Söndrig bakhov.

_bed_of_roses_

Trådstartare
Vårat sto är skodd runt om och det har hon varit i 4 år nu, innan dess gick hon som avelssto och hade bara skor fram men då reds hon inte mycket alls. Men igår eftermiddag så sprang hon av sig ena bakskon i hagen och då slet sömmarna med stora delar av hoven, när vi kollar på henne så¨ser vi att det nästan kommer vara omöjligt att fästa ny sko på den hoven, efter som det inte finns något att festa sömmarna i.

Och hovslagaren kommer torsdag/fredag till henne, försökte få honom hit akut men som sakt dom är ju inte direkt lediga dessa folk så det var den snabbaste tiden han hade.

Just nu skall vi ut och fixa en ny hage till henne som är lite mindre just för att hon inte skall springa och riva upp det ännu mer eftersom deras stora hage är lite stenig och lerig just på ett ställe i den och hon går gärna där.

Finns det något bra att ge henne så att hovarna stärks bättre? Har inte haft henne så länge utan köpte henne för ett tag sedan.

Och jag funderar lite på att låta henne gå barfota bak nu under sommaren så att hoven får växa ut fint igen, och bara rida henne på slåttervallarna och hoppa över all asfallt,grus ridning

Vad hade ni gjort i detta lägen? lite tips hade varit bra.

Sv: Söndrig bakhov.

Enzion tycker jag fungerar bra mot sköra hovar.

Min häst förstörde sin hov en del i vintras men det gick att fästa sömmen såpass även om risken var stor att den skulle åka av vilket den tack och lov inte gjorde. Annars sa hovis att han kunde plasta hoven. Kanske något din hovis kan göra också?

Senast ändrad:

Min har oxå dåliga hovar och har gått barfota bak i flera år, just för den dåliga kvaliteten. Har nu fina, hela hovar bak men skodde för en vecka sen då han oxå är ömfotad. Nu hoppas jag att dom "står pall" för en sko!!!! Jag har provat det mesta, Hoof Aid, Enzion mm. Igår började jag ge honom Steel Joint, det är många som säger att det ska vara bra!

jag lät min häst med dålig hovkvalité och söndrig hov gå barfota bak i vintras, gick super bra då de inte slits ngt märkbart när det bara var snö.

men hade aldrig haft henne barfota under sommaren, även när hon bara går i liten sjukhage utan skor så slits dom ner på 2 dagar, men denna hästen kan helt enkelt inte gå barfota :p. och verkar ju som att din häst inte tappar skorna stup i kvarten heller och har hyfsat bra kvalitet på fossingarna, så hade nog kunnat gå bra med lätt jobb på mjukt underlag. prata med din hovslagare och fråga om det kan vara lönt att dra av andra skon också och låta hästen gå barfota i en 2-3 veckor, går det inte så är det ju bara att slå på skorna igen.

ett tips om hästen har fått torra hovar är att smörja med fisklevertran, mycket bättre än hovolja och mycket billigare :p.

Plasta hoven kan man göra om den är riktigt dålig :p Funkar fin fint och hoven får växa tillbaka i lugn & ro.
Jag ger min med dåliga hovar Emin Biotin, har givit henne det i ungefär 5 månader nu och hovarna har blivit väldigt mycket bättre :D

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka