söndersporrad häst!

L

ladymiranda

var på en hopptävling igår och fick se något fruktansvärt.
en tjej på en appalosa hade sporrat stora sår i sidorna på hästen, blödande, assiettstora märken på båda sidor, hon blev tillsagd att packa ihop och åka därifrån ,men tyckte domaren skulle skita i det....
Tror ni hon åkte- vi såg henne sittande på hästen länge, kanske en timma till efter det...
Hur i hela friden är man funtad om man kan med att vara kvar efter en sån grej, fast ioch försig - kan man sporra en häst på det viset då är man nog kapabel till det mesta,
Undrar vad som händer - blir hon av med ryttarlicensen ,avstängd eller anmäld på något vis?
Hoppas inte en sådan människa få fortsätta utan straff:devil::devil:

Sv: söndersporrad häst!

Hade det skett på en travtävling hade hon blivit åtalad och dömd för djurplågeri.

Hade det skett på en travtävling hade hon blivit åtalad och dömd för djurplågeri.

Man rider väl inte hästen på en travtävling?
Men antar att det finns andra sätt att spöa upp/straffa hästen, även om man inte sitter på den. :mad::crazy:

TS:
Jag såg också sår på från sporrarna på en häst en gång, det är hemskt! :(
Jag tror att det var på någon hopptävling också..

Jag tror att Lines menade att om "motsvarande skador efter drivning" på travtävling skett hade detta anmälts.

Fast man KAN ju rida på travtävling! Då kallas det monté :)

var på en hopptävling igår och fick se något fruktansvärt.
en tjej på en appalosa hade sporrat stora sår i sidorna på hästen, blödande, assiettstora märken på båda sidor, hon blev tillsagd att packa ihop och åka därifrån ,men tyckte domaren skulle skita i det....
Tror ni hon åkte- vi såg henne sittande på hästen länge, kanske en timma till efter det...
Hur i hela friden är man funtad om man kan med att vara kvar efter en sån grej, fast ioch försig - kan man sporra en häst på det viset då är man nog kapabel till det mesta,
Undrar vad som händer - blir hon av med ryttarlicensen ,avstängd eller anmäld på något vis?
Hoppas inte en sådan människa få fortsätta utan straff:devil::devil:

:eek:

Hur fan är man funtad om man gör så? Jag får dåligt samvete så det är inte klokt bara jag råkar sparka hästen i magen eller rycka honom i munnen. Så sitter vissa och hackar sönder hela sidan på sin astackars häst med flit! :confused::cry:

:eek:

Hur fan är man funtad om man gör så? Jag får dåligt samvete så det är inte klokt bara jag råkar sparka hästen i magen eller rycka honom i munnen. Så sitter vissa och hackar sönder hela sidan på sin astackars häst med flit! :confused::cry:

Samma här... Får skitdåligt samvete om min häst är dum och jag får använda spöt för att hon ska lyda, även om jag inte slår henne överdrivet mycket :crazy:

Mkt tragiskt att sånt bara förekommer. Hade det varit min dotter skulle jag sålt hennes häst till ngn mer seriös ryttare:devil:

det är hemskt att folk gör så!!!
hoppas att hon får ångra det.

Var det överdomaren som bad henne lämna tävlingsplatsen??
Isåfall tar jag för givet att han ansvarar för att händelsen kommer till diciplinnämndens kännedom.

ja, det var överdomaren, jo, det tror jag garanterat att de går vidare med på rätt vis - men undrade mest om någon vet vad som händer en sådan människa.....
Skulle aldrig låta min dotter handha en häst ens en gång om hon gjorde så- så vi får verkligen hoppas att även föräldrarna ingriper.

har vart med om ngt annorlundare. Det var några som köpte en triangelmärkt häst och som tävlade, hästen var gammal. Redan innan dom skulle in på banan hade dom ridit hästen hårt så den var helt slut och svettig. På framridningsbanan så hade dom värsta passet och hur det såg ut inne i ridhuset vet jag inte då jag satt till häst.

Efter att dom kommit ut så fick hästen inte vila alls, det var att rida den ännu hårdare och dom hade 2 klasser kvar :eek:

jag vet, reagerade också på det. Men dom hade fått tillåtelse att ställa upp med sin triangelmärkta häst.

Tillåtelse? Av vem? Knappast något man får tillåtelse att göra. Och tre klasser på en dag med triangelmärkt häst? Nja, det verkar inte helt rätt. Vilken ÖD skulle godkänna något sånt?

På min gamla ridskola var det en tjej som sporrade upp stora blödande gropar i en häst sidor. Tror jag var den enda som blev förbannad. Alla andra bara skrattade och klappade ryttaren på axeln för hon kämpat så bra. Även ridskolechefen.
Ridskolan är ansluten till ridsportförbundet...

Dessutom får man väl inte tävla mer än 2 klasser per dag??
Måste ha varit en klubbtävling el något??

Även en klubbtävling är på gränsen för vad man får använda en
T-märkt häst till. Men vad jag förstått är det tillåtet om det är en privatperson som ställer upp på klubbhoppningen. Men direkt tävlingen lyder under TR, då är det no, no för T-märkt häst.

När vi T-märkte en lektionshäst en gång och sedan sålde den som promenadhäst så kollade vi upp vad det innebar med T-märkning.
T-märkta hästar får inte användas i "komersiellt syfte" heller. Så en ridskola får inte använda en T-märkt häst.

Tillåtelse? Av vem? Knappast något man får tillåtelse att göra. Och tre klasser på en dag med triangelmärkt häst? Nja, det verkar inte helt rätt. Vilken ÖD skulle godkänna något sånt?

Det var en liten klubbtävling så en ridskola godkände det, hästen i frågade blev t-märkt på ridskolan och såldes därför. Du kan ju fråga en annan på buke som också var med, om hon nu minns händelsen vill säga. :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka