Sover de bättre i eget rum?

Linda.B

Trådstartare
Ja - Stämmer det att de små sover bättre i eget rum?

Oscar är väldigt kvällstrött och slocknar vid 18.30-19.00 efter en flaska välling sedan sover han utan att vakna fram till 21-tiden, då jag försöker smyga in i rummet för att lägga mig själv. Tar ca 2-3 minuter då börjar han stöka runt för att till slut vakna och börja gråta.

Han dricker då lite vetten, får tutte och somnar om. Samma sak upprepas när sambon kommer för att lägga sig. Sedan vaknar han med ca 2 timmars mellanrum.

Det är aldrig några problem att få honom att somna om - Men blir han störd när vi tassar in, golvet knarrar & täcken prasslar? Han är även inne i 6-månaders fasen.

Funderar på att göra i ordning andra sovrummet och prova till helgen hur han skulle sova i eget rum.

Hur har det fungerat för er?

Mvh Linda

Sv: Sover de bättre i eget rum?

Rasmus fick oxå eget rum när han var 6 månader. Hur skönt som helst för vi väckte varandra hela tiden så hela familjen blev ju trötta!
Nu går det inte att sova i samma rum som honom, om vi tex. åker bort och han ska sova i resesäng i vårt rum. Han vaknar HELA tiden och så ser han ju oss och kan inte somna om.

Min dotter är lättväckt, och sov jättemycket bättre både i egen säng och eget rum, första natten vi flyttade henne till sitt rum vaknade hon 1 gång, till skillnad från 5-6 som hon gjorde innan. Så för OSS var det så. Men, som vanligt, är det väl individuellt, testa en vecka och se vad som händer :)
Första natten / nätterna kan de ju sova oroligt för att något ändrats, så jag skulle prova nån vecka iaf.

Tack för era svar!

Ska inreda rummet och testa under en vecka - Inte för att vi vill "bli av" med honom, har absolut inga problem med att gå upp, men är det vi som stör honom kan det vara värt att prova.

//Linda

Tyra vaknar nästan varje gång vi kommer in och ska lägga oss, tyvärr bor vi bara i en 2:a så vi längtar tills vi får vår nya lägenhet där hon får ett eget rum. Jag tror nog att det kommer bli bättre för henne, även fast vi kommer sakna henne i vårt rum.

Jag förstår precis, jag VILLE ha Elina i min säng och VILLE ha henne i vårt rum, men hon sov så illa (och jag med :o) speciellt i samma säng. Hon sov bäst i sin säng, sitt rum, och trots att det är trist så blev det ju bäst för henne till slut :)

Det är individuellt! Mina två barn är fruktansvärt olika.

Flickan har sovit i eget rum från dag 1, hon har alltid haft svårare att komma till ro om kvällen och måste somna rejält för att inte blir störd.

Pojken däremot sover fortfarande inne hos oss vid fem års ålder. Han vill inte ha eget rum och kommer nästan varje natt för att sova mellan oss. Han störs inte alls av oss. Det funkar att ha sex, läsa eller drittla runt med på- avklädning eller packning av någon resväska. Han sover som en stock!

Du får prova dig fram helt enkelt.

//Waern

Jag har haft egna rum efter några månader till alla mina barn utan det sista som är 1,5 år snart.
Men då vi har 5 barn hemma så betyder det att han ska dela med 2,5-åringen och det funkar inte än. 2,5-åringen sover med lampan tänd och den får aldrig släckas inte ens under dagtid :crazy: och 1,5-åringen vill ha helt mörkt.

Så han har blivit kvar inne hos oss, men då vi har stort sovrum funkar det ok. Han vaknar inte om man lägger sig och inte pratar för mkt, men då jag gärna läser innan jag ska sova och sambon behöver sitta och fixa med papper vid skrivbordet på kvällen så borde vi snart flytta på honom. :p

Orkade inte vänta till helgen - Oscar och jag har röjt ur rummet på gamla möbler & annan bråte så nu är hans saker på plats - Just nu ligger han där uppe och sover.

Får åka och köpa lite barnprylar och fylla upp med - Spännande att se hur första natten kommer att gå. Tur att vi har barnvakten som larmar vid minsta ljud från honom.

I morgon är det BVC med läkartid - Mycket han får vara med om på ett dygn.

//Linda

Jag tror inte att barnet per automatik sover bättre i eget rum. Sover man tillsammans kan man snabbare reagera på barnets signaler och det skapar trygghet. Däremot sover många barn bättre i egen säng.

kl

För oss blev då nätterna mycket lugnare när Nikki fick eget rum. Hon vaknade så fort vi prasslade med sängkläderna eller vände oss i sängen.
Så för oss var det verkligen skönt när hon flyttade in i sitt rum.

Varför har vi inte gjort detta tidigare? Han sov non stop från 19.10 till 03.40 - Då fick han komma till vår säng och dricka lite välling sedan somna han om till 7.30. Har aldrig känt mig så pigg & utvilad.

Mvh Linda

För vår del har det skiftat. Vissa perioder har han sovit mycket bättre i eget rum medans andra perioder har han haft behov av att vara nära oss.

Pojken däremot sover fortfarande inne hos oss vid fem års ålder. Han vill inte ha eget rum och kommer nästan varje natt för att sova mellan oss. Han störs inte alls av oss. Det funkar att ha sex, läsa eller drittla runt med på- avklädning eller packning av någon resväska. Han sover som en stock!

Har ni sex i samma säng som er 5-årige son ligger och sover :O ??

Liknande trådar

Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 920
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 493
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hej ! Visste inte om jag skulle posta här eller på föräldrar, men chansar här. Om ca 5 veckor beräknas vår lille bebis att komma och nu...
2
Svar
26
· Visningar
4 501
Senast: Gimlan
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama