Sötnosar på tur!

schelin_j

Trådstartare
Ville bara visa ett sött ekipage... för den som vill kan man ju roa sig med att leka finn fem fel... för fem borde vara lätt att få ihop :rofl:

Merhstar049.jpg

Merhstar056.jpg

Merhstar046.jpg

På bilderna ser ni när gotlandsrusset Jaff drar shirehästen Toms vagn - och Tom själv går bakom...

Och jo, jag vet som sagt var om att det finns massor av fel i detta ekipage men gulliga är de i alla fall :love:

Kan ju nämna att det var ett experiment också, ägaren till russet ville testa om Jaff kunde dra denna vagn. Givetvis skall vissa (rätt många) modifieringar göras om han skall dra vagnen i träningssyfte sedan... men Jaff har i alla fall aldrig varit gladare som körhäst än han var med detta knepiga ekipage - rockarden han brukar dra är inte alls lika rolig enligt honom :D

Sv: Sötnosar på tur!

HAHA ! guud vad söta ! gillar den andra blden var jätte söt <3

Jag såg samma sak som du när jag såg kortet - men han FÅR plats mellan skacklarna på något sätt - vi har testat. Fast nu är han konvalescent och får nöja sig med att skritta bakom.

Skacklarna är måttbeställda för honom... men något måste vara konstigt med kortet för det ser inte ut som om han skulle få plats...knepig vinkel kanske.

Här är en bild då Blossom, som är en dm högre än Tom och har längre kropp än honom drar samma vagn med kortare skacklar. De nya är 30 cm längre än de gamla för jag ville ha mariginal. Men Blossom kunde faktiskt till och med galoppera med dessa kortare skacklar.

Jag skulle dock aldrig ha kommit på idén att testa att galoppera men det gjorde hon alldeles självmant när hon fick lite bråttom hem en gång :angel:

mersommar2007027.jpg

Vilka fina hästar och en eloge till den ombyggda trillan!

Jag har sett innan när man sätter bildäck på trillor att det kan se lite klumpigt och konstigt ut.
Men absolut inte på din!

Hur gamma är Tom?
Håller ni på med inkörning av honom?
Är shiren den stora vänliga giganten som alla shireägare hävdar?
(hmm, frågan ställd till en shireägare..undra vad jag får för svar min dumbom!):D

Tack!

Tom är fyra år. Han bosatte sig hos mig i april månad så vi har inte hunnit så långt ännu.

När jag köpte honom var han körd och riden. Dock skulle inte jag kalla det inkörd (helt i alla fall) och inriden. Han är jätteduktig att köra med men som sagt, mer rutin och mer träning på vissa moment krävs för att han skall bli en trygg och bra körhäst. Sedan fattas det ju lite muskler på den där taniga rumpan och fler ställen också :D

Shiren som ras... ja det är förstås som med alla hästraser att det finns olika individer. Men i den mån man kan gereralisera och i den mån man kan utgå från min erfarenhet som vetenskaplig grund... så ja, shiren är en "gentle giant". Men man skall förstås inte tro att den därigenom alltid är lätt att hantera.

Tom är van att "vinna" bara på sin storlek och sitt lugn. Vid sammansläpp med andra hästar (även med Blossom) låter han lugnt den andre hästen sparka honom. Han rör sig inte ur fläcken. När den andre hästen lugnar sig flyttar Tom snyggt och prydligt undan den andre. Sedan är det klart. Jag har aldrig sett Tom sparka mot en någon faktiskt. Men när man läser beskrivningen här inser man också hur lätt han har för att vänta in människans svaga tidpunkt och försöka ta över... han är ju klurig!

Men faktum kvarstår, när jag skulle leta häst var shiren eller clydesdalen de enda jag tittade på. Skälet var att jag som nybörjare (Tom är min första egna häst) ville ha just det där psyket som shiren generellt har. Blossom har jag ridit på långtur när det började storma. Halva skogen rasade kring oss, det for pinnar och grenar och löv runt våra huvuden men hon fortsatte bara att gå. Kallblodstravaren som var med (en otroligt trygg pensionär) hamnade rätt snabbt i panik men när han fick gå bakom Blossoms trygga rumpa lugnade han sig. Shirehästar blir sällan hysteriska liksom.... och det jag har svårast för att klara är just hysteriska hästar, då räcker inte mina kunskaper till riktigt.

Senast ändrad:

jojo men snart kommer paffes maratonsele! då jävlar! ja å pappa ska ju försöka oss på att bygga en vagn som dessutom ska va godkänd i dressyrkörning :angel:

Liknande trådar

Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: fjordtokan
·
Körning Jag har en liten shettisdam som jag nu håller på att köra in. Vi har kommit så pass långt att det är dags att fundera över vilken sorts...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: hcw246
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 671
Senast: _L_
·
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp