Sv: Sopning..

i stallet där jag står (6hästar) brukar vi sopa när alla hästar gått ut. ibland ska några stå kvar inne lite längre och då brukar vi sopa kanske halva stallet eller nåt sånt... vid dom boxar som är tomma. Sen sopas det under dagen om någon har varit inne med någon häst och till sist kan det sopas lite lätt efter insläpp efter borstning och sånt nu i fällningstider. Däremot är det inte någon grundlig sopning på kvällen då en av hästarna har lättare luftvägsproblem och vi därför inte vill röra upp damm i onödan.
höloft och skåputrymmen m.m brukar sopas några gånger i veckan. Det har alltid funkat hos oss att när det ser smutsigt ut så tar den som har lite tid över och sopar golven. Aldrig varit några problem hos oss men det är nog svårare att få det att flyta på bra i ett större stall.

Jag har eget stall, sopar stallgången/hö utrymmet i samma veva som jag mockar. Och jag sopar aldrig när hästarna är inne. Onödigt att utsätta dom för damm när man faktist kan sopa under tiden som dom är i hagen.

Men om stallet du står i är stort så kan jag förstå att man ibland kan behöva sopa fast hästarna är inne.

De flesta stall jag har varit på så sopas det ej på kvällen, just för hästarnas skull, för att många är dammkänsliga... I vårt inckorderingsstall (15 stallplatser) så sopar vi på morgonen så att det är fint när eftermiddagsjouren kommer och tar in hästarna, många mockar ju på kvällen & så och då sopar den personen som mockat givetvis utanför sin egen box.
Sadelkammare, fikarum och foderrrum sopas dock på kvällarna av den som har intaget, em & kvällsfodring. Vi har delat upp det så att när man har "jour" så har man både eftermiddag & kväll. Fast oftast så ger vi kväll ändå, vi som bor på gården om vi är hemma.... :)

Ju mindre dammpartiklar desto farligare för luftvägarna. Och det är desso som tar längst tid innan dom lägger sig efter man har sopat. Kommer inte ihåg exakta siffror och hittar inte mina papper men dom stora partiklarna lägger sig efter ca 1-2 h medan de små kan ta många timmar att lägga sig. :crazy:

Det bästa är nog att sopa ordentligt på förmiddagen och sen bara kratta bort halm och hår. Skulle ALDRIG sopa när hästarna är inne eller precis innan dom kommer in. Hellre ett osopat stall än sjuka hästar. :angel:

Dessutom finns det mycket "damm" i stallmiljöer normalt. Strö, damm osv. Dessa värden kan man mäta för att se att man har en ok luft i sitt stall.

/Maria

Jag sopar varje gång jag är klar i stallet. Om jag är ensam kvar vill säga. Det är ju ingen idé om annat folk är där och håller på med fodring eller mockning. Men är jag ensam inne så sopar jag.

axel skrev:
*KL*
Det "värsta" dammet kommer nog från de som borstar av sina leriga hästar inne.
Det dammet far runt igen varje gång ngn sopar.

Sopar grundligt när hästarna är ute o tar i värsta fall krattan om det ligger mkt skräp när de är inne.
Just därför tar jag aldrig in min häst under värsta lertiden. Borstar , sadlar, fodrar ute.
En gång när jag kom in i stallet trodde jag att det var brandrök för jag såg inte bortre delen. Det var nysopat!

Men det är väl någon som släpper ut hästarna på morgonen?
Den personen kanske kunde sopa?

Vi sopar alltid efter att vi har mockat och då är hästarna inte inne, ingen häst går in innan det är mockat, sopat och klart.

// M

Dom som har utsläpp på helgerna sopar hela stallet på morgonen när hästarna är ute, både lör och sön morgon.
Stallägaren sopar ibland hela stallet på morgonen vardagarna.
Annars sopar alla varje dag utanför sin box efter mockningen och stallgången där hästarna har stått och man har kratsat ut hovarna. Vi har som regel att inte sopa med hästarna inne, men måste man så gör man det försiktigt.

hos oss sopas det dåligt ibland och bra ibland.Det går i vågor. Jag brukar sopa efter att jag mockat & fixat foder, dvs innan jag hämtar hästen.Då sopar jag hela stallet.När jag är klar med allt sopar jag där det behövs.Vi blöter stallet om det är alltför dammigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 225
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur