vete på morgnarna efetrsom hon led av konstant sömnbrist.
Nu är hon 18 som sagt och sover fortfarande 12-14 timmar på helgerna. Hon har blivit kollad av läkare men anses fullt frisk.

I och för sig har jag också ett stort sömnbehov, om jag ska känna mig utsövd behöver jag ca 9 timmars sömn och helst mellan kl 24 och 9, då funkar jag bra hela dagen utan svackor... För henne kanske det är likadant att klockslagen vi måste inrätta vår sömn efter inte stämmer överens med vad vår kropp vill.
Lite offside tråden kanske...

Ciao / Smirk
 
Sv: Sover han "för" mycket?

vilket LYX"problem" åhhh vad avis jag blir, våran skrutta sover 9, max 10 timmar per natt och 0-2 timmar om dagen. Sover hon inget på dagen sover hon MINDRE på natten. Igår morse klev hon upp kl 03.00 HURRA :eek: inte kul vill jag lova.... så NJUT!!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 933
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 352
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp