Sötpotatis

bitta

Trådstartare
Jag har rostat sötpotatis i ugn och serverat till, bland annat fläskkotlett. Nu är jag sugen på att prova nya saker.
Vad har ni för favoriter att laga med sötpotatis?
Alla goda förslag mottages med tacksamhet. Det behöver inte alls vara något kött inblandat om ni har någon vegetarisk favorit. Att det går att göra glutenfritt med bra resultat är dock ett krav.

Baka sötpotatis i ugnen precis som en vanlig bakpotatis. Rör ihop keso, fetaost, sambal oelek och lite kanel med rödlök och babyspenat som fått mjukna i stekpanna. Fyll sötpotatisen med röran.

Jag blev bjuden på en sötpotatispaj (dessert) av en amerikan för ett tag sedan. Den uppskattades verkligen av alla gäster runt bordet (förutom jag, men jag gillar inte alls desserter o bakverk överlag). Var svårt att förstå att den var gjord på potatis. Har tyvärr inget recept.

Bakad sötpotatis (ca 10 min i mikron) med guacamole gjord på avokado, gräddfil, chiliflingor, salt och citronsaft

Jag gillar sötpotatissoppa. Gjorde en häromdagen: koka kokosmjölk, purjolök, chili, ingefära, limeblad samt morot och sötpotatis i bitar. Mixa slätt och ha i limeskal och -saft.

Soppa gillar jag och det där lät gott. Har du ungefärliga proportioner?

Delar du med dig av receptet på grytan?

Jag gör ett modifierat cajunrecept eftersom jag inte kan äta paprika *snyft*. Den bygger på "den heliga treenigheten" i cajunmatlagning: Paprika, stjälkselleri och lök. Jag tar helt sonika bort paprikan samt korven och använder jalapeño för den ger en viss paprikakaraktär.

Paprika (helst grön)
Stjälkselleri
Lök
Kycklingbitar (filé, lårfilé)
Krossade tomater eller hela tomater på burk där man skär dem i bitar (använd spadet också)
Kycklingbuljong
Någon het korv typ chorizo
Chili - så stark man klarar av. Jag använder som sagt jalapeño.
Svartpeppar
Oregano (gärna den som kallas spicy eller mexikansk)
Vitlök
Salt
Matfett

Skär grönsakerna i bitar, stjälksellerin ska skivas mkt tunt, och fräs dem mjuka i lite matfett i en gryta. Skär korven i slantar och kycklingen i lagom bitar och fräs på dem i en stekpanna så kycklingen får en bra stekyta. Lägg sedan i dem i grytan med grönsakerna och ha i tomaterna, fonden och kryddorna. Låt puttra tills kycklingen är färdig.

Jag har tyvärr inga exakta mått, jag höftar alltid. Det behövs inte speciellt mycket selleri för att ge karaktären men sellerin går utmärkt att frysa fint skivad så man kan ta fram vid behov. Tex blir wokrätter väldigt goda med lite selleri, den ger en skjuts till övriga smaker.

Senast ändrad:
Istället för tomatsås på pizza! Baka först i ugnen (hel) och låt svalna. Kör sedan utan skal i mixern med en skvätt olivolja, chiliolja och salt. Konsistensen skall bli krämig, inte tunn. Bred på pizzabotten och toppa med lök, spenat, feta, pinjenötter och hyvlad palsternacka (heter det det? Menar parsnip - den smala blekgula). Lite riven ost överst. När den kommer ut ur ugnen brukar jag ringla balsamvinäger ovanpå.

Funkar dunderbra på glutenfri pizzabotten.

Istället för tomatsås på pizza! Baka först i ugnen (hel) och låt svalna. Kör sedan utan skal i mixern med en skvätt olja och salt. Konsistensen skall bli krämig, inte tunn. Bred på pizzabotten och toppa med lök, spenat, feta, pinjenötter och hyvlad palsternacka (heter det det? Menar parsnip - den smala blekgula).

Väldigt spännande! Jag har aldrig hört talas om att använda sötpotatis så. Och ja, parsnip är palsternacka :)

Jag gör ett modifierat cajunrecept eftersom jag inte kan äta paprika *snyft*. Den bygger på "den heliga treenigheten" i cajunmatlagning: Paprika, stjälkselleri och lök. Jag tar helt sonika bort paprikan samt korven och använder jalapeño för den ger en viss paprikakaraktär.

Paprika (helst grön)
Stjälkselleri
Lök
Kycklingbitar (filé, lårfilé)
Krossade tomater eller hela tomater på burk där man skär dem i bitar (använd spadet också)
Kycklingbuljong
Någon het korv typ chorizo
Chili - så stark man klarar av. Jag använder som sagt jalapeño.
Svartpeppar
Oregano (gärna den som kallas spicy eller mexikansk)
Vitlök
Salt
Matfett

Skär grönsakerna i bitar, stjälksellerin ska skivas mkt tunt, och fräs dem mjuka i lite matfett i en gryta. Skär korven i slantar och kycklingen i lagom bitar och fräs på dem i en stekpanna så kycklingen får en bra stekyta. Lägg sedan i dem i grytan med grönsakerna och ha i tomaterna, fonden och kryddorna. Låt puttra tills kycklingen är färdig.

Jag har tyvärr inga exakta mått, jag höftar alltid. Det behövs inte speciellt mycket selleri för att ge karaktären men sellerin går utmärkt att frysa fint skivad så man kan ta fram vid behov. Tex blir wokrätter väldigt goda med lite selleri, den ger en skjuts till övriga smaker.
Tack, den ska provas! :)

Istället för tomatsås på pizza! Baka först i ugnen (hel) och låt svalna. Kör sedan utan skal i mixern med en skvätt olivolja, chiliolja och salt. Konsistensen skall bli krämig, inte tunn. Bred på pizzabotten och toppa med lök, spenat, feta, pinjenötter och hyvlad palsternacka (heter det det? Menar parsnip - den smala blekgula). Lite riven ost överst. När den kommer ut ur ugnen brukar jag ringla balsamvinäger ovanpå

Åh, det där ska jag absolut prova. Särskilt nu när vi mister vår toppenrestaurang med bl.a. bästa glutenfria pizzan. :cry:

Soppa gillar jag och det där lät gott. Har du ungefärliga proportioner?
Jag hade en burk kokosmjölk, tre sötpotatisar, en morot, kanske 15 cm purjo, en chili, och en cm ingefära. En dryg liter vatten eller så (beroende på hur tjock du vill ha den). Blev fyra eller fem portioner.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 653
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka