Sv: Sorba 928
Jag har haft en syster till Sorba, u. Soraya 16231 men e. Parant 510 (alltså ett barnbarn till Zaida som Jarrah ägt
) och har nu 2 generationer till efter det stoet så jag är väl bekant med stammen!
Sorba själv kom 7:a resp. 9:a i Breeders finalerna i hoppning som 5 och 6 åring och deltog även i unghäst VM som 5-åring och har placeringar tom 1.40.
Mödernet är som Jarrah sa mycket starkt, de närmaste 4 leden är idel ELIT-ston med diplom och de har lämnat flera godkända hingstar. Soraya blev Elit-premierad som 14-åring 1996 och har förutom Sorba lämnat tex. Sorbina som vann Kungakannan 1998 och var 2:a på Rikskvalitetstävlan i gångarter året efter.
Vår syster till Sorba var högt bedömd som föl och hade prestationsdiplom i hoppning från kvalitetstävlan och var således AB-premierad. Tyvärr fick hon bara totalt 4 avkommor innan hon tråkigt nog fick avlivas till följd av en skada och därför aldrig kunde bli aktuell för högre värdebokstav än så men samtliga avkommor var av mycket god kvalité. Vi har kvar 2 av dem, ett sto e. Quite Easy som är bedömd med kl 1/kl 1 som 3-åring samt vann sin kvalitetstävlan (i hoppning, 9.08 i snitt) samt en 4-årig valack e. Briar som även han är bedömd som kl 1 som 3-åring och nu matchas mot kvalitets. Båda är således syskonbarn till Sorba och stoet har nu fått sitt första föl, ett sto e.Looping, som ser lovande ut.
Jag har sett två avkommor till Sorba som båda varit fräcka hästar med mycket go. Genomgående bra gångarter och spänstiga hoppare. Kanske inga exteriöra underverk direkt men goda sporthästar.
2002 hade han 2 segrare vid olika 3-årstest av bara 8 avkommor, en i gång och en i hoppning om jag inte minns fel!
/belize