sovande häst

J

jiddha

Jag undrar om ni har någon aning om vad det är som händer min häst? Ofta när hon står i hagen och sover är det precis som om "låsningen" i benen slutar att fungera :confused:
Hon vinglar till och hänger med huvudet ännu mer är tidigare. Precis som vi gör när vi somnar sittandes :D
Hon har inte ramlat än men det ser farligt ut, och detta har hänt flertalet ggr. Hon lägger sig aldrig ner varken ute eller inne eftersom det e hon som e chefen (tror hon).
Men har ni någon aning? Är det farligt eller är det bara en väldigt pömsig häst? Tacksam för svar och synpunkter, åsikter :bow:

Jag har haft en häst med samma symptom och i något av de senaste numren av Ridsport stod det om detta i veterinärspalten. Jag minns inte riktigt, men kika där så har du svaret.

Artikeln handlade om narkolepsi sidan 55 i tidningen nr 13/2004

Min blir sådär när man pysslar med honom eller sjunger för honom :x

Det är nog så det är, alltså att hon har dålig förmåga att låsa frambenen, då brukar de falla ihop om de somnar till. Din verkar ju i alla fall inte ramla, men frågan är om hon får tillräckligt med sömn? Hur gör hon på nätterna, lägger hon sig ner får hon ju sova men annars får hon kanske inte den sömn hon behöver. Jag tror inte att hon inte lägger sig ner för att hon "tror att hon är ledare" Ledarhästarna brukar utse sina "spejare" i hagen.

Hejsan.
Hon ligger aldrig ner i hagen. Jag har heller aldrig sett att hon gjort det i boxen och inte märkt att det varit bäddat i halmen el dyl. I övrigt är hon pigg och glad.

hur lever hästen i det dagliga livet?
Jag tror att din häst sover för lite.
Hästar ska inte ligga ner mycket egentligen, men de måste kunna ligga ner för att kunna vila alla fyra benen ordentligt samt för en viss typ av sömnen (skall inte gå in på sådant just nu) Men om hästen aldrig lägger sig ner är något på tok i flocken, om hästen ens har en flock?
En väl fungerande flock har alltid spejare som står när andra ligger, i vissa fall kan alla hästar ligga ner om de är 100% säkra på att det är säkert.
Men om din häst känner att han måste vakta hela tiden, då lägger han sig heller inte ner! Jag vet t.ex. om en hingst som måste ha en viss storlek på sin stoflock för att kunna slappna av, annars vaktar han hela tiden! Förutom när han går helt utan ston förstås, då har han ju inga att vakta.

Sv: sovande häst

Jag måste ta upp denna tråden igen och se om ngn annan har någon aning om vad detta kan vara. Jag såg att det hände igår igen. Hästen hade nog haft en jobbig dag pga insekter(såg att där var många bromsar)så när jag kom till stallet borstade jag henne och la på ett insektstäcke. Det har varit rätt så kallt så det har inte behövts på ngr dagar. Iallafall så gav jag henne mat, byta vatten mm. Stod sen o snacka med en stallkompis när jag i ögonvrån såg att hästen nästa ramla. Då stod hon o sov, huvudet sjönk längre o längre ner. Hon svajade fram o tillbaka och frambenen började vika sig, och ändå vaknade hon inte. Min stallkompis sa att om jag inte sagt att det hänt tidigare hade hon trott att hon var döende. Jag kallade på hästen ingen reaktion, detta pågick ett tag så till sist gick jag in till henne. (Blev rädd att hon faktiskt var döende). Hon vaknade när jag rörde vid henne, men såg rent borta ut, nästan drogad. Tog tempen på henne,ingen feber. Efter ett tag piggnade hon till.
Ifjol var veterinären där och gick igenom henne fullständigt, hittade inget förutom järnbrist. Men kan järnbrist verkligen göra detta? Verkar som låsningsmekanismen inte funkar på henne, och hon lägger sig inte gärna ner. För tillfället går hon själv, fick plocka hem henne från betet pga en kraftig stukning för 3veckor sen.
Har ni någon erfarenhet av detta? Någon som helst aning om vad det kan vara? Ska givetvis ringa vet igen, men har ni ngr tips så tar jag gärna emot dom :confused:

Vi hade en häst i stallet som togs bort pga narkolepsi i vintras. Han stod precis som din häst och somnade (dock endast i boxen, aldrig ute), föll och slog sig riktigt illa ett par gånger. :crazy:

Jag känner inte ägaren till denna häst personligen, har ingen aning om hur det hela började, men det gick i alla fall så långt att de till slut var tvungna att ta bort honom.
Har heller aldrig hört om narkolepsi varken innan eller efter, men hade jag varit du skulle jag höra med veterinären igen om det kan vara narkolepsi din häst har.

Jag har pratat med veterinären idag. Hon sa att iom att hon gick igenom hästen med finkam ifjol och inte hittade "mer" än järnbrist så kunde hon inte göra mer. Om jag inte kan filma det när det händer så hon kan se vad som sker. Problemet är ju att jag bara sett det själv 2ggr en gång i fjol och igår då. Men jag tyckte det var värre än ifjol. Vet sa att det kunde vara narkolepsi, men att det var ovanligt på hästar. Hästen har aldrig gjort så inne vad jag vet. Och aldrig när man varit i närheten tidigare. Därför är jag ju extra orolig. Det har kanske blivit värre?
Men jag skulle ge henne järntillskott igen plus att jag skulle ge henne extra salt.

Mitt gamla fullblodssto hade problem med att knäleden inte låste som den ska då hon vilade. En duktig massör lossade spänningar som gjorde att hon fick denna (i det vilda) livsviktiga funktion tillbaka!

En häst i medryttarpållens stall har narkolepsi. Hon går ner på frambenen emellanåt, enbart när hon står inne i boxen, och efter ett par sekunder reser hon sig och är helt normal igen, verkar knappt ens vara medveten om att hon har varit "borta". Innan anfallen kan hon stå och svaja lite med sänkt huvud.

Det låter inte riktigt som det som händer din häst, men det är ju möjligt att narkolepsi kan yttra sig på många sätt.

Pållan i fråga lever ett normalt hästliv, ligger ner både ute och inne, fungerar bra i hagen, tävlas i hoppning, och eftersom hon bara faller i boxen, som är noga "madrasserad", har hon aldrig fått några skador av anfallen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 458
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar