Sorkarna har invaderat våra hagmarker!

mimus

Trådstartare
Vad gör man!!
Hålen är perfekta för ett hästben att fastna i, de små kullarna kan man ju stå ut med men jag oroar mig för hålen och där marken känns mjuk (gångar under).
Kommer harva där det är som värst men jag vill ju ha BORT de små djuren.
(För inte är det väl grävling, vissa hål är rätt stora :eek: )

Min mamma satte ut en radio i sitt trädgårdsland när hon fick sorkbesök men det går ju inte på flera ha mark.

Hur gör ni???

Sv: Sorkarna har invaderat våra hagmarker!

Om det är hål som ett hästben kan fastna i så inte är det sorkar/mullvader inte, i deras högar kan man knappt ens se något hål, de är inte mkt större än möss så hålen är knappt 2 cm stora om man har tur och hittar dem. Det måste vara något annat djur, grävlingar låter ju däremot för stort, de brukar dessutom ha mer gryt, grävlinggryt har vi ett bak i vallen och det är stort dessutom brukar man då se deras bladdiga äckliga skit, plus att de gärna bäddar med en massa visset gräs som därmed även ligger utanför boet. Vi fick faktiskt också något konstigt bohål i en av hagarna ifjor men några större högar omkring dem var det inte. Det var dock i ganska exakt storlek till ett hästben, vet inte med säkerhet vad det var för filur som fått för sig att flytta dit elak som jag var stoppade jag ner en stor stenbumling i hålet ett tag senare dök det upp ett nytt en bit utanför staketet, så den fattade nog att den inte fick lov att bo i hagen...... Såg i samma veva något illerliknande djur bakom stallet så om det var den som bodde där vet jag inte men storleksmässigt kan det stämma. Skaffa grov singel, skärv och häll ner i hålen avsluta med en större sten i samma storlek som hålet. Har du tur så ger de (vad det nu är) upp och flyttar om du är riktigt ihärdig, du kan ju även prova att hälla något äckligt i hålen (spillolja har jag hört skall funka på en del varelser har dock inte provat själv)

Sv: Sorkarna har invaderat våra hagmarker!

Tack för att du svarade :bow:

Undrar då vad det är för djur, kanske harar då?

Utanför några av hålen är det mkt jord vilket förvånade mig, ser ut som nån grävt ordentligt, men det kanske är räven som vill in i hålen.

Det som är märkligt är att det är mitt på åkern, inte i skogsbrynet eller en sluttning.

Det är säkert en radie av 4*4m på de ställen som hålen är, med flertalet hål, kullarna är ca 20 st om inte mer, när jag tittar på kort för ett par år sen finns inga kullar där.

Vi har 2 stora avrinningsdiken som går genom hagmarken, där bor något jag kallar "vattensork", de är ca 15 cm långa (räknar ej med svansen då) och sammetssvart/bruna i pälsen, iom att vi inte har några möss/råttor i stallet så äter sig katterna feta på dessa djur.
Tror inte det är mink, ser mer ut som råttor i kroppen.

Kanske ska ta kort och visa, men att fylla igen alla dessa hål blir svårt, tänkte ta och luckra upp med gaffeln på traktorn och sen platta och lägga på singel, men jag kommer inte bli av med djuren på detta sätt, annars måste jag hägna in områdena.

Liknande trådar

Träning Mitt lilla djur fyller snart 6 år och har bott hos oss sedan han var 2.5 år. Så gott som enbart riden av mig och har hittills bara gått...
Svar
11
· Visningar
1 539
Senast: sissu
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 221
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 226
Senast: Summerwind
·
F
Träning Nu när det inte blev den bästamda hästen så började vi titta runt och fick hem massor av filmer på hopphästar. Vi provred massor men jag...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama