Sova i eget rum

vix

Trådstartare
Hej!

Lillan har alltid kunnat sova i sin egen säng, brevid vår.
Nu kändes det som en bra tid att låta henne sova i sitt eget rum, men det GÅR bara inte. Hon vaknar vid 3-4 tiden och somnar inte om, först efter 1-2 tim. Inte ens när hon kommer in till oss. Det är så konstigt för hon brukar alltid sova hela natten, nu vet jag inte vad som händer. Ska vi flytta tillbaka henne in till oss?
Hon är 1 år

Från en trött vix

Sv: Sova i eget rum

Flytta in henne eller lägg en madrass på golvet där någon av er kan lägga sig när hon vaknar (hon kvar i sängen)

Japp hon gallskriker och blir inte lugn av att man sitter brevid, det som funkar är om man tar upp henne. Först då blir hon lugn.

Hon har inte vaknat såhär på natten på flera månader.

Självklart ska hon vara i vårt rum så länge hon vill/behöver det.
Men eftersom hon sovit så bra senaste månaderna trodde vi att det skulle fungera. Har också läst någonstans att ju längre man väntar, desto svårare blir det. Är det någon risk med att vänta länge?

Jag vill absolut inte slänga ut henne till sitt rum, men funderar på om det är såhär hon visar att hon är missnöjd eller om det "går över" och om man ska ge det några fler nätter.

Jag har inte ens reflekterat över att det skulle bli svårt att få min dotter att sova i eget rum inom sin tid bara för att hon sover hos oss nu. Jag tror på att trygghet skapar trygga/lugna barn och att allt har sin tid = ingen stress.

Vad skulle risken vara ?

Att hon aldrig skulle vilja sova ensam eller vad ?

Jag skulle låta henne sova kvar ett tag till, den tiden kommer när de själva vill sova i eget rum. Jag tror inte att det blir svårare, tvärtom håller jag med Calazirya där, närheten ger trygga barn som så småningom kommer vilja sova i eget rum.

Här samsover vi med båda barnen, den stora är drygt 2,5 år nu, och han sover nog kvar till i höst iallafall skulle jag tro.

Ja jag skulle flytta in henne igen. Ni provade och hon visade att hon inte var redo. Plättlätt. :)
Till slut kommer hon vilja sova själv, det finns inte så många tonåringar som delar rum med föräldrarna. :p

Jag har aldrig orkat hålla på och "träna" barnen på det där viset.
Utan jag har alltid prioriterat min egen sömn.
Om jag får sova så är det bra.

Och alla 3 barnen har med tiden flyttat ut ur mitt sovrum av sig själva.
Helt utan att jag har behövt lägga mig i det.

Jag håller med Calazirya och Nevin, närhet skapar trygghet och lugn skapar lugn :)

Emil har sovit med oss tills nu (9 månader) men sover nu i spjälsäng som står kloss i vår säng på min sida - egentligen bara för att han har så bråttom att krypa iväg och jag är rädd att han ska ramla ner på golvet.
Min tanke är att han får sova med oss tills han själv vill flytta till eget rum.
( ...och vill han inte det när han är 15 så får vi väl kanske prata om saken :p )

Som flera andra skrivit sa verkar hon inte redo för eget rum än, jag skulle tagit tillbaka henne till erat sovrum och sen provat igen om ngr manader.

Min dotter (nu 13 man) kommer fa ett eget rum när vi flyttar i juli men vi far se om hon är redo för att sova där da. Annars far hon sova hos oss ett tag till. Nu sover hon bade i sin säng (star precis vid varan) och i varan säng. Hon hade gärna fatt sova med mig hela tiden om hon legat mer still.

Jag hade direkt flyttat tillbaka henne, hon var inte redo helt enkelt!

Våra mysbrudar flyttade ut nu som 4-åringar, de har sovit i egna sängar i vårt sovrum ända tills deras sovrum blev klart. Lekrum har de nere bredvid köket.

Vi har inte haft skuggan av ett problem med att sova i nya rummet. Mina ena tjej sa första kvällen i eget rum:- "tänk Mamma, vilken lycka med ett eget rum!" och då fick jag inte bara en tår i ögat.:love:

Så plocka in henne igen och låt henne känna tryggheten, tids nog flyttar hon ut!

Skickar med en liten bild från nya barnrummet!
100317+%284%29.JPG

Dottern har alltid sovit i spjälsängen som vi haft bredvid vår säng. När hon var ca 10 månader så började hon störas av att vi kom in och la oss och även när väckarklockan ringde på morgonen för den av oss som skulle till jobbet. Eftersom vi då bara hade en 2:a kunde vi inget göra, men när vi flyttade till större när hon var 1 år så fick hon ganska snart sova i sitt egna rum. Det var inga problem och där har hon nu sovit i 1 år :)

Mina barn hade inte ens egna sängar förrän de var en bra bit över två år gamla. De har alltid fått sova hos mig om de velat och de vet att de alltid är välkomna även nu när de är tonåringar - för även en sådan kan vara väldigt liten och mammig i bland.

Jag har aldrig orkat hålla på och "träna" barnen på det där viset.
Utan jag har alltid prioriterat min egen sömn.
Om jag får sova så är det bra.

Och alla 3 barnen har med tiden flyttat ut ur mitt sovrum av sig själva.
Helt utan att jag har behövt lägga mig i det.

Samma andas barn hör jag:D
Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt att få ut dem ur föräldrasovrummet?
Det är ju tusen ggr enklare att lugna ner dem om de ligger i samma rum, oftast räcker det med att man pratar lite så att de hör att man finns där.
Våra har fått egna rum med sängar men fått ha kvar en säng hos oss och de har förr eller senare bestämt sig för att flytta ut;)
Små barn har så väldigt lätt att bli skräckslagna när de vaknar och upptäcker att de är ensamma.
Varför utsätta dem för det?

Lanar traden lite

Ni som har haft storasysyskonet i erat sovrum när syskon kommit, hur har det fungerat? Tänkte om det större barnet lätt blir störd av bebisen pa natten?

Det har funkat jättebra, över förväntan! Båda barnen kan reagera om nån av oss föräldrar hostar eller liknande skitgrej, men sova lugnt vidare fast syskonet gråter. Helt fantastiskt! :laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 906
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden