Sova ute i vagnen

V

valborg

Hur gör ni andra?

Jag tänker mest på kylan nu, men även annars.

Låter ni era barn sova ute i vagnen?
Hur länge?
Har ni någon temperaturgräns?

Läser man barnlitteratur stär det "låt aldrig barnet sova ute i vagnen utan tillsyn" med hänvisning till spädbarnsdöd och allmän säkerhet.
Men hur många följer det rådet? De flesta barn sover ju väldigt bra ute i vagnen och på dagis får de också sova så.

Jag låter min dotter sova ute, men har dåligt samvete hela tiden och kollar med jämna mellanrum att hon andas.

Nu är det 0 igen men när det var 10 grader fick hon bara ligga ute en halv timme. Hur gör ni andra?

Sv: Sova ute i vagnen

Mina barn har iofs inte sovit ute på så sätt att jag lämnat dem kvar ute när jag själv gått in, men de har legat ute och sovit i vagnen medan jag varit ute och grejat i stallet, oavsett temperatur. Jag brukar parkera vagnen utanför stallet för att så mkt som möjligt undvika att de utsätts för eventuell ammoniakdoft som kan uppstå vid mockning (om pållarna grävt i bädden).

Såvitt jag har förstått så är en vanlig orsak till PSD att barnen är för varmt klädda och ligger i tilltäppt utrymme, av missriktad välvilja från mammans sida. Det är inte särskilt vanligt att de fryser, med kläder på och väl omstoppade med täcke eller möjligen åkpåse så ligger de väldigt skyddat i vagnen. Vad som är "utan tillsyn" är väl en definitionsfråga, man får kanske titta till dem nån gång då och då...

Som en parentes kan jag nämna att min mamma, född på 40-talet, alltid sov ute när hon var bäbis. Det gjorde alla hennes syskon också. Och hon är född och uppvuxen i Kalix (novemberbarn dessutom), dvs betydligt kyligare klimat än jag har här i Småland...

Min dotter har i princip alltid sovit ute i vagnen (På dagtid alltså, nätterna sover hon inne;)). Vi har ju sällan så jättekallt här i småland så jag har inte tänkt på någon nedre temperaturgräns. Hon föddes i augusti så hon var ju inte pyttebäbis när det blev lite kallare.

Nu går hon på en naturförskola där alla de små barnen sover ute i vagnar. Finns dock en altan med tak där vagnarna står då de sover.

Nu blir det aldrig mindre än 0 grader här men jag byltar på Sam vad som behövs för en tvåtimmarslur utomhus. Sen ställer jag honom utanför ett fönster i lä/solen beroende på väder och så får han ha babywatchen i vagnen. Jag kikar på honom varannan minut och hör direkt om han vaknar...

Han sover inte ute varje dag, det beror på vad som passar. Men att de skulle dö kan ju lika gärna hända inne eller hur? Man sitter ju inte och glor på dem när de sover (mer än de första veckorna :D)

min yngsta dotter som är tre år idag sov det första året ute i vagnen upp till 5 timmar på dagtid och jag hadde som köldgräns ungefär 20 minus grader (på vintern)

mn då är det ju precis som ameo skirver att vi har en mycket torrare kyla än vad det är söderut

Viking har sovit ute i vagnen sen han var 3 veckor gammal. Han är 2 månader nu. Han får ju följa med ut till stallet på morgonen, då har jag vagnen utanför stallet, om det inte är riktigt pissväder, då ställer jag vagnen inne i stallet. Han somnar så gott som alltid då, sen när jag går in får han vara kvar ute, ställer vagnen nedanför trappan, i lä, och vänder den så jag kan se honom från fönstret. Har babyvakt i vagnen. Tittar till honom minst 1 gång i halvtimmen och känner efter så han inte är för kall/varm. Jag har fått lära mig att man ska känna efter i nacken, är det lagom temperatur där mår resten av bebisen bra också. Han sover oftast ca 2,5-3 timmar i vagnen på fm, samma sak om vi går ut och går på em, då får han ligga kvar om han somnat. Sover oftast 2-3 timmar då också. Svärmor ojar sig över att pojken ligger ute i mörkret, men man har ju oftast mörkt i sovrummet på natten också...:angel:

Det har inte varit speciellt kallt här ännu, 4-5 minus som mest, men ner till -10 är det ju inga större problem, bara man klär på dem ordentligt. Och det är ju vanligare att man klär på dem för mycket än för lite. Det blir ju rätt varmt i vagnen ändå. Viking har nu vid ca 0 grader sparkdräkt eller body + strumpbyxor, strumpor, extra tröja, sockar och vantar, fleeceoverall och mössa. Han ligger på ett fårskinn i vagnen med en tunn fleecefilt över benen. Då är han lagom varm.

PSD beror väl delvis på att barnet är för varmt klätt och så inbyltat att det inte kan röra sig ordentligt? Jag drar aldrig upp ev täcke i vagnen över brösthöjd, så han kan röra armarna fritt.

Åtminstone Viking sover MYCKET bättre och längre stunder i taget ute dagtid, på natten sover han inne såklart....:grin:

Min har sovit ute till 20 minusgrader. Har en Voksi tvillingåkpåse med fårskinn under:love:.

Vi har som sagt en torrare kyla norröver.

Vi har haft babyvakt samt också kollat till dem genom fönstret med jämna mellanrum, jag vågar inte lita helt till tekniken.

Skulle hemskt gärna låta grabben sova i vagnen ute på balkngen, men det står nästan alltid folk och röker under våran balkong så det får vara.

Sover Isak när vi kommer hem om vi varit ute så får han sova på altanen.
Är det kallt lägger jag i en extrafilt i vagnen.

Hemma sover Rasmsu inne, han sover faktiskt bäst i sin säng, men hos dagmamma sover han ute, med kläder efter väder såklart overall och filtar, fårskinn och allt vad det nu är ;) Dagmamma har inglasad veranda så han klarar sig från vind

Emil har aldrig varit nån vagnsovare, han har haft svårt att somna i vagnen och de gånger han väl somnat har han vaknat direkt när vagnen stått stilla. Så han har alltid sovit inne i sin säng.
Men OM han gillat att sova i vagnen vet jag inte om vi haft nån särskilt gräns med tanke på vädret. Vi har inglasat uterum och varma kläder, åkpåsar mm och här i Skåne är det sällan så väldigt kallt.

Vår son sover sällan ute numera. Han somnar sällan i vagnen helt enkelt. Och eftersom vi bor i lgh vill vi inte lämna vagnen ute på gården när/om vi kommer hem och han sover (och sitta på parkbänken ute och vänta är ju ingen höjdare denna årstid...) så då bär vi upp honom och oftast vaknar han då.

När han var spädis förra året sov han dock gott och när jag bar upp honom i liften så kunde jag bära ut den i vår extravagn på balkongen (och sätta på babyvakten i den). Där sov han i princip nästan varje dag någon timme.

kl
På dagiset jag arbetade sist har jag för mig att -25 var en "gräns".
Mina egna har aldrig sovit utomhus, har jag lagt dem i sparkholken och tagit en tur så har de vaknat ungefär 4 mikrosekunder efter att sparken stannat.

Tack för svaren!

Då får hon fortsätta med utesovandet även i vinter.

*KL*

Någon som vet hur det fungerar med andningsalarm i vagnen vid utesovning ( på balkong i vårat fall ) ?

Jag har respisenselarmet (det man sätter på blöjan) och elektronisk babysitter när han sover ute. Larmet har inte gått, men jag förutsätter att det funkar eftersom jag hör alla andra ljud på den. Visserligen är jag aldrig många meter ifrån ändå, vagnen står utanför stalldörren och jag mockar och fixar höpåsar mm, men signalen på respisenselarmet är ju tyvärr inte jättehög. Jag hade önskat att det vore lite mer krut i den som det är i babysenselarmet (jag, den nojiga, har ju både respisense och babysense co-zee, men använder inte co-zee sängen då liten vill sova NÄRA och inte i någon fjantig säng i sängen ;)). Faktum är att jag inte vågar låta sambon sova ensam med honom med respisenselarmet, för han är så svårväckt att larmet skulle kunna gå och han skulle kanske bara sova vidare. Hemska tanke! Babysenselarmet skulle däremot kunna väcka Törnrosa tror jag ...

Oj, svamlade lite ifrån ämnet, men ändå...

Är lite avundssjuk på er som kan ha med sött sussande barn i vagnen och pyssla med en massa annat. Ludvig sover max 40 min i stillsastående vagn (och det är INTE varje gång) - har man tur hinner man fixa stallet, men inte mkt mer. Tror inte han sover några 15 h per dygn alls - kanske 12 eller så. Bäst sover han dagtid hängande i bärselen (vilket han gör i skrivande stund), men den är för otymplig att mocka, städa etc med.

Min 4,5 mån son vill inte sova inne på dagtid, i vagnen somnar han som en liten sten:) Har en gräns på 10- då det sägs att småbarns lungor inte är utväcklade för kallare luft!? Sant el falskt? vet ej! men vågar inte riskera något! Gjorde lika med dottern som i dag är 3,5år.

Jodå, det kan man, och då lär man inte behöva någon extra elektronisk babysitter av den anledningen om man inte åker på besök till moster Ada i grannstan ;) ... Jag har dock ingen extra platta förutom den som är i sängen( som vi inte använder spec mycket tyvärr, då Ludde BARA vill sova nära), och därav respisense + babysitter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ni som har era barn sovandes ute i vagn om dagarna, vid vilken nedre temperaturgräns låter ni barnen sova inne?
Svar
4
· Visningar
1 096
Senast: vickis-pajala
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈