Söndertrasad hov-technovit

CallMeAce

Trådstartare
Min hästs bakhovar är så sönder nu så det knappt finns något kvar att spika i :( Hovslagaren säger att han kan lägga på technovit ("plasta" hoven eller liknande), någon som har erfarenhet av det? Sitter det bra? Stor risk för infektioner osv? Jag vill höra ALLT!

Alternativet till technoviten är tydligen att låta henne gå barfota men hon är så extremt ömfotad o vi håller på o tränar o tävlar så helst vill jag inte detta nu under sommaren. Ska skorna av vill jag att det händer fram mot hösten/vintern.

Jag vill ha tips om vad jag kan göra för min hästs söndriga hovar!
:bow:

Sv: Söndertrasad hov-technovit

Det går utmärkt att plasta hovarna. MEN.....hör med din hovslagare hur stor erfarenhet han har att plasta hovar. Det är dyrt och då måste det göras ordentligt. Fråga vad för garantier hovis lämnar. Plasten åker inte av så lätt men det händer.
Jag är förvånad över att inte fler plastar dåliga hovar.
Varför har din häst inget kvar att spika i? Vad har gjort att den fått trasiga bakhovar?
gulan

Det finns modernare material än technovit. Technovit är hårt o stumt o går inte att spika i.
PL

Har tyvärr stor erfarenhet av häst med plastade söndriga hovar :crazy: tyvärr får jag säga att det håller väldigt dåligt i samband med hoppning oavsett hur skickligt det är gjort. Är det dessutom blött och jäkligt när man hoppar hänger garanterat plastet överallt utom där det skall sitta när hästen kommer ut från banan. Handlar om att det är så stora krafter vid avsprång och landning så hoven utvidgar sig så mkt att plasten spricker och lossnar.
Har disskuterat med en hovis att vi skulle prova att "armera" plasten fast i frisk hov nästa gång det behövs (har haft tur peppar peppar och för tillfället behövs ingen plastning därav att jag inte hunnit få erfarenhet av om detta funkar än, men men känner jag hästarna ute i stallet så är det bara en tidsfråga innan jag även har provat på det också :angel:)

Vettec har bra produkter att plasta hovar med. Sök på Vettec på nätet så kommer du till deras hemsida och kan läsa vad det går att göra med deras produkter. Det brukar också fungera att sätta söm i plasten om man vill ha en sko på. alternativt plasta på en sko så att man slipper spika i de trasiga hovväggarna. Hur länge det håller beror på hur hästen används. Jag har haft det på en häst som mest går i hage och lättare motion. Har hållt upp till 4 veckor om man gör på rätt sätt.

Min hovis har varit med länge inom hovslagaryrket så jag hoppas att han har erfarenhet av materialet. När jag söker på internet verkar det finnas nyare material men jag vet inte varför han just ska ha technovit, men det kanske är det som han är mest van vid att arbeta med.

Jag vet inte varför bakhovarna just har blivit så sönder. De har inte sett ut så här innan (har haft hästen sen september förra året). Har haft samma hovslagare hela tiden förutom nu två skoningsomgångar då jag tvingats ha två andra hovslagare för min ordinarie har varit sjukskriven. Jag tycker inte att den senare hovisen har gjort ett bra jobb. Kan det bero på det kanske? Annars vet jag inte om hon har någon brist och på vad i så fall?

Vad skulle du i så fall rekommendera?
Hovslagaren sa att man måste vara ganska snabb med technoviten innan den torkar för har den torkat så är det svårt att slå spik i den men inte innan dess.

Jag hoppar ju med min häst men inga fasligt höga höjder ännu. Vi kommer nog bara hålla oss under 1 meter, kanske 1.10 under denna skoperioden iallafall. Hovslagaren vet ju att jag hoppar mycket. Hur länge brukar det hålla då? Har en känsla av att detta kommer bli dyrt :( Han ska slå på skorna bak imorgon.
Vad gör man annars? Om plastning inte fungerar? Går hon barfota kan jag inte träna och tävla ju :( Hovslagaren säger att det enda som kommer hjälpa min häst egentligen är barfota ett tag.

Det finns ju EasyBoots som du kan använda när du rider och sedan låta hästen gå barfota. Hovarna är viktiga, ignorera inte problemet. Om din hovis säger att det är barfota som gäller så ska du lyssna på det, annars om du väntar kanske det tar mycket lång tid att läka skadan.

Hovslagaren sa att det kommer ordna sig med technovit men att han allra allra helst skulle vilja se min häst barfota ett tag. Skulle det inte lösa sig med technovit har jag faktiskt tänkt easyboot-tanken.

Kan man hoppa med easyboots, om hästen har dom bak? Hon är ok på framhovarna o har därför nya skor där nu.

Hade samma problem med min hästs bakhovar för två år sen, stenigt skogsbete och dålig hovkvalité är ingen bra kombination... :crazy: Drog av bakskorna, i början var han väldigt öm vid ridning (inga problem i hagen), men jag införskaffade ett par Boaboots och de är grymma! Han har nu jättefina starka bakhovar och går fortfarande barfota bak, behöver inte använda bootsen alls lika mycket längre. Är helt förälskad i tanken att ha en häst med fina barfota-hovar men ändå kunna rida obehindrat. Vi hoppar inte så mycket, men några språng upp mot 70 cm har det blivit. Bootsen sitter jättebra, har ridit i upp till 1 m snö utan problem. Dock blir dom hala på gräs (finns broddsatser). Nu har pållen dragit av sig framskon (och halva hovväggen) så from igår så går han även barfota fram...
Funderingen på boabootsen i hoppning är väl vid rivning, eftersom spännet sitter frampå på hoven. Sen vet jag inte heller om den är godkänd att tävla med.
Men jag rekommenderar starkt att låta din häst gå barfota och odla frisk hov- utan hov ingen häst!

Om din hovslagare verkligen menar technovit så borde du kanske fundera på en hovslagare med erfarenhet av moderna mer hovanpassade material.
PL

Fundera över att vila från hoppningen ett par veckor om det kommer behövas, det är ju ändå hästens välbefinnande som går först. Det kan väl inte bli katastrof bara för att du inte hoppar/tävlar på ett tag, du vill väl kunna tävla nästa år också?

Du skrev att du haft olika hovisar på de 2 senaste gångerna. Tror att de kanske har sömmat för dåligt, så att hästen har dragit av sig skorna och då fått med sig hovvägg. Kan detta stämma tror du?

Sen en tanke är ju också att när de skott har de haft fel skovikel samt haft en sko som ha "stuckit ut" på insidan främst och därigenom orsakat en avtrampning m hovvägg.

Kanske har de inte verkat som de skulle och inte tagit såpass mkt av det hovämnet som växt ut och då har hovväggen blivit försvagad och gett med sig.

Håller på med travare och verkar-balanserar-skor själv, OCH är tjej.

Har tycker jag mkt erfarenhet med mig, men har själv aldrig råkat ut för att man inte kan få till det med skoningen.

Allternativt kan man lägga på plastikpadding vid de sömmar som man ser inte kommer att hålla lika bra, det blir mkt billigare och det kan du göra själv. Inget svårt.

Men är det MKT ILLA är nog bara att bita i det sura äpplet och låta henne vila fötterna så att de får växa ut. Du kan ju inte starta en häst som troligtvis är öm i fötterna. Då kommer hon nog att,
som ett brev på posten , att hoppa.

Det är väl kanske inte vad vi travoptimister vill hålla på med. ;)

Många hästar/ponnyn får dålig hovkvalite den här tiden pga av torka o värme.

Antingen kan du ställa en hov itaget i en hink med vatten eller plocka vitmossa ( som även är bra mot fånghästar) Lägg ett omslag med vitmossa runt hoven , du kan använda lakansbitar som omslag. Ta sedan silvertejp runt så att det sitter och häll lite vatten innanför så ska du se att hovkvaliten snart blir bättre;)

Låter lite hockus-pockus, men tror man riktigt mkt så kanske det funkar. =))

Skall man ta nkt som håller lagom fuktigt ganska länge är nog vitmossa minst lika bra som de flesta bandagematerial.
PL

Man får ju lov att tro på vad man vill :D men här vet vi att de funkar ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka